Verhoog je Conversie met behulp van 5 W-vragen

Conversie verhogen, hoe begin je?

Het verhogen van de website conversie is bij veel organisaties de hoogste prioriteit van de marketingafdeling. Desondanks weet men vaak niet waar te beginnen. Dit blog helpt je om de juiste start te maken met conversie optimalisatie. Eén van de eerste belangrijke stappen is te begrijpen voor wie je een website optimaliseert. Wie wil je overtuigen en wat motiveert deze doelgroep? Lees snel verder als jij je bezoeker wilt laten converteren. 

Invloed van motivatie op conversie

De factor met het grootste effect op conversie is de motivatie van een bezoeker. Des te meer je de motivatie van een bezoeker kunt verhogen met jouw conversieratio-optimalisatie, des te groter de kans dat de conversie van je website omhoog gaat. De volgende 5 vragen helpen je bij het beïnvloeden van de motivatie van jouw bezoekers:

  1. Wie wil je beïnvloeden met conversie optimalisatie? 
  2. In welke koopfase bevindt de bezoeker zich?
  3. Waar komen je bezoekers vandaan?
  4. Welke vragen spelen een rol in het beslissingsproces van de bezoeker?
  5. Wat is het urgentieniveau van de bezoeker?

De 5 W-vragen van conversie optimalisatie

1) Wie is je doelgroep, wie wil je beïnvloeden met conversie optimalisatie?

Het is belangrijk om zo relevant mogelijk te zijn voor je doelgroep. Waar hechten zij waarde aan en hoe consumeren zij informatie? Denk aan de verschillen tussen een website die ingericht is voor millenials en een website voor gepensioneerde ouderen. Ook maakt een prijsbewuste consument andere beslissingen dan een consument die prijs minder belangrijk vind. En wat zijn de verschillen tussen de soort informatie en presentatie voor een startende ondernemer of een CEO? Kortom, uiteenlopende behoeften die ervoor zorgen dat je je conversieplan zult moeten aanpassen naar de bezoeker. 

2) In welke koopfase bevindt de bezoeker zich?

Nieuwe bezoekers, die voor het eerst een interactie aangaan met jouw brand, zul je moeten overtuigen om te converteren. Bij loyale klanten, die al iets bij je gekocht hebben, is het overtuigen een stuk makkelijker. Het is daarom belangrijk om te begrijpen in welke fase je bezoeker zich bevindt. Want, in elke fase van de zogenaamde customer journey is de informatiebehoefte anders. Bied het juiste aan op het juiste moment! Een bekend model dat je hierbij kan helpen is het See-Think-Do-Care-model van Google. 

 3) Waar komen je bezoekers vandaan?

Er zijn vele manieren waarop een bezoeker op jouw landingspagina terecht komt. Denk aan een advertentiecampagne of social media. Onderzoek wijst uit dat bezoekers afkomstig van organische zoekopdrachten vanuit zoekmachines de hoogste conversieratio’s hebben. De bezoeker is in dit geval immers zelf actief op zoek naar iets specifieks en heeft waarschijnlijk een koopintentie. 

Zoals eerder genoemd is het belangrijk om te achterhalen in welke koopfase jouw bezoeker zich bevindt. Wáár je bezoeker vandaan komt is hierbij ook onmisbaar. Het helpt je om relevante informatie te tonen per koopfase, waarmee je de behoefte van de bezoeker vervult. 

Een manier om hierop in te spelen is personalisatie van je webcontent. Ter illustratie: een bezoeker via Google met een specifieke zoekopdracht, kun je een prominente actie laten zien met de call-to-action ‘Koop nu’. Een bezoeker die via een van je advertenties heeft klikt zit in een meer oriënterende fase, deze bezoeker laat je bijvoorbeeld eerst meer productinformatie zien. Zo verhoog je conversieratio’s door de juiste content op het juiste moment te laten zien.

4) Welke vragen spelen een rol in het beslissingsproces van de bezoeker?

Ieder product, dienst en conversie-actie heeft een marketingfunnel. Of je deze funnel in detail hebt uitgewerkt of niet, er zijn een aantal stappen die de bezoeker doorloopt voordat ze ervoor kiezen om iets bij jou af te nemen. Dat is dus nog vóór het converteren! Denk aan antwoorden op vragen als: Kan dit bedrijf mij helpen? Biedt het de service waar ik naar op zoek ben? Is dit eigenlijk wel het beste bedrijf om mee in zee te gaan? Belangrijke vragen die ervoor zorgen dat een bezoeker voor jou of je concurrent kiest. Maak het de bezoeker daarom zo makkelijk mogelijk en speel in op de vragen van je doelgroep.  

5) Wat is het urgentieniveau van de bezoeker? 

‘Nog 10 stuks op voorraad’, ‘Bestel binnen 24 uur voor gratis verzending’, ‘Kortingscode nog 2 weken geldig’. Hoeveel urgentie zit er achter de motivatie van je bezoekers? Probeer op te sporen waar je bezoeker mogelijk urgentie heeft rondom je conversie-actie. Als je de bezoeker op de juiste manier weet te raken, kun je de conversieratio’s flink omhoog krikken. 

Begin vandaag met conversie verhogen

Nu je de 5 W-vragen hebt beantwoord weet je wat jouw doelgroep beweegt en ben je klaar om resultaten te boeken met conversie optimalisatie. Op basis van de antwoorden ben je in staat om verschillende conversie-testen op te zetten. Verzamel al je ideeën op een overzichtelijke lijst, ook wel een test-backlog genoemd, en start met optimaliseren. Er zijn talloze manieren om je plannen te testen zoals personalisatie, A/B-testen en marketing automation. 

Maak je eigen CRO plan

Wil jij meer conversie, maar weet je niet hoe je dit structureel moet aanpakken? Of heb je al eens een A/B test gedaan maar heb je geen Conversion Rate Optimization (CRO) plan? Geen zorgen, je bent niet de enige! In het kosteloze webinar ‘Conversie Optimalisatie’ laat onze expert je in 20 minuten zien hoe je hier samen met het marketingteam een gestructureerd plan voor opzet. Ook introduceert het webinar een handig model waarmee je direct zelf aan de slag kunt. Mis het niet als jij de volgende stap met CRO wilt maken.