Strategy in a digital world

Digital Transformation is ontstaan als antwoord op klanten die massaal online zijn gegaan. Ze zoeken, delen en vinden er meer informatie dan ooit over leveranciers, producten, diensten, alternatieven en reputaties. Dit heeft de verhouding tussen klant en leverancier voorgoed veranderd.

Maar vergis je niet; digital is meer dan alleen een geautomatiseerd online marketingkanaal. Een digitaal kanaal vastknopen aan je bestaande kanalen is geen digitale strategie. Met het gebruik van agile, cloud en de massale beschikbaarheid van data zijn organisaties in staat geworden heel snel nieuwe producten te ontwikkelen, te lanceren en op te schalen. Innoveren is een stuk goedkoper geworden, daarmee zijn de faalkosten gedaald en durven start-ups het op te nemen tegen gevestigde namen.
Digitale organisaties gebruiken technologie voor het binnenhalen, bedienen en behouden van klanten door het continu verbeteren van gebruikerservaringen, producten & diensten alsook het verhogen van operationele wendbaarheid en effectiviteit. Het gaat dus niet om het toevoegen van een “digitale strategie”, maar om het digitaliseren van je bestaande business strategie.

'There’s no digital strategy, just strategy in a digital world.'

Digitaliseer je strategie

Maar hoe ziet dat er dan uit? Waar moet je beginnen? Wij kijken naar 4 pijlers: People, Proces, Data en Technology. Met de onderstaande vier focus punten zet je de eerste belangrijke stappen:

  1. Technology: goed gereedschap
    Doe hetzelfde als je klanten doen. Geef je medewerkers de juiste moderne tools. Als klanten mobile, social en cloud-technologie gebruiken, moeten medewerkers toegang hebben tot dezelfde tools. Adopteer innovatieve technologie in hetzelfde tempo als je klanten. Als je medewerkers thuis modernere digitale tools gebruiken dan ze van hun werkgever krijgen, doe je waarschijnlijk iets verkeerd…

  2. People: steun je digital champions
    De medewerkers in je organisatie die digitaal denken spelen een belangrijke rol in het digitaal savvy maken van je organisatie. Misschien zitten ze al op cruciale posities in de organisatie, maar meer waarschijnlijk is dat nog niet het geval. Betrek ze bij zoveel mogelijk strategische initiatieven als kan. Zorg voor kruisbestuiving; laat ze hun digitale inzichten delen met managers, product owners, marketeers, business developers, productieleiders, etc. En ontwikkel tegelijkertijd zoveel mogelijk organisatiekennis en strategische skills bij deze groep. Hoe meer kruisbestuiving van business kennis en digitale kennis hoe sneller de business strategie digitaliseert.

  3. Data: zet de juiste KPI’s
    Data is de brandstof van een digitale organisatie. Maar het zijn de mensen die digitale organisaties sturen. Gedrag van mensen wordt beïnvloedt door hoe ze worden gemeten en beloond. Identificeer dus de juiste KPI’s, kritische data en customer life-cycle data zodat mensen uit hun eigen afdelingsdoelen stappen en gaan werken aan alles wat leidt tot een verbetering van de Customer Lifetime Value of de Net Promoter Score. Laat data stromen door de organisatie heen en ontwikkel de data-vaardigheden van medewerkers.

  4. Process: wees wendbaar en faal vroeg
    Een ding is zeker; digitaal is geen eindige staat. Digitaal leeft, verandert en innoveert. Er komen continu nieuwe tools, oplossingen en technologieën op de markt. Soms briljant, soms handig, soms amusant, soms nutteloos. Het is dus zaak om te leren sneller nieuwe technologie te adopteren, maar ook er afscheid van te kunnen nemen. Win-quick, fail fast, always learn en never regret. Flexibel en wendbaar zijn is essentieel.

Wat me altijd weer opvalt bij organisaties in verandering is dat we vaak te moeilijk denken. Als consument passen we bovenstaande principes al toe. Natuurlijk de een meer dan de ander, maar dat is precies het punt. Zodra we echter achter een bureau zitten (of erger nog: in een vergadering) maken we het veel te complex. Digital Transformation gaat over mensen. Klanten en medewerkers. Zorg dat je technologie, data en mensen weer met elkaar in balans brengt.

Meer over Digital Transformation?

Digital Transformation is een thema dat bij ons hoog op de agenda staat. We helpen organisaties te transformeren naar de digitale wereld. We organiseren webinars, workshops, pressure cooker sessies, dagen uit, schrijven plannen, introduceren innovatieve technologie en realiseren uitdagende digitale ambities. Meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag verder.

Auteur: Harry Boers, Strateeg

Harry helpt directieteams 'digital' snel te doorgronden: waarom, hoe en wat. Hij prikt door de hype, maakt de connectie tussen tech trends, klantgedrag en strategie en krijgt mensen in beweging. Harry daagt uit, komt tot de kern en helpt met het strategisch inzetten van digital, design en agile. Als strateeg, coach of veranderaar op het vlak van innovatieve technologie, sales & marketing en social helpt Harry organisaties van de kant af te komen met het digitaal binnenhalen, bedienen en behouden van klanten. Klik hieronder voor andere blogs van Harry of neem vrijblijvend contact met hem op.

Harry Boers
Digitaal Strateeg

What's your digital challenge?