Sitecore Framework ANWB reizen

Sitecore Framework

CASE

ANWB Reizen voert zeven reismerken: ANWB Ledenreizen, FOX Vakanties; Pharos Reizen; SNP Natuurreizen; Cruise Travel; Travelhome en Kampeerreizen. Deze merken hebben elk hun organisatie, marketing- en productstrategie. Elk merk bedient haar eigen klantenschare dan ook via zeven van elkaar gescheiden websites, met elk hun eigen CMS-installatie, functionaliteiten en content (bestemmingen, reis- en landeninformatie, foto’s van steden et cetera).

Deze IT-opzet is kostbaar in het onderhoud en maakt hergebruik van content of functionaliteiten tussen de verschillende labels lastig. En dat is een gemiste kans, want hun gezamenlijke reisklanten – opgeteld 3,7 miljoen - bieden juist veel commerciële up- en cross sell mogelijkheden. En omdat het huidige CMS ‘end of life’ is, zocht ANWB Reizen nieuw CMS om hun multi-label strategie efficiënter in te vullen.

''Het Sitecore framework geeft je een kick-start om Sitecore CMS te implementeren"
MARCEL DE BRUIN | Manager Infra & Systems ANWB Reizen

ANWB Case in desktop 

CONCEPT & OPLOSSING

ANWB Reizen kiest weloverwogen voor het Sitecore framework. Dit framework, eerder door Macaw ontwikkeld, is een soort gereedschapskist met de ‘best practices’ van Macaw van de voorgaande implementaties. De functies en contentstructuur voor het CMS worden generiek opgezet op basis van een doordacht datamodel dat past op de zeven labels. Zo hoeft de IT-afdeling de structuren, modules en content die gedeeld worden tussen de labels, maar één keer te ontwikkelen. Mocht een reismerk unieke wensen hebben, dan is deze opzet ook geschikt om voor een reismerk een additionele CMS-toepassing te schrijven of een bestaande aan te passen. 

Samen met Macaw zet ANWB Reizen allereerst het datamodel en het Sitecore framework op voor de realisatie van een website voor één label. Met continu in het achterhoofd dat elke CMS-component en inrichting indien mogelijk ook door andere labels (her)gebruikt moet kunnen worden. Daarna realiseren zij samen de site voor het eerste label.

RESULTAAT

Het datamodel is zo geïmplementeerd dat de ontwikkeltijd en ‘time to market’ van de volgende labels aanzienlijk verkort kan worden. Deze synergie drukt daarnaast de ontwikkelkosten en maakt de ANWB Reizen organisatie beter schaalbaar.

Het framework en de kennis zijn inmiddels overgenomen door ANWB Reizen. Hun eigen ontwikkelaars kunnen nu zelf extra componenten bedenken en toevoegen aan het framework. En zijn in staat om de overige labels zelf te migreren, eventueel ondersteund door extra inzet van de Sitecore Platinum Partner Macaw.

Nu het framework staat en de eerste site is gemigreerd, ontstaat er ook ruimte om extra tools uit de Sitecore gereedschapskist te integreren. Denk aan commerce, marketing automation, lead nurturing, social collaboration.

Ties van de Voort
Segmentmanager

What's your challenge?