Zakelijk potentieel volledig benutten met de business trends van 2018

De recessie ligt achter ons en de economie trekt fors aan. Voor 2018 voorspelt het CBS een economische groei van meer dan 3% en voor 2019 een groei van 2,7%. Dat zijn mooie berichten.

Toch staan bedrijven onder enorme druk, of het nu gaat om concurrenten of klanten, lokale of internationale markten, ze willen allen op hun wenken bedient worden en verwachten snelle, persoonlijke en uitgebreide service. Dat vraagt om wendbaarheid. Het vermogen om nieuwe producten op snelle en efficiënte wijze naar de markt te brengen is nu belangrijker dan ooit.

IT-omgeving moderniseren

Organisaties zoeken naar innovatie mogelijkheden om een transformatie in de bedrijfsvoering teweeg te brengen. De organisatiestructuur wordt onder de loep genomen en aangepast om ruimte te creëren voor maatschappelijke, economische en politieke veranderingen. Het management kijkt met nieuwe ogen naar de IT-omgeving en plaatst vraagtekens bij de huidige staat. De infrastructuur moet transformeren, schaalbaar zijn en worden afgestemd op de bedrijfsdoelstellingen. Zo kan deze ondersteuning bieden aan toekomstige groei, flexibiliteit voor verandering, veerkracht om bedrijfstoepassingen snel en betrouwbaar beschikbaar te stellen en efficiency voor een optimale ROI.

Innoveren om te kunnen anticiperen

Het beoogd resultaat is een toekomst waarin zakendoen er totaal anders uitziet. Met flexibele schillen, innovatieve technologie en wisselende samenwerkingsmodellen om over de kracht te beschikken snel te kunnen anticiperen op de steeds veranderende vraag van de markt. Bedrijven die vandaag in innovatie investeren zijn morgen de concurrentie voor.

Wat mij betreft zijn er een aantal factoren en trends van grote invloed op het bedrijfsleven. Alleen die bedrijven die helder zicht hebben op deze trends, er in investeren, ze eigen kunnen maken en er op kunnen anticiperen zullen in staat zijn om hun potentieel volledig te benutten.

Een aantal business trends op een rij:

  1. Blockchain:
    Er wordt veel gesproken en geschreven over Blockchain technologie. Veel mensen hebben er over gehoord maar weten niet precies wat het is, wat het kan en welke mogelijkheden het organisaties biedt. Zoek uit welke Blockchain technology en type past binnen jouw bedrijf en hoe doe jij er je voordeel mee kun doen.

  2. Customer Engagement:
    In the Age of the Customer maakt een nieuwe generatie klanten bij elke aankoop de afweging tussen mogelijke alternatieven. Ze kunnen zich optimaal informeren over de verschillende mogelijkheden. Tegelijkertijd worden de verschillen tussen de aangeboden producten en diensten kleiner – op basis van dezelfde vrij toegankelijke informatie. Daarom moet je je er bewust van zijn dat loyaliteit van klanten meer en meer gebaseerd wordt op de ervaring die een klant heeft. Werk aan Customer Engagement: het optimaliseren van de klantbeleving in relatie tot je merk.

  3. Employee Empowerment:
    Werken afdelingen optimaal samen? Zijn medewerkers tevreden met processen en systemen? En wat merkt je klant daarvan? Dit is slechts een greep uit de vele vragen over employee empowerment. Als medewerkers tevreden zijn en over de juiste tools beschikken, heeft dit directe impact op de business doelstellingen.

  4. Digital Transformation:
    Digitale Transformatie vergt veel van een organisatie en leidt tot wijzigingen in de complete driehoek van mensen, systemen en processen. Medewerkers gaan klantgerichter werken en systemen worden geïntegreerd om klanten optimaal te kunnen bedienen. Daarbij worden processen gestroomlijnd om de gewenste kwaliteit en service ook daadwerkelijk te kunnen bieden. Deze gehele transformatie is complex en niet zomaar te vatten in een of meer vastomlijnde projecten. Agile companies van nu zijn de leiders in digital business.

Kortom, blijf relevant in een veranderende markt. Voeg waarde toe op het moment dat dat nodig is en beschik over de flexibiliteit om snel in te kunnen spelen op kansen. Dan ben je nu en in de toekomst de concurrentie voor en in staat om echt onderscheidend te zijn.

William van der Pijl
CEO

What's your challenge?