De Computergijzeling WannaCry eenvoudig te voorkomen

Door: Wim Wijdenes, 15 mei 2017

Het is de angst van iedere computergebruiker: niet meer bij je bestanden kunnen komen en geen enkele back-up daarvan hebben: “makes you WannaCry, doesn’t it?”. De besmetting van computersystemen die afgelopen vrijdag wereldwijd toesloeg, haakt daar genadeloos op in. Alleen door te betalen kun je weer bij je bestanden, hoop je dan, maar is helemaal niet zeker. Dit was wel een heel vervelende “ransomworm”: naast het vernietigende effect was het ook nog een zogenaamde worm die zichzelf razendsnel kon verspreiden via andere besmette computers.

Toch is het WannaCry virus niet iets wat je zomaar kan overkomen. Er zijn drie pijlers die je helpen met het voorkomen van deze virus: een goed beveiligingsbeleid, bewust zijn van gedrag en het hebben van actuele back-ups. Binnen kantoornetwerken betekent dit zaken doen met een partij die de besmetting allereerst probeert vóór te zijn door een combi van goede en actuele beveiligingssoftware (tegen virussen en malware) en proactief onderhoud: de mogelijke beveiligingslekken dichten door de systemen tijdig te voorzien van actuele updates. Dat is de beste preventie.

Mocht er toch een systeem geraakt worden door een virus, zoals die van WannaCry dan is zaak verdere verspreiding tegen te gaan. Natuurlijk zijn in de monitoring de alarmbellen al gaan rinkelen bij de IT-afdeling en is zij al lang al bezig dit systeem te isoleren en te repareren. Maar ook daar vóór zijn de mensen al geïnformeerd hoe zij zelf besmetting kunnen voorkomen. Dat geldt dan alleen in de gevallen dat een bewuste actie - klikken op een link in een e-mailtje – de besmetting in gang zet. Een gewaarschuwd mens telt immers voor twee en zal deze e-mail óf voorleggen aan de IT-afdeling, óf deze meteen verwijderen.

Mocht het WannaCry virus ondanks de maatregelen toch een feit zijn dan ben je met het terugzetten van actuele back-ups nooit heel veel gegevens kwijt. De laatste stap, maar toch nog veel beter dan betalen voor iets waar je helemaal niet zeker van bent: het terugkrijgen van je bestanden.

Vergelijk het met het onderhoud van je auto, je wilt niet voor onaangename verassingen komen te staan: voorkomen met behulp van een betrouwbare dealer of partner is altijd beter dan genezen.

Johan van den Boogaard
Solution Center Manager