Macaw.nl/Cases/Manufacturing/Nutreco maakt gebruik van Microsoft 365-oplossingen om boeren te helpen productiever te zijn

Een toekomstvisie geplant om te oogsten in de toekomst: Nutreco maakt gebruik van Microsoft 365-oplossingen om boeren te helpen productiever te zijn

icon

Met als bedrijfsdoel “Feeding the Future” streeft Nutreco er fanatiek naar het probleem van duurzame voedselproductie op te lossen. Het bedrijf schat dat, om de wereldbevolking in 2050 te voeden, de wereld 70 procent meer voedsel zal moeten produceren dan nu. Om dat doel te bereiken, streeft het bedrijf er continu naar te excelleren.

“Vandaag combineren we bij Nutreco onze expertise in de productie van diervoeder met nieuwe, digitaal gestuurde oplossingen. Dit doen we om boeren te helpen hun productie te optimaliseren met een focus op gezondheid”, aldus Kees Bink, IT Director bij Trouw Nutrition, Nutreco’s diervoedingsdivisie. “We gebruiken een schat aan verschillende Microsoft-oplossingen om landbouwers te ondersteunen bij hun duurzaamheidstransitie.”

Van slinkende bodemstoffen tot toenemende eisen van de consument, over de hele wereld staan boeren voor tal van uitdagingen. Nutreco, een leider op het gebied van diervoeding en aquafeed, speelt een cruciale rol in de wereldwijde voedselketen door boeren te ondersteunen bij het produceren van voedsel voor miljoenen mensen. Nutreco heeft twee belangrijke divisies: Skretting, gespecialiseerd in aquafeed, en Trouw Nutrition, gericht op diervoeding. Beide divisies, en de 120 bedrijven die eronder opereren, richten zich op de ontwikkeling van innovatieve voertechnologieën, premixen en softwareoplossingen voor boerderijen op het land.

Verbeterde samenwerking baant de weg voor een transformatie van de werkplek met Microsoft 365

Bij Nutreco werken 12.100 medewerkers in meer dan 37 landen. Erik Beckers, Chief Information Officer bij Nutreco, ziet het bevorderen van een cultuur van soepele samenwerking als de sleutel om waardevolle, datagestuurde inzichten rechtstreeks naar de landbouwers te brengen. “Om onze klanten een duurzaam traject te bieden, streven we naar een functie-overschrijdende samenwerking door gebruik te maken van productiviteitstools in de cloud. Met Microsoft 365 zien we die functie-overschrijdende samenwerking die overal voor productiviteitswinst zorgt”, aldus Beckers.

Nutreco vertrouwde jarenlang op Microsoft-tools om werk gedaan te krijgen, maar bedrijfsleiders zagen een kloof tussen de potentiële voordelen van de tools en het gebruik ervan in de hele organisatie. “We hadden geïnvesteerd in een uitgebreide reeks functionaliteiten, maar gebruikten Microsoft 365 niet ten volle”, aldus Bink. Om de kloof te dichten, zetten de HR-, Communicatie- en IT-afdeling het Smart Workplace-programma op. “We hebben het Smart Workplace-programma gelanceerd om collega’s te helpen bij hun gebruik van Microsoft 365 om samen te werken en hun informatie effectiever te beheren, allemaal vanaf één centrale hub die werkt op verschillende apparaten”, vervolgt Bink. Om het programma een vliegende start te geven, stelde het team 130 ambassadeurs aan en zette het livegebeurtenissen met Microsoft Teams in om de Microsoft 365-tools te promoten.

De werknemers stapten al snel over naar Microsoft Teams om aan de slag te gaan met de nieuwe manier van werken. “In het verleden liep onze samenwerking niet bijster efficiënt”, weet Bink. “We stuurden een hoop mails rond en gebruikten fileshares, maar desondanks was het heel moeilijk om de juiste versie van een document te vinden. We vertrouwden enkel op telefoongesprekken of videocalls, waardoor er bijzonder weinig in realtime werd samengewerkt aan documenten. Het gebruik van Teams moedigt de werknemers aan om op een moderne manier samen te werken.”

Een boost voor een slimme werkplek met Microsoft 365

Net op het moment dat het Smart Workplace-programma in een stroomversnelling kwam, dwong COVID-19 Nutreco voor het eerst om een groot deel van het personeel, met name 7.000 kantoormedewerkers, te laten thuiswerken. Het succes van het Smart Workplace-programma kan worden afgemeten aan het relatieve gemak waarmee de werknemers zich aanpasten aan dit werken van thuis uit. “De vraag om meer te leren over Teams ontplofte”, aldus Bink. “We zijn begonnen met livegebeurtenissen in Teams om iedereen de basis van Teams bij te brengen.” Maar liefst 3.500 Nutreco-werknemers volgden de eerste twee sessies. Er volgden meer live events, waaronder sessies over OneDrive en SharePoint, en geavanceerdere trainingen over Teams. Om het leren tussen sessies te ondersteunen, richtten de Smart Workplace-ambassadeurs een Yammer-community op waar de werknemers vragen konden stellen waarop dan weer vanuit het hele wereldwijde bedrijf snel een antwoord kwam.

Nu, amper drie maanden later, verloopt 90 procent van de communicatie via Teams. De Nutreco-medewerkers gebruiken Microsoft 365-tools om naadloos samen te werken binnen de hele organisatie en klanten sneller nieuwe inzichten te bieden. “Teams is de plek waar we samenkomen om projecten te plannen, samen aan documenten te werken en intern en extern informatie te delen”, aldus Beckers. “We nemen zelfs vergaderingen op en delen de video’s achteraf met de deelnemers. We besparen tijd door naadloos samen te werken in Teams, zeker omdat we over de hele wereld gevestigd zijn.” Voor de Skretting-divisie fungeert Teams zowel als een samenwerkingstool als een front-endportaal om informatie te presenteren aan klanten via de AquaSim-oplossing van het bedrijf. De tool, die aan de hand van advies op maat aquaboeren helpt hun prestaties te optimaliseren, is gebouwd met behulp van Azure DevOps en gepresenteerd in de Teams-interface om boeren te voorzien van nauwkeurige inzichten en prognoses. Het is een voorbeeld van hoe Nutreco-medewerkers Microsoft-tools gebruiken om innovatieve nieuwe digitale oplossingen te creëren.

Voor bedrijfsbrede “town hall meetings” en conferenties gebruikt Nutreco Teams live events om 8.000 mensen samen te brengen voor digitale vergaderingen die de bedrijfscultuur stimuleren. “Ondanks COVID-19 blijven we productief werken omdat we de Microsoft-technologiestack hebben”, aldus Beckers. Als volgende stap op de Smart Workplace-roadmap sluit Nutreco externe apps af om de werknemers aan te moedigen veiliger en efficiënter te werken met Microsoft-tools. “Wat apps binnen de Teams-omgeving betreft, hanteren we tegenwoordig de ‘Microsoft tenzij’-strategie”, verklaart Bink. “Zorgen dat dezelfde tools standaard worden gebruikt, is heel waardevol.”

Het Smart Workplace-programma en het gebruik van Teams hebben de weg vrijgemaakt voor een hybride werkomgeving wanneer de Nutreco-werknemers weer naar kantoor gaan, wat flexibiliteit in de hand werkt en waardoor medewerkers in staat worden gesteld productief te zijn, waar ze ook willen werken. “Met de inrichting van de slimme werkplek is Nutreco goed gepositioneerd om ‘het nieuwe werken’ te ondersteunen, waarbij werknemers zowel op kantoor als thuis kunnen werken en dezelfde naadloze, soepele ervaring hebben met de juiste beveiligingsmaatregelen”, aldus Beckers. “Met de Smart Workplace en de samenwerkingstools van Microsoft kunnen we om het even waar en om het even wanneer werken.”

Sales kracht bijzetten met een holistisch beeld van wereldwijde klanten met behulp van Dynamics 365 en Teams

Jarenlang worstelde Nutreco met het implementeren van een effectieve CRM-oplossing (Customer Relationship Management) voor het wereldwijde verkoopteam. “We besloten om de CRM-oplossing te implementeren in Microsoft Dynamics 365 als de ruggengraat van onze strategie voor commerciële uitmuntendheid”, aldus Philip Buist, Program Manager CRM bij Skretting. Hij redeneerde dat een nieuwe CRM-oplossing ook zou helpen bij het standaardiseren van de verkoopgemeenschap van Nutreco in alle opererende bedrijven en landen. “Onze verschillende opererende bedrijven waren erg gefragmenteerd”, licht Hassan Skøien, Digital Innovation Manager bij Skretting toe. “Het kon zelfs gebeuren dat verschillende verkoopteams op dezelfde klant werkten, maar dit niet wisten. Met Dynamics 365 hebben we best practices gestandaardiseerd en de wereldwijde verkoopgemeenschap verbonden met een meer holistische visie.”

Het team dat verantwoordelijk was voor de implementatie van de nieuwe CRM-oplossing organiseerde wekelijks Teams-vergaderingen met verkoopdirecteuren van verschillende werkmaatschappijen. “We implementeerden de Dynamics 365-oplossing op basis van de input van de verkoopdirecteuren”, aldus Buist. “We gebruikten Teams-vergaderingen om deze flexibele aanpak mogelijk te maken die direct inspeelde op hun zakelijke vereisten.”

Versnelde CRM-uitrol in Dynamics 365 en tegelijk kostenbesparing met Teams

Toen de nieuwe oplossing klaar was, stuurde het IT-team Microsoft Forms-enquêtes naar de verkopers in alle werkmaatschappijen om uit te vissen hoe vertrouwd en enthousiast ze waren over de nieuwe oplossing. “Om de uitrol te stroomlijnen, gebruikten we Yammer om video’s en inspirerende berichten over Dynamics 365 te delen en publiceerden we nieuws via ons bedrijfsintranet in SharePoint. We hebben de volledige Microsoft 365-oplossing gebruikt om de boodschap over te brengen, enthousiasme op te wekken en onze berichten af te stemmen op individuele werkmaatschappijen en verkoopteams”, aldus Mikhail Smirnov, Program Manager bij Skretting.

Toen reisbeperkingen vanwege COVID-19 een einde maakten aan in-persoon ontmoetingen, gebruikten Buist en zijn collega’s Teams om virtuele trainingssessies te organiseren voor verkoopgroepen over de hele wereld. Digitale vergaderingen in Teams waren even effectief als persoonlijke sessies, dus het team versnelde de implementatie van Dynamics 365. “Aanvankelijk hadden we de uitrol naar zes werkmaatschappijen voor ogen, maar we zijn erin geslaagd om de oplossing uit te rollen naar acht werkmaatschappijen”, vertelt Buist. “Door Teams te gebruiken, bespaarden we tijd en geld bij het organiseren van onze Dynamics 365-implementatie en leverden we de waarde van onze CRM-oplossing sneller dan verwacht aan het bedrijf.”

Verkoopteams hanteren moderne aanpak om klantinzichten te verwerven

De nieuwe CRM-oplossing begon met een eenvoudig doel. “Onze belangrijkste drijfveer was ervoor te zorgen dat onze verkoopcollega’s zo effectief mogelijk konden zijn”, aldus Skøien. Om dat doel te bereiken, keek het IT-team van Nutreco naar een aantal Microsoft-oplossingen. “Toen we een CRM-oplossing aan het kiezen waren, waren we onder de indruk van de manier waarop de Microsoft-technologieën op elkaar aansluiten”, herinnert Buist zich. “We plukken nu de vruchten van die aanpak.”

Vandaag heeft Nutreco Teams-kanalen voor internationale topklanten en individuele werkmaatschappijen. De werknemers hebben toegang tot CRM-gegevens in Dynamics 365, SharePoint-documenten, apps op maat in Power Apps en Power BI-dashboards die rechtstreeks vanuit Teams informatie over concurrenten tonen. Managers buiten de verkoopafdelingen kunnen de oplossing gebruiken om de laatste updates over een bepaalde klant op te vragen.

“Toen we in het verleden informatie moesten verstrekken aan mensen van buiten de verkoopafdelingen, verliep dat enorm onhandig, maar met Dynamics 365 en Teams is alles beschikbaar op één plek”, vertelt Skøien.

“Rapporten met informatie over de concurrenten zijn geëvolueerd van rapporten die jaarlijks handmatig werden opgesteld, naar informatie die zo goed als in realtime beschikbaar is via Teams”, voegt Buist toe. “Vroeger waren we afhankelijk van externe aanbieders van marktinformatie; nu is dit volledig geautomatiseerd in Dynamics 365 en makkelijk toegankelijk in Teams.”

Verkoopteams gebruiken Dynamics 365 en Teams om effectief samen te werken en dat komt veel beter over bij de klanten. “We staan onder een enorme druk om onszelf in deze moeilijke periode opnieuw uit te vinden, en slank en doelgericht te zijn”, aldus Skøien. “Teams en Dynamics 365 helpen ons om de beste versie van onszelf te zijn voor klanten.”

Citizen developers meer mogelijkheden bieden met Microsoft Power Platform en Teams

Samen met het Smart Workplace-programma lanceerde Nutreco een soortgelijk initiatief om automatisering in alle werkmaatschappijen te stimuleren en werknemers de tools te geven die ze nodig hebben om bedrijfsproblemen op te lossen met zelf ontworpen low-code en no-code oplossingen. “Het Smart Business Automation-programma stelt citizen developers in staat Microsoft Power Platform te gebruiken om effectiever te werken”, zegt Sjors Houben, Business IT Manager bij Nutreco.

Na een succesvolle overstap naar Teams om werken op afstand en virtuele vergaderingen te vergemakkelijken, begonnen de Nutreco-werknemers zelf apps te bouwen in Power Apps om hun dagelijkse werk te stroomlijnen. Na trainingssessies die werden gefaciliteerd door Macaw, een lid van het Microsoft Partner Network, was het Smart Business Automation-programma goed gevorderd. “Macaw fungeerde als accelerator in de beginfase van het Smart Business Automation-programma”, weet Houben. “Ze zetten ons echt stevig op weg met hun expertise in Microsoft Power Platform, en ze hielpen ons om virtuele trainingssessies op te zetten in Teams.”

Een citizen developer bouwde een magazijnapp om andere technici te helpen snel stalen te lokaliseren. “Binnen een dag werd een prototype van de app gebouwd”, aldus Houben. “Met Microsoft Power Platform en Teams kan het zo snel gaan.”

Vandaag maken Houben en zijn collega’s een app-catalogus om te verspreiden binnen Nutreco en pleiten ze voor het gebruik van Microsoft Dataverse for Teams. “We moedigen Dataverse for Teams aan om verder te gaan”, aldus Houben. “Het is een meer interoperabele aanpak die ons de governance geeft die we nodig hebben, terwijl citizen developers kunnen werken in een sandbox-omgeving waar ze alles zelf kunnen doen.”

Een transformatie van de werkplek met wereldwijde impact

Terwijl de uitdagingen waarmee boeren over de hele wereld worden geconfronteerd blijven evolueren, gebruikt Nutreco Microsoft 365-tools om met hen mee te evolueren. “Om ons doel, Feeding the Future, te verwezenlijken, hebben we de juiste digitale tools nodig om ons te helpen beter samen te werken en de uitdagingen aan te pakken waarmee onze sector wordt geconfronteerd”, aldus Beckers. “Microsoft heeft een sleutelrol gespeeld om ervoor te zorgen dat we die digitale transformatie realiseren, zodat we toonaangevend kunnen blijven op het gebied van diervoeding.”

Deze case verscheen eerder op de website van Microsoft (2021).  

Macaw | Digitale Partner

Your guide in the Era of AI

Al meer dan 30 jaar is Macaw een pionier op het gebied van innovatie en technologie. Als jouw gids in the Era of AI, zetten we ons in om jouw organisatie te transformeren, future-proof te maken en sterk onderscheidend vermogen te creëren. We maken je succesvol door het leveren van innovatieve strategieën en oplossingen door de combinatie van data, technologie en creativiteit. Ons team heeft een bewezen track record bij bedrijven als Heineken en VGZ. Benieuwd in welke sleutelgebieden wij met marktleiders investeren om de kracht van AI te versnellen?

Heineken_power_platform
icon
Heineken b(r)ouwt razendsnel digitale toekomst met het Power Platform
Bij Heineken draagt iedereen bij aan de digitalisering. Inmiddels bouwen meer dan 4000 citizen developers applicaties met het Power Platform.
Contact