Digitale inflatie

Ok, ik heb mij er zelf ook schuldig aan gemaakt. Maar het lijkt wel of elk artikel of blog begint met de schokkende stelling dat de wereld verandert. Vaak nog snel ook. Maakt inmiddels geen indruk meer, hoogstens veroorzaakt het wat jeuk… Toch is er natuurlijk wel wat aan de hand. We leven in een digitale samenleving. Klantervaringen worden online gedeeld. Informatie is altijd en overal beschikbaar. Organisaties die daar goed en snel mee om kunnen gaan zijn in het voordeel ten opzichte van organisaties die hier nog mee worstelen.

STRATEGIE ONTBREEKT
Hoewel veel CEO’s actief bezig met hun digitale transformatie, blijkt uit onderzoek van Forrester dat slechts 27 procent van de bedrijven ook echt een strategie en roadmap heeft uitgewerkt. Tot nu was digitalisering vooral een thema voor B2C-bedrijven, gedwongen door het gedrag van consumenten. Ook het zakelijke commerciële proces is aan het digitaliseren. Volgens de laatste research rapporten van onder andere Forrester en Gartner gaan we in 2016 zien dat meer en meer B2B-bedrijven ook deze stap gaan zetten. Het ontbreken van een goede strategie is pijnlijk. Onder druk van de concurrentie is het maken verkeerde keuzes namelijk geen optie.

De laatkomers in de digitale arena kunnen zich moeilijker onderscheiden van de bedrijven die vooruitlopen. Belangrijke strategie voor de CIO om nog enigszins in te lopen is het nog agressiever rationaliseren en stroomlijnen van bestaande IT-landschappen. Afscheid nemen van maatwerk op standaard processen, inzetten op cloud en zwaar de focus aanbrengen op technologie die helpt bij het winnen, bedienen en behouden van klanten.

KLANTEN EERST
Dat we er geen misverstand over hebben; digital is niet alleen marketing. Organisaties met een extreme klantfocus digitaliseren integraal. Ook de interne organisatie wordt meegenomen. Voor steeds meer generieke processen zijn standaard oplossingen in de cloud te vinden. Productiviteit van medewerkers moet optimaal ondersteund worden om snel en soepel te kunnen samenwerken. Werkplekken moeten gaan over samenwerken en het versnellen van innovatie. Alles in dienst van de klant, dat wel.

Bij digitaal succesvolle organisaties zie je een succesvolle samenwerking tussen CIO’s en CMO’s. De CIO zal dus meer kennis moeten krijgen van customer experience, customer journeys, etc. De sleutel voor customer engagement ligt in handen van een goede data strategie. De CMO kan betere resultaten boeken met gedegen data driven marketing. Het aantonen van snelle ROI op de eerste initiatieven helpt bij het succesvol inzetten en doorzetten van de digitalisering. Nogmaals; focus op het digitaal versterken en ondersteunen van het winnen, bedienen en behouden van klanten.

RISICO PARADIGMA

Wat weerhoudt organisaties van het gas geven op het verzilveren van de kansen van digitalisering? Digitalisering kent ook zijn eigen problemen en risico’s. Data privacy en compliance risico’s hebben de boardroom inmiddels wel bereikt. De klassieke houding ten opzichte van risico’s gaat hier echter niet werken. Een goededigitale risk assessment van de CIO bestaat uit twee componenten; wat is het risico van de verandering? Maar ook wat is het risico als we het niet doen?!

QUICK WINS

Weer even terug naar het begin van dit artikel; slechts 27 procent van de bedrijven heeft ook echt een strategie en roadmap uitgewerkt. Misschien toch maar snel aan beginnen? We geven alvast drie tips.

Creëer multi disciplinaire teams en werk samen met partners om nieuwe talenten en inzichten binnen te halen (people).
Snelheid van leveren is cruciaal. Agile ontwikkelen is de nieuwe norm. (proces)
Simplify! Een complex IT-landschap gaat niet samen met een hoog innovatie vermogen.(technology)

Iets minder quick, maar wel behoefte aan tips? Bel me op 06 26 79 35 97 voor een bak koffie of stuur een mail naar harry.boers@macaw.nl

Harry Boers
Strateeg