State of Digital: “doorbraak, maar er is nog veel werk te doen”

Digitale transformatie als hoeksteen van bedrijfscontinuïteit

Door: William van der Pijl, 28/03/2019

Digitale Transformatie is geen hype gebleken, maar een duurzame strategie om te reageren op de veranderingen in de markt, technologie en maatschappij. Nieuwe technologieën veranderen de wereld in een razend tempo en de mogelijkheden lijken bijna eindeloos. Bedrijven en instellingen ontkomen niet aan een digitale transformatie. Verwachtingen met betrekking tot digitalisering van klanten krijgen steeds meer vorm en eindgebruikers zijn veeleisender dan ooit.

De afgelopen twee jaar waren veel organisaties vooral bezig met digitalisatie maar werd er nauwelijks echt getransformeerd. Er was enorm veel aandacht voor IT-gedreven technologie. Het gat tussen koplopers en achterblijvers was erg groot.  Afgelopen jaar werden Customer Experience en Employee Empowerment hot topics en zetten een aantal organisaties grote stappen voorwaarts op deze vlakken. Het opschalen van Agile werken en het aanpassen van de sturingsmechanismes van organisaties hebben de nodige aandacht gekregen, maar gaan in onze ogen nog steeds (te) traag.

Waar we nu staan

Waar Digital voorheen echt een IT gedreven thema was zijn veel directies nu integraal aan de slag, staan de ambities duidelijk omschreven in de business plannen en hebben CEO’s steeds vaker het stuur in handen. Groei (51%), Concurrentie (41%) en Compliancy / Security (38%) zijn de grootste drivers van digitale initiatieven . Kosten (28%), gebrek aan data als bewijs van de business case (29%) en ouderwetse “weerstand” (28%) zijn de grootste drempels waar organisaties mee te maken hebben.

Een blik vooruit

Technologie innoveert in steeds hoger tempo door. De innovatie slagkracht van organisaties gaat alleen een stuk langzamer. Bedrijfscultuur is nu eenmaal een stuk moeilijke aan te passen dan technologie, maar voor duurzaam succes wel absoluut een van de randvoorwaarden.
  
Customer Experience blijft als onderwerp ook dit jaar een hot topic, maar slecht 41% van initiatieven voor digitalisering van de Customer Experience worden ondersteunt door onderzoek (Customer Journeys, Personas, etc.). Steeds meer organisaties beseffen dat digitaal succes niet mogelijk is zonder de medewerkers maximaal te ondersteunen met de juiste tools, data, processen en cultuur, denk aan een Great Place To Work Certificering. Dit gecombineerd met een gezonde dosis flexibiliteit van de werkgever, want daar vraagt de nieuwe generatie medewerkers om. Medewerkersbehoud wordt voor veel organisaties een mogelijke uitdaging dit jaar. De arbeidsmarkt is volop in beweging.

Innovatie en verandering zijn de sleutelwoorden in veel organisaties dit jaar. De verwachting is dat om relevant te blijven in de markt nu en in de toekomst er bij veel organisaties ruimte wordt gemaakt om te experimenteren met nieuwe technologie en nieuwe manieren van werken.

Maar, klanten en medewerkers raken overprikkeld door het soms overweldigende digitale aanbod wat ook nog eens in razendsnel tempo toeneemt.  Succesvolle bedrijven zijn vooral zo goed omdat ze begrijpen wat klanten nodig hebben en technologie gebruiken om dat zo goed en eenvoudig mogelijk te leveren. Er wordt steeds vaker belang gehecht aan een keuze tussen digitaal en persoonlijk contact.

Zoek elkaar wat vaker persoonlijk op, dat zorgt tenslotte voor de langetermijnrelatie waar we als organisatie, klant en medewerker allen van profiteren. 

William van der Pijl
CEO

What's your challenge?