Customer Data Platform

Klantgedrag begrijpen én zelfs voorspellen? De beste customer experience begint bij data.
Meer ontdekken

Klanten zijn eraan gewend dat ze exact het juiste aanbod, op het juiste moment en via het juiste kanaal te zien krijgen. Daarvoor moet een organisatie een 360 graden klantbeeld hebben en zijn een consistente klantervaring of customer experience op alle kanalen en een gepersonaliseerde boodschap essentieel. Als organisatie ben je echter allang niet meer onderscheidend als je dat biedt: het is een hygiënefactor! Wil je een volgende stap maken, dan kies je voor het Customer Data Platform . Die helpt je om klantgedrag te begrijpen én zelfs te voorspellen. De beste customer experience begint bij data.

Wat is een Customer Data Platform?

Het Customer Data Platform (CDP)  is de centrale plek waar je al je klantdata samenbrengt en beschikbaar stelt aan afdelingen als Marketing, Sales en de Klantenservice. Het platform integreert alle beschikbare klantdata binnen je organisatie en brengt on- en offline bij elkaar. Dit in combinatie met relevante externe data zoals gegevens van Google, social media, het CBS, de KvK en het KNMI, geeft dit jou een 360 graden klantbeeld waarmee je klantgedrag kunt begrijpen én voorspellen.

Waarschijnlijk ben je al stappen aan het maken met de integratie of het visualiseren van data in rapportages en dashboards. Het CDP is de volgende stap om deze data ook echt te gaan gebruiken en de beste keuzes voor jouw organisatie te maken op basis van data. Binnen het CPD krijgt iedereen inzicht in hetzelfde eenduidige beeld van de klant. Deze klantdata gebruik je door deze te integreren met bijvoorbeeld je marketing automation systeem en slimme AI-modellen. Zo worden jouw marketing- en salesactiviteiten datagedreven.

De challenge van klantdata

Relevante klantdata bevindt zich bij de meeste middelgrote organisaties in minimaal 25 verschillende systemen. Dat betekent in de praktijk dat de data versnipperd is opgeslagen, vaak niet met elkaar wordt gedeeld en niet geïntegreerd is. Elke afdeling heeft zijn eigen systemen en voert daarmee analyses uit. De eindstand? Zonder CDP hebben Sales, Marketing en Service ieder een eigen klantbeeld die vaak sterk van elkaar afwijken. Zo kan een organisatie de klant niet optimaal bedienen. Herken je het bijvoorbeeld dat je net iets nieuws gekocht hebt, en een dag later via display advertising een aanbieding krijgt voor precies hetzelfde product? Zo ontstaat een inconsistente customer journey en soms zelfs een touchpoint waar de klant een negatieve ervaring aan overhoudt.

Het CDP stelt de klant centraal en zorgt ervoor dat er een eenduidig klantbeeld ontstaat, dat voor iedereen toegankelijk is. Omarm het klantgericht denken en bind en behoud je klanten door hen het juiste, gepersonaliseerde aanbod te doen.     

De voordelen van het Customer Data Platform

Met het CDP kun je het 360 graden klantbeeld ook toepasbaar en intelligent maken en integreren met je digital marketing platform, CRM en ERP. Het versterkt je bestaande platforms en levert meer business value op.

De voordelen van het CDP:

  • Meer waardevolle klanten: tover je onbekende en bekende prospects om in betrokken klanten.
  • Verhoging van cross sell & upsell: gedurende de hele customer journey bied je klanten het juiste aanbod op het juiste moment.
  • Verbetering van retentie en loyaliteit: communicatie op maat, omdat je een eenduidige kijk hebt op klantdata vanuit je single customer view.
  • Verlaging van churnrates: door de inzet van het CDP zijn je klantdata beter op orde waardoor je voorkomt dat je klanten afhaken.
  • Verlaging kosten per conversie: optimaliseer conversies gedurende het gehele klanttraject met behulp van geautomatiseerde workflows en AI-gedreven inzichten.
  • Voorspel klantgedrag: met de ingebouwde AI en Machine learning modellen voorspel je de klantbehoefte.
  • Betere governance: met een CDP is het makkelijker om te voldoen aan de privacy richtlijnen, doordat je een eenduidig beeld hebt van klantdata.

Customer Data Platform voorbeelden

Ben je benieuwd hoe anderen het Customer Data Platform toepassen in de praktijk? Drie voorbeelden van praktische toepassingen door organisaties:

  1. Effectievere cross selling
    Uit een analyse van gegevens over de aankoophistorie blijkt dat veel mensen die product X bij je hebben gekocht, ook interesse hebben in accessoire Y. Op basis van deze informatie, kun je bij iedere aankoop van product X, een aankoopsuggestie doen voor accessoire Y. Grote kans dat je resultaten uit cross selling flink zullen stijgen!
  2. Online klantervaring optimaliseren
    Je kunt nog een stapje verder gaan door het opbouwen van een intelligente en dynamische customer journey op je website. Op basis van het actuele gedrag van een klant kun je weergegeven content, zoals aankoopsuggesties of een download, realtime aanpassen aan de behoefte van de klant.
  3. Datagedreven besluitvorming
    Na een analyse van de gegevens over dienst X blijkt dat na de aanschaf een exponentieel hoog aantal klachten bij de Klantenservice binnenkomt. Het management kan direct reageren en verbeteringen doorvoeren in de dienst. De klanttevredenheid neemt hierdoor meteen toe.

Meer weten over het Customer Data Platform?

In onze visie is een Customer Data Platform nooit af. Door de constante ontwikkeling van nieuwe technologieën, blijft het mogelijk om de klantbeleving telkens naar een hoger niveau te tillen. Dit whitepaper neemt je mee in de stappen voor de realisatie van een toekomstbestendig en hoogwaardig CDP.

Aan de slag met het Customer Data Platform?
Lees meer over de voordelen en mogelijkheden van een CDP voor jouw organisatie.
Andere diensten
Alle diensten
Case

CED haalt meer uit data door ontwikkeling van Modern Smart Data Platform in de cloud

Schade-specialist CED was op zoek naar een oplossing om sneller en kwalitatief betere data-inzichten te leveren aan haar zakelijke doelgroep. Met een toekomstbestendig Data Platform verwerkt CED data nu niet alleen een stuk sneller, maar kunnen ze er ook waardevolle inzichten uithalen die toepasbaar zijn binnen de organisatie. Meer weten?

Data Platform
Taking the next steps
01 / 03 03
Meer weten? Lees het whitepaper
Hoe goed ken jij de klant? Met het Customer Data Platform integreer je alle klantdata, zowel binnen als buiten de organisatie, en ben je in staat om klantgedrag te begrijpen én voorspellen. Meer details lees je in het whitepaper.
Webinar: Customer Data Platform
Op zoek naar een Customer Data Platform voor jouw organisatie? In 30 minuten nemen onze experts je mee in de wereld van data platformen. Waar moet je op letten, wat zijn de meest gestelde vragen, hoe staat het in relatie tot andere platformen zoals een digital marketing platform?
Workshop: Data Modernization in a Day
Ben jij verantwoordelijk voor IT en wil je in één dag een beeld van je dataplatform-architectuur en een roadmap naar een Smart Data Platform? Daar helpen we je mee tijdens de Data Modernization in a Day workshop.
Facts & Figures
Over Macaw

Wij helpen je graag bij het creëren van een unieke klantervaring, het empoweren van je medewerkers en een optimale inrichting van IT. Dé ingrediënten voor een succesvolle digitale transformatie binnen jouw organisatie. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?

25+
Jaar ervaring als full-service digital partner
150+
We helpen klanten als Heineken, VGZ, Henkel, Jumbo, ANWB, Tata Steel succesvol te zijn
370+
Talenten die werken vanuit Nederland, Duitsland en Litouwen
2
Core partnerships: Microsoft Gold Partner & Sitcore Platinum Implementation Partner
4
Platformen voor jouw succes: Digital Marketing & Commerce; Business Applications; Data, Analytics en AI; Collaboration & Modern Workplace
7
Onze positie in Great Place to Work Nederland 2020
01 / 06