Macaw.nl/Inspiratie/Blogs/De impact van de MACH-principes op marketing

De impact van de MACH-principes op marketing

In het snel evoluerende digitale tijdperk is het voor marketeers essentieel om zich aan te passen aan het steeds veranderende technologische landschap. Traditionele methoden zijn niet langer voldoende om te voldoen aan de eisen van de moderne consument. Gelukkig hebben de MACH-principes een veelbelovende aanpak voor marketeers die digitaal succes willen behalen.

De term “MACH” staat voor Microservices, API’s, Cloud-native en Headless. Het zijn vier technologische pijlers die samen een flexibele en schaalbare architectuur bieden voor digitale bedrijven, en de term is in het leven geroepen door een groep ondernemingen. De principes bieden marketeers nieuwe mogelijkheden en het verandert de manier waarop ze marketingstrategieën kunnen ontwikkelen en uitvoeren. Het zijn de leidende architectuurprincipes als het gaat over digital experience. Een MACH-architectuur verenigt de verschillende technische componenten die nodig zijn voor een naadloze customer journey en voor snelle verandering. MACH gebruikt een op microservices en API’s gebaseerde cloudarchitectuur die Headless is. Met MACH ben je niet langer gebonden aan een grote monolithische suite van één leverancier en zijn componenten.

Oude wijn?

Dat zijn flinke beloftes. Is MACH dan een hype-term? Nee, dat valt reuze mee, al gaat het hier misschien wel een beetje over oude wijn in nieuwe zakken, zeker voor IT’ers die aan de backend-kant werken. Daar is cloud immers allang standaard geworden. En dat is positief nieuws, want de marketingafdeling moet natuurlijk goed contact hebben met de backend; marketeers willen klanten informeren over de supply chain; is er voorraad, waar staat het, komt het op tijd binnen? Heel veel van die systemen zijn al via de MACH-principes gebouwd. Alle onderliggende technologie is al gemeengoed, dat is een voordeel. Die technologie heeft zich al bewezen, daarmee kies je voor zekerheid.

MACH in vier stappen

Over de vier letters: In plaats van een monolithische aanpak waarbij alle functies van een applicatie in één enkel systeem zijn geïntegreerd, maakt het gebruik van microservices het mogelijk om verschillende onderdelen van een applicatie onafhankelijk van elkaar te ontwikkelen, implementeren en schalen. Dit betekent dat marketeers meer flexibiliteit hebben bij het aanpassen en upgraden van specifieke componenten. Dat noemen we ook wel een composable DXP (Digital Experience Platform). Een marketeer kan bijvoorbeeld gemakkelijk een nieuwe e-mailmarketingtool integreren zonder de hele marketinginfrastructuur te hoeven wijzigen. Dit stelt ze in staat om sneller te reageren op veranderende marktomstandigheden en de consument beter te bedienen.

API’s (Application Programming Interfaces) spelen een cruciale rol bij het mogelijk maken van de integratie en communicatie tussen verschillende systemen. Dankzij API’s kunnen marketeers verschillende tools en platforms naadloos met elkaar verbinden. Ze kunnen gegevens uitwisselen tussen verschillende systemen, zoals het CRM-platform, het e-commerceplatform en het contentmanagementsysteem. Zo krijg je beter inzicht in klantgedrag, personalisatie op grote schaal en kun je geautomatiseerde workflows creëren.

Cloud-native verwijst naar het ontwerpen en implementeren van applicaties die specifiek zijn gebouwd voor cloudomgevingen. Marketing kan zo schaalbaarheid en flexibiliteit realiseren zonder enorme investeringen in hardware en infrastructuur. Door activiteiten naar de cloud te verplaatsen, kunnen marketeers eenvoudig schalen op basis van de vraag, snellere time-to-market realiseren en kosten optimaliseren. Bovendien biedt de cloud toegang tot geavanceerde gegevensanalyses en machine learning-tools, zodat je nog beter kunt anticiperen op de behoeften van de consument.

Tot slot, headless architectuur. Met een headless aanpak koppel je de frontend (de gebruikersinterface) los van de backend (de gegevensbron en logica). Dit betekent vrijheid om content op verschillende kanalen en apparaten te leveren, zoals websites, mobiele apps, spraakgestuurde apparaten en slimme apparaten. Deze aanpak maakt omnichannel marketing mogelijk en stelt marketing in staat om de juiste boodschap op het juiste moment aan de juiste persoon te leveren.

De MACH-principes bieden de mogelijkheid om wendbaarder, schaalbaarder en innovatiever te zijn in het digitale tijdperk. Door gebruik te maken van microservices, API’s, cloud-native en headless architectuur kun je sneller inspelen op veranderingen in de markt en gepersonaliseerde ervaringen op schaal leveren.

Wil je meer leren over de ontwikkelingen van de Mach-principes? Luister dan nu naar onze podcast met host Harry Boers en Jack Klaassen (Director Innovation & Technology Macaw)

 

De onbegrensde mogelijkheden van Headless

Dit e-book vertelt niet alleen wat Headless inhoudt, maar ook hoe we bij deze vorm van digitale marketing omgevingen zijn gekomen en wat de onbegrensde mogelijkheden écht inhouden. Mocht er enige twijfel bestaan over de toekomst van jouw marketing stack, hierin lees je het volledige verhaal met de expertise van Macaw-experts en externe experts.

Lees het eBook
Partnerships

Sitecore & Macaw: Platinum Implementation Partnership

Op zoek naar een ervaren, gedreven en succesvolle Sitecore partner? Als Platinum Implementatie Partner beschikt Macaw over diepgaande expertise, de best gekwalificeerde medewerkers en uitgebreide ervaring met toonaangevende ondernemingen zoals Heineken en Schmitz Cargobull. Hiermee zetten we voor iedere opdrachtgever de beste oplossing neer!

Contact