Houd controle over je data in de cloud

Wellicht ben je van plan om binnenkort de transitie naar de cloud te maken of ben je daar zelfs al mee bezig. Dat is een stap in de goede richting, want cloud-technologieën en -oplossingen brengen veel gemak voor organisaties. Het betekent echter niet dat alles vanzelf gaat. De ervaring leert dat het back-uppen van data uit Microsoft Office 365-applicaties zoals Exchange Online, OneDrive for Business en SharePoint Online er vaak bij in schiet. Dit betekent voor veelorganisaties een groot risico omdat cruciale informatie verloren kan gaan. Om dataverlies te voorkomen en het back-uppen in goede banen te leiden, ondersteunt Macaw organisaties bij het behouden van de controle over hun data.

Duurzaam met data omgaan is een must

  1. Vanuit verschillende invalshoeken is het belangrijk om bedrijfsgegevens goed te bewaren.
    Soms is bedrijfsdata nodig om aan bepaalde verplichtingen vanuit contracten te voldoen of om je als organisatie
    te kunnen verantwoorden.
  2. Volgens de wet bestaat een bewaarplicht van zeven jaar voor administratieve gegevens en interne e-mails en vijf
    jaar voor personeelsadministratie.
  3. Een derde reden om belangrijke informatie goed te bewaren is het kunnen terughalen van per abuis gewiste,
    maar zeer belangrijke e-mails of documenten.

Waarom Cloud Security in eigen hand nemen?

Een cloudleverancier zoals Microsoft neemt het beheer van data op zich en kan, in het geval van een calamiteit, je hele omgeving terugzetten maar niet één individueel element. Daarnaast worden er weliswaar tussentijdse backups gemaakt, maar niet constant en realtime. Bovendien is het soms onduidelijk hoe snel systemen weer up and running zijn.

Met goede back-up tooling houd je de controle over je eigen data. Je kan een ongelimiteerde hoeveelheid gegevens met onbeperkte retentie (het teruggaan in de tijd om data te herstellen) in de cloud opslaan. Denk aan data uit applicaties zoals Exchange Online, OneDrive for Business en SharePoint Online. Bij dataverlies kunnen complete omgevingen, mappen of juist alleen individuele bestanden zonder hulp van buitenaf worden teruggeplaatst.

Enkele voordelen  zijn:

  • Eenvoudig te realiseren en beheren cloud-to-cloud back-up
  • De mogelijkheid om gedetailleerde retentievoorkeuren in te stellen
  • Een eenvoudige zoekfunctie om verloren documenten of e-mails te herleiden
  • Ongelimiteerde opslag

Doe de checklist!

Klaar voor de transitie naar de cloud? Check het via de cloud checklist.

Meer weten over het back-uppen van data in de cloud? Onze expert Johan is gespecialiseerd in het begeleiden van organisaties naar de cloud. Hij helpt je graag verder. Neem contact op via het formulier hieronder.

Johan van den Boogaard
Manager Outsourcing Services