SHAREPOINT ONLINE | JUMBO

Gestroomlijnde communicatie tussen HQ en 600 winkels.

Case

Jumbo is één van de grootste en snelst groeiende supermarktketens in Nederland. Daarbij is het de kracht van Jumbo dat elke klant dezelfde winkelformule ervaart, ongeacht bij welke van de 600 winkels hij of zij binnenloopt. Om deze eenduidige merkbeleving te kunnen garanderen, is effectieve communicatie tussen hoofdkantoor, winkels, medewerkers en parttimers - inmiddels 60.000 in het totaal - noodzakelijk. Sterker nog, het is de manier om de concurrenten voor te blijven.

Het hoofdkantoor heeft daar een heldere visie op. Je kunt alleen een herkenbare formule voeren, als elke medewerker toegang heeft tot de juiste en voor zijn of haar werk noodzakelijke Jumbo-informatie, op elk gewenst moment van de dag. De supermarktketen investeert daarom veel in innovatieve middelen die deze informatievoorziening helpen stroomlijnen. In 2015 is JumboNet al in een nieuw Office 365 jasje gestoken, maar een belangrijk deel van de meer taakgerichte communicatie met de winkels loopt via het Winkel Informatie en Taken Systeem (WITS). Deze on-premises maatwerkomgeving is functioneel nog in orde, maar de techniek is verouderd en dat komt de performance en daarmee de communicatie niet ten goede.

"Een snel, innovatief en overzichtelijk communicatiekanaal tussen Jumbo hoofdkantoor en winkelmanagers."

Frank Simonis

Jumbo Maarheeze

Concept & Oplossing

Onder aansturing van de opdrachtgever neemt een SCRUM-team van Macaw-designers en ontwikkelaars deze omgeving onderhanden. Ze gaan daarbij veel verder dan het migreren van de bestaande functionaliteiten naar een toekomstbestendig SharePoint Online winkeldasboard in de Office 365 omgeving van Jumbo. Het SCRUM-team heeft elke WITS-functionaliteit met een frisse blik bekeken. Mede dankzij de input van de Jumbo winkelmanagers is zo een groot deel van de functionaliteiten herzien en slimmer herbouwd in het nieuwe online winkeldashboard.

Resultaat

Het dashboard, met daarop voor elke winkel unieke berichten is herbouwd in de toekomst vaste cloud-omgeving. Elke winkeleigenaar ziet hierop in een oogopslag de berichten van het hoofdkantoor over bijvoorbeeld verandering van schapindeling of acties; het lokale weer; vrachtinformatie en het relevante nieuws. De winkelmanagers kunnen daarnaast taken uitzetten bij hun winkelmedewerkers en de uitvoering monitoren. Binnenkort zullen deze taken ook op de aanwezige Android devices in de winkel worden ontvangen en afgehandeld.

Omdat het winkeldashboard nu gebouwd is op SharePoint Online, is de performance van het systeem aanzienlijk verbeterd, tot grote vreugde van de winkelmanagers.

Daarbij is het dashboard ook gelijk in de look & feel en als onderdeel van het overkoepelende JumboNet gebouwd. En dat geeft het hoofdkantoor een eenduidig, intern communicatiekanaal voor al haar winkels.