Van Dynamics CRM naar Common Data Service (CDS) 2.0

De transitie van Microsoft Dynamics CRM naar Common Data Service.

Als het over CRM van Microsoft gaat, dan valt regelmatig de term Dynamics. Dat heeft zich door de jaren heen ontwikkeld tot een CRM met zeer uitgebreide mogelijkheden. Jaarlijks wordt tijdens de grootschalige “Spring Release” uitgelegd welke Dynamics CRM functionaliteiten er zijn toegevoegd of welke er vervangen worden. Tijdens de laatste “Spring Release”, kondigde Microsoft naast de gebruikelijke informatie aan dat de Common Data Service 2.0 (for Apps), voorheen xRM, de basis wordt voor Dynamics CRM. Dynamics wordt dan een Business Application Platform, waarbij de mogelijkheden eindeloos zijn. Een grote verandering die niet zomaar in een dag tot stand is gekomen. Dit blog leert je meer over de technische ontwikkeling van het CRM.

De basis van Common Data Service 2.0

Microsoft timmerde hard aan de weg met allerlei digitale oplossingen, toen het bedrijf in 2003 Microsoft Business Solution CRM 1.0 uitbracht. Een business applicatie die drie modules bevatte, te weten Marketing, Sales en Service. De applicatie stond nog letterlijk in de kinderschoenen en Microsoft was zich bewust dat groei noodzakelijk was om de concurrentie aan te kunnen. Een paar jaar later werd de applicatie hernoemd naar Dynamics CRM. Dynamics CRM developers kregen de mogelijkheid om de applicatie uit te breiden en aan te passen naar de wensen en behoeften van de klant. Dit ging door middel van het extented Relationship Management Framework, ook wel xRM genoemd. Met dit framework kan d.m.v. configuratie en maatwerk de applicatie aangepast worden. Denk aan aangepaste entiteiten om je business data in op te slaan.

Microsoft bleef Dynamics CRM doorontwikkelen. Het platform werd steeds volwassener en zijn er meerdere functionaliteiten bijgekomen. Functionaliteiten die ervoor zorgen dat voor bepaalde aanpassingen er minder code geschreven moet worden. Door de snelle veranderende wereld van het internet, moet het platform met haar tijd mee en krijgt het ondersteuning voor nieuwe web standaarden (REST Endpoint) en User Interface opfrisbeurten. In de kern is het platform hetzelfde en dat is de kracht van Dynamics. Het grootste voordeel is dat je hier steeds op kunt uitbreiden. Iets waar Microsoft momenteel volop mee bezig is. Een ander voordeel is dat code uit het verleden óók in huidige omgevingen werkt.

Dynamics 365 en Online

Met de komst van Dynamics 2016 Online en daarna Dynamics 365 online, gooit Microsoft het over een andere boeg. Nieuwe functionaliteiten komen voortaan eerst uit in de “Online” versie, zonder dat je daarvoor een upgrade hoeft te doen. Ondertussen zijn we gewend dat bepaalde functionaliteiten überhaupt niet beschikbaar komen in de “on-premise” versie. Denk daarbij aan Data Export Services, Customer Insight Service, Connected Field Service en Project Service Automation. Als klant kan je je afvragen of er nog wel een “on-premise” versie in de toekomst beschikbaar is.

De online versie kruipt steeds meer richting het flexibele en krachtige cloud platform van Microsoft, genaamd Azure. Verschillende Azure-services worden geïntegreerd met Dynamics 365. Zo maakt Relevance Search binnen Dynamics 365 gebruik van Azure Search. Deze integraties met Azure maakt van het Dynamicsplatform een sterke tool voor het maken van een Business Applicatie, die past bij iedere organisatie.

Common Data Service for Apps

De “core” van het Dynamics 365 platform heeft een grote wijziging achter de rug. De drie oude modules (sales, marketing en service) zijn losgekoppeld van het platform en zijn nu als een aparte App te installeren. Dit maakt het mogelijk om het xRM-platform als basis van het Common Data Service te gebruiken.

Met CDS 1.0 wilde Microsoft een nieuw platform introduceren om meerdere business applicaties te koppelen op een centrale manier. Wat het bedrijf zich toen niet realiseerde, is dat ze hierdoor opnieuw een platform aan het introduceren waren. Een platform dat erg veel leek op het xRM-Framework. CDS 1.0 bevatte echter bij lange na niet alle functionaliteiten. De techniek achter het xRM framework had zich daarentegen al meerdere jaren bewezen. In combinatie met Dynamics 365 versie 9.0 draaiende op Azure SQL, kwam men bij Microsoft tot de conclusie dat dit de ideale vervanger van CDS 1.0 werd. Hiermee werd CDS 2.0 geboren, waarop Model en Canvas driven Apps ontwikkeld kunnen worden en waarvoor reeds 200 connectoren bestaan.

Je bent nu meer te weten gekomen over de technische ontwikkeling van CRM. Binnenkort lees je meer over dit onderwerp in mijn volgende blog over Canvas en Model-Driven Apps.

Auteur: Michel Gueli, Technisch Consultant
Michel heeft meer dan 10 jaar ervaring op het gebied van Dynamics CRM. Hij verdiept zich graag in de allernieuwste technieken rondom Dynamics 365, Common Data Service for Apps en Azure, om deze vervolgens bij klanten in te zetten. Projecten met complexe business case ervaart hij als de mooiste uitdaging om het Dynamics Platform of het Business Application Platform in te zetten.

Rob Eskes
Solution Consultant

What's your challenge?