10 online trends waar je niet meer omheen kunt!

De eerste maanden van 2019 zijn voorbij. Een goed moment om even uit te zoomen en te kijken met welke thema’s je al aan de slag bent. En welke ontwikkelingen jouw customer experience naar een hoger niveau tillen? Lees snel deze blog “10 online thema’s waar je niet meer omheen kunt”.

1. Voice Search

Voice search wordt meer en meer gebruikt, zeker onder de millennials laat staan generation Z. Deze laatste groep weet straks niet beter als dat zij spraak gestuurd zoeken. Persoonlijke assistenten als Google Assistent, Apple’s Siri en Microsoft’s Cortana worden hier vaak voor gebruikt. Google Trends laat een sterke stijging zien in het aantal spraak gestuurde zoekopdrachten. Dit gaat alleen maar meer worden.

Google Trends

Waar het met Voice Search met name om gaat is dat er vragen gesteld worden waar een antwoord bij gezocht wordt. Al in 2013 lanceerde Google een update aan zijn algoritme wat de Hummingbird update werd genoemd. Waar je vroeger vooral op basis van zoektermen die in je content voorkwamen gevonden werd, moet je content nu antwoord geven op vragen. Het is dus belangrijk dat jouw online omgevingen in deze zoekresultaten  voorkomen om zo traffic te generen. Google is steeds slimmer en met Machine Learning, Artificial Intelligence and Natural Language Processing engines wordt bepaald of je content antwoord geeft op de gestelde vraag.
Uiteraard moet je vanuit SEO perspectief ook aan alle eisen voldoen. Zorg er daarom voor dat je de laatste richtlijnen en standaarden van Google volgt. Een beginnersguide vind je bij Google zelf.

2. Conversational UI & Chatbots

Steeds meer en meer zie je zowel offline als online de experience verschuiven naar het voeren van conversaties. Chatbots zijn de eerste voorbeelden daarvan. Dit wordt ook wel conversational UI genoemd. rel="noopener noreferrer" Grote spelers zoals Microsoft leveren platformen waarmee chatbots te bouwen zijn. Met alle moderne technologieën die hiervoor al genoemd zijn begrijpen systemen steeds beter wat mensen bedoelen en neemt het werk uit handen. Sterker nog, ze zijn vaak sneller en accurater dan mensen waardoor het de Net Promoter Score (NPS) sterk kan verhogen. Daarbij kan het kosten verlagen omdat het werk uit handen neemt.
Zijn het dan alleen chatbots die de conversational UI bepalen? Het is maar net hoe je het vanuit UX perspectief vormgeeft en wat voor toepassing je bedenkt. Een chatvenster rechts onderin je website is een voorbeeld rel="noopener noreferrer" van conversational UI. Een rel="noopener noreferrer" ander mooi voorbeeld is de pilot van The North Face waarin IBM Watson wordt gebruikt om op basis van antwoorden op vragen het juiste aanbod te tonen.
De gemene deler is dat technologieën als Artificial Intelligence en Natural Language Processing worden gebruikt in combinatie met de juiste User Experience om je bezoekers snel en geautomatiseerd te helpen.

3. Marketing Automation

Laten we beginnen met de definitie van marketing automation. Marketing automation (MA) stroomlijnt, automatiseert en meet marketing workflows zoals data verzamelen, segmentatie en campagne management om 1:1 omnichannel communicatie op schaal mogelijk te maken.
Organisaties richten zich op grote volumes bezoekers en klanten. Het is haast onmogelijk om deze grote volumes op maat ervaringen te leveren met handmatige acties. Dit moet je automatiseren en dat is precies wat marketing automation voor je doet. Op zichzelf niet nieuw, echter wordt het vaak niet goed ingezet of komt er nog teveel handmatig werk bij kijken.
Waarom dan toch belangrijk in 2019? Omdat het meer en meer een differentiator is in de relevante ervaring die je bezoekers eisen. Waar het feitelijk om gaat is dat het geautomatiseerde data-driven marketing wordt waarbij automation systemen autonoom besluiten nemen op basis van data. Met als einddoel het leveren van een persoonlijke en relevante ervaring.
Als je naar de markt kijkt zie je dat steeds meer organisaties zich met marketing automation bezighouden. Sommige doen dit al jaren, andere beginnen net. Slechts weinige zijn echter op het niveau dat het volledig autonome geautomatiseerde processen zijn. Dat is de stap naar volwassenheid waar de meeste organisaties de komende jaren aan gaan werken.

4. Data, Machine Learning en Artificial Intelligence

Data, Machine Learning en Artifical Intelligence zijn al jaren belangrijke thema’s, alleen zijn er nog veel organisaties die aan het begin staan van data-driven business en marketing. In 2019 houden nog meer bedrijven zich bezig met het data-driven sturen van hun digitale kanalen. Steeds meer bedrijven zijn zich bewust van customer centricity als succesfactor voor lange termijn relaties met klanten en snappen dat data hierin de heilige graal is.
Meer en meer richten leveranciers van digital marketing en experience platformen zich op data en bouwen door aan machine learning en artificial intelligence oplossingen. Microsoft heeft al jaren in Azure allerlei services, zoals cognitieve services, waar je al snel resultaat mee bereikt.
Maar ook spelers op de experience markt, zoals Sitecore, komen nu met machine learning oplossingen die deels out of the box al analyses van je data uitvoeren en je suggesties geven. Tijd om hier mee aan de slag te gaan dus en gebruik te maken van alle standaard tooling om bekend te raken met deze technologieën. Het helpt je om nog betere relevante en persoonlijke ervaringen te leveren, klanten langer aan je te binden en je processen efficiënter in te richten. NPS omhoog, kosten omlaag.

5. Motion-UI

Uit een onderzoek van Microsoft in 2015 is gebleken dat de mens een kortere aandachtspanne heeft dan een goudvis. Blijkbaar kunnen we ons steeds minder goed concentreren en moet je vechten om de aandacht van de consument. Tijd dus om die aandacht te trekken met mooie vloeiende motion UI. Oftewel opvallende animaties, bewegingen en andere effecten die in het oog springen.
Je ziet op het web al een toename van vloeiende animaties, transities en andere effecten. Let er zelf maar eens op wanneer je op diverse sites rondneust. Of dit de oplossing is op de lange termijn valt te bezien. Motion UI zal in ieder geval in steeds meer webapplicaties en websites worden toegepast.

Animaties op website

6. Mobile first

Er zijn steeds minder sites te vinden die niet responsive zijn, echter zijn ze er helaas nog wel. Maar is een responsive site nog wel de oplossing? Meer en meer gaat het om mobile first. Dit is verre van nieuw echter nog te weinig sites omarmen de mobile first strategie. In 2018 is 52,5 procent van al rel="noopener noreferrer" het website verkeer wereldwijd rel="noopener noreferrer" gegenereerd via een mobiele rel="noopener noreferrer" telefoon, volgens gegevens van statista.com. Dit jaar wordt dat alleen maar meer. Tijd dus om de mobile first strategie met beide handen aan te pakken.

Mobile first

Waar het wat mij betreft vooral om gaat bij de mobile first strategie is dat je ontwerpt vanuit mobiel gebruik en pas later kijkt hoe de website of je applicatie zich op grotere schermen gedraagt. Dit betekent rel="noopener noreferrer" dat je vanuit UX perspectief rel="noopener noreferrer" mobile first moet ontwerpen rel="noopener noreferrer" en dat je ook naar rel="noopener noreferrer" technologieën als AMP en progressive web aps gaat kijken.

7. Standaardiseren voor korte time market

Om snel in te kunnen spelen op de veranderende behoeften van de consument zorg je voor een korte time to market van je digitale owned kanalen. Dat doe je door te standaardiseren. Dit zien we ook bij software, die steeds vaker als een service in de Cloud draait. Neem bijvoorbeeld Microsoft met Dynamics 365 en SharePoint online. Hetzelfde geldt voor Experience Platforms zoals Sitecore. Door standaard services af te nemen heb je snel resultaat waardoor je direct op veranderingen in kunt spelen, maar ook kosten bespaart. Hierdoor blijft er budget over voor optimalisaties en focus op datgene wat het verschil maakt: het creëren van die relevante ervaring in context van je klant.
Met het standaardiseren van content management ben je voorbereid op de toekomst. In Sitecore doe je dat met de module Experience Accelerator (XA). Hiermee standaardiseer je site management, content management en de bouw van componenten, die vervolgens hergebruikt worden. Voor content-driven sites betekent dat bijvoorbeeld dat je de bouw van 4 maanden kunt verkorten tot 2. Of dat je micro-sites binnen een paar weken online hebt staan.

8. Microservices architectuur

Met de transitie naar de Cloud ontstaat een zogenaamde microservice architectuur. Applicaties worden opgedeeld naar kleinere losgekoppelde services. Het voordeel hiervan is dat je onderdelen gemakkelijker kunt uitwisselen. Waar bij grote logge applicaties alles verweven is en onderdelen niet zomaar uitwisselbaar zijn, is dat wel mogelijk met een microservices architectuur. Je kunt dus sneller van tooling en technologie wisselen voor specifieke functionaliteiten zonder de complete applicatie open breken.
Een ander voordeel is dat je daardoor met kleinere autonome teams sneller en onafhankelijk van elkaar kunt ontwikkelen. Als je jouw organisatie daar vervolgens op inricht krijg je modellen zoals Spotify waar teams los van elkaar functionaliteiten ontwikkelen en toevoegen aan het geheel.
Om in te kunnen blijven spelen op de veranderende markt en consument wordt het in 2019 steeds belangrijk om richting deze architectuur te gaan. Tech giganten als Google en Microsoft bieden hun software al op deze manier aan. Rondom Experience Management zie je partijen als Sitecore en Salesforce ook deze transitie maken de komende jaren.

9. Headless Content Management

Headless Content Management scheidt de voorkant (dat wat de bezoeker ziet) van de achterkant (de plek waar contentauteurs en marketeers hun werk doen). Zo kun je vanuit elke IoT device de content gebruiken en applicaties bouwen die dezelfde bron hebben. Dit betekent dat er geen beperkingen meer zitten aan datgene wat je voor de eindgebruiker bouwt. Je kunt dit vaak ook sneller en efficiënter doen. Een ander bijkomend voordeel is dat allerlei type developers zonder kennis van het Content Management Systeem toch applicaties kunnen bouwen.
Een headless CMS gaat de rol van een content, asset en marketing bron vervullen en deze content wordt toegankelijk gemaakt via API’s en services. Het voordeel hiervan is dat bijvoorbeeld front-end teams volledige controle krijgen over de HTML. Feitelijk kun je elke custom applicatie maken zonder de technische beperkingen van de backend. Wil je het goed doen, dan kies voor een oplossing zoals Sitecore deze aanbiedt met JavaScript Services. Hierdoor zijn ook alle marketing features nog steeds te gebruiken evenals het verzamelen van interactie-data voor het optimaliseren van ervaringen.

cms

10. Progressive Web Apps (PWA's)

Progressive Web Apps zijn websites of webapplicaties die zo gebouwd zijn dat ze aanvoelen als iOS of Android app. Ze zijn echter gebouwd met web technologieën. Met deze moderne technologieën wordt het mogelijk om toegang te krijgen tot sensoren en andere onderdelen van mobiele devices zoals GPS, de batterij, camera, notificatie paneel, etc. Ze zijn ook ‘te installeren’ en kunnen als ‘app’ gestart worden. Bovendien kun je met PWA’s zelfs informatie onthouden en synchroniseren wanneer gebruikers weer online zijn.
PWA’s worden steeds vaker als techniek gebruikt. Denk aan online self-service portalen waar je geen aparte native apps meer voor hoeft te bouwen. Maar denk ook aan het optimaliseren van je websites ten behoeve van de user experience. Met GPS informatie kun je ineens zoveel beter personaliseren in sommige scenario’s of even snel een foto van schade aan je auto in een formulier uploaden.
Het grote voordeel is dat je geen speciale iOS of Android developers nodig hebt. Het is vaak minder tijdrovend en complex en er zijn veel meer ontwikkelaars die aan je applicatie kunnen werken. Tijd dus om te kijken waar deze technologie je gaat helpen.

 

Wil je meer weten over sommige trends of hoe je er concreet mee aan de slag kunt? Neem dan contact met ons op.

Barend Emmerzaal
Solution Consultant

What's your challenge?