Doe wat uw klanten doen

 
 

Digitaal is meer dan alleen een kanaal. Het is een manier om klanten exact dat te leveren waar ze om vragen in hun “Zero moment of truth” (ik wil het NU kopen). U moet dus zowel het moment als de context ervan kunnen begrijpen en kunnen bedienen. Digitaal is dus veel meer dan een mooi digitaal frontje op een analoog business model. Digitale organisaties gebruiken technologie voor het binnenhalen, bedienen en behouden van klanten door het continu verbeteren van gebruikerservaringen, producten & diensten alsook het verhogen van operationele wendbaarheid en effectiviteit.

Digitaliseer dus uw business strategie.
Digitaliseer uw cultuur. Iedereen heeft zicht op hoe technologie hem of haar kan helpen een bijdrage te leveren aan het waarmaken van de klantbelofte. Geef uw medewerkers de juiste tools. Als klanten Mobile, Social en Cloud technologie gebruiken, moeten medewerkers toegang hebben tot dezelfde tools. Adopteer innovatieve technologie in hetzelfde tempo als uw klanten. Als uw medewerkers thuis meer modernere digitale tools gebruiken dan ze van hun werkgever krijgen doet u waarschijnlijk iets verkeerd…

Steun uw Digital champions. De medewerkers in uw organisatie die Digitaal denken, spelen een belangrijke rol in het Digitaal savvy maken van uw organisatie. Misschien zitten ze al op cruciale posities in de organisatie, maar meer waarschijnlijk is dat nog niet het geval. Betrek ze bij zoveel mogelijk strategische initiatieven als mogelijk. Zorg voor kruisbestuiving; laat ze hun digitale inzichten delen met managers, product owners, marketeers, business developers, productieleiders, etc. En ontwikkel tegelijkertijd zoveel mogelijk organisatiekennis en strategische skills bij deze groep. Hoe meer kruisbestuiving van business kennis en digitale kennis hoe sneller de business strategie digitaliseert.

Stuur op Data. Data is de brandstof van een digitale organisatie. Maar het zijn de mensen die digitale organisaties sturen. Gedrag van mensen wordt beïnvloedt door hoe ze worden gemeten en beloond. Identificeer dus de juiste KPI’s, kritische data en customer life-cycle data zodat mensen uit hun eigen afdelingsdoelen stappen en gaan werken aan alles dat leidt tot een verbetering van de Customer Lifetime Value of de Net Promoter Score. Laat data stromen door de organisatie heen en ontwikkel de data vaardigheden van medewerkers.

Ontwikkel innovatievermogen. Een ding is zeker; digitaal is geen eindige staat. Digitaal leeft, verandert en innoveert. Er komen continu nieuwe tools, oplossingen en technologieën op de markt. Soms briljant, soms handig, soms amusant, soms nutteloos. Het is dus zaak om te leren sneller nieuwe technologie te adopteren, maar ook er afscheid van te kunnen nemen. Win-quick, fail fast, always learn en never regret.

Digitale Transformatie is een thema dat ook bij ons hoog op de agenda staat. We helpen organisaties te transformeren naar de digitale wereld. We organiseren webinars, workshops, pressure cooker sessies, dagen uit, schrijven plannen, introduceren innovatieve technologie en realiseren uitdagende digitale ambities. Meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact met mij op. Ik help u graag verder.