Digitaal dilemma

Het economisch vertrouwen in Europa is stabiel en met name de ondernemers worden optimistischer. Dit legt een interessant dilemma bloot. Veranderen terwijl je succesvol bent.

Steeds meer senior managers zijn ervan overtuigd dat op korte termijn de digitalisering trend zal doorzetten. Volgens Forrester (The Digital Business Imperative, dec. 2015) gelooft 89% van de business executives dat Digital hun reguliere bedrijfsvoering zal verstoren. Ook in sectoren die op het eerste gezicht niet zo gevoelig lijken te zijn voor digitale disruptie, zoals Industriële producenten, is 66% van de executives overtuigd van de digitale impact op de korte termijn.

We weten dus dat Digitalisering geen hype is, maar harde realiteit. Veranderen en aanpassen aan deze nieuwe omstandigheden is noodzakelijk. Maar slechts 16% van hierboven genoemde groep is ervan overtuigd de juiste skills en competenties in huis te hebben om te slagen in deze verandering. Dat komt omdat het succes van het huidige business model in de weg zit voor succesvolle verandering. De structuren, processen en manieren van werken passen niet bij de paradigma shifts van digitalisering.

Organisaties hebben in de praktijk vooral de grootste moeite om die eerste stappen concreet te maken. Van de kant af komen. Starten. Veranderen doet altijd pijn. Je moet gewoontes loslaten die ervoor zorgden dat je tot nu toe succesvol was. Maar wat je ook doet of laat met Digitale Transformatie; er zijn 3 tips die ik je zeker mee zou willen geven:

  1. Zorg voor directe waarde in elke stap die je zet. Digitalisering is geen project maar een continu proces.

  2. Zorg in ieder geval voor een goede samenwerking tussen sales, marketing en IT. Klanten anders bedienen en nieuwe technologie introduceren zijn de kern.

  3. Het gaat over technologie, maar de mensen staan centraal. Dus niet alleen je klanten, maar ook de medewerkers moeten optimaal bediend worden.

Meer weten over Digitale Transformatie? Lees dan de blogs van onze experts: Agile companies leiden in digital business en Doe wat je klanten doen.

Harry Boers
Strateeg