De digitale realiteit en drie quick wins

Hype of realiteit? 'Digital' is een te veel misbruikt woord. Het lijkt wel dat elk artikel of blog begint met de schokkende stelling dat de wereld verandert. Vaak nog snel ook. Maakt inmiddels geen indruk meer, hoogstens veroorzaakt het wat jeuk… Toch is er natuurlijk wel wat aan de hand. We leven in een digitale samenleving. Klantervaringen worden online gedeeld. Informatie is altijd en overal beschikbaar. Organisaties die daar goed en snel mee om gaan zijn in het voordeel ten opzichte van organisaties die hier nog mee worstelen.

Strategie ontbreekt

De aanleiding is digitaal klantgedrag en de aanpak is dus gericht op klantfocus; 'de klant centraal'. Digital Transformation is het containerbegrip geworden van deze programma's. Veel CEO’s zijn actief bezig met Digital Transformation, maar slechts 27% van de bedrijven heeft ook echt een strategie en roadmap uitgewerkt. Tot nu was digitalisering vooral een thema voor B2C bedrijven, gedwongen door het gedrag van consumenten. Maar we zien ook dat meer en meer B2B bedrijven deze stap nu zetten. Het ontbreken van een goede strategie is pijnlijk. Kenmerk van de digitale context is namelijk dat organisaties transparanter zijn geworden. Het maken verkeerde keuzes is dus voor iedereen zichtbaar. Niet alleen medewerkers, maar ook klanten en concurrenten kijken en discussiëren mee.

Klanten eerst?

De klant centraal is niet alleen digital marketing. Organisaties met een sterke klantfocus digitaliseren integraal. Ook de interne organisatie wordt meegenomen. Om klanten optimaal te kunnen bedienen zorgen organisaties voor wendbare en flexibele processen en systemen en worden medewerkers bediend met relevante informatie om de klantbelofte waar te maken. Digitale transformatie bestaat uit 2 belangrijke componenten: Digital Customer Experience & Digital Operational Excellence

  1. Digital Operational Excellence
    Rationaliseren, standaardiseren en flexibiliseren. Dat is Digital Operational Excellence. Voor steeds meer generieke processen zijn standaardoplossingen in de cloud te vinden. Standaard waar het kan, maatwerk waar het een verschil maakt. Scheelt trouwens ook gelijk in het aantal compliancy-, security- en privacyrisico's.

    Productiviteit van medewerkers moet optimaal ondersteund worden om snel en soepel te kunnen samenwerken. Werkplekken moeten gaan over samenwerken en het versnellen van innovatie, niet over alles wat je niet mag. Data moet stromen door de organisatie, want alleen dan kan het worden omgezet in inzicht en actie. Maar ook hier is technologie slechts een middel. LEAN en Agile zijn de norm. Zowel in aanpak als mindset.

  2. Digital Customer Experience
    Bij digitaal succesvolle organisaties zie je een succesvolle samenwerking tussen CIO’s en CMO’s. De CIO zal dus meer kennis moeten krijgen van Customer Experience, Customer Journeys, etc. De sleutel voor Customer Engagement ligt in handen van een goede datastrategie. De CMO kan betere resultaten boeken en aantonen met gedegen data driven marketing. Het aantonen van snelle ROI op de eerste initiatieven helpt bij het succesvol inzetten en doorzetten van de digitalisering.

    Als we dan toch bezig zijn; zorg dan ook gelijk dat Sales en Marketing eindelijk hun data en inzichten kunnen delen. Het is niet voor niks dat het technologiebudget steeds verder verschuift van CIO naar CMO. Nogmaals; focus op het digitaal versterken en ondersteunen van het winnen, bedienen en behouden van klanten. Digitale transformatie is niet het doel, maar een strategie om organisaties aan te passen aan veranderend klantgedrag.

Risico paradigma

Waarom geven organisaties geen gas op het verzilveren van de kansen van digitalisering? Digitalisering kent ook zijn eigen problemen en risico’s. Data privacy en compliance-risico’s hebben de boardroom inmiddels wel bereikt. De klassieke houding ten opzichte van risico’s gaat hier echter niet werken. Een goede digitale risk assessment van de CIO bestaat uit 2 componenten; wat is het risico van de verandering? Maar ook wat is het risico als we het niet doen?!

Quick wins voor je Digital Strategy

Weer even terug naar het begin van dit artikel; slechts 27% van de bedrijven heeft ook echt een strategie en roadmap uitgewerkt. Misschien toch maar snel aan beginnen? Hier alvast 3 korte tips; 
  1. People:
    Creëer multidisciplinaire teams en werk samen met je partners om nieuwe talenten en inzichten binnen te halen.

  2. Proces:
    Snelheid van leveren is cruciaal. Agile is de norm.

  3. Technology:
    Simplify! Een complex IT-landschap gaat niet samen met een hoog innovatievermogen.

Meer weten?

Digital Transformation is een thema dat bij ons hoog op de agenda staat. We helpen organisaties te transformeren naar de digitale wereld. We organiseren webinars, workshops, pressure cooker sessies, dagen uit, schrijven plannen, introduceren innovatieve technologie en realiseren uitdagende digitale ambities. Meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag verder.

Auteur: Harry Boers, Strateeg

Harry helpt directieteams 'digital' snel te doorgronden: waarom, hoe en wat. Hij prikt door de hype, maakt de connectie tussen tech trends, klantgedrag en strategie en krijgt mensen in beweging. Harry daagt uit, komt tot de kern en helpt met het strategisch inzetten van digital, design en agile.

Als strateeg, coach of veranderaar op het vlak van innovatieve technologie, sales & marketing en social helpt Harry organisaties van de kant af te komen met het digitaal binnenhalen, bedienen en behouden van klanten. Klik hieronder voor andere blogs van Harry of neem vrijblijvend contact met hem op.

Harry Boers
Digitaal Strateeg

What's your digital challenge?