Macaw.nl/Downloads/Business Model Innovation voor B2B2X

Business Model Innovation voor B2B2X

Hoe beweeg je je als B2B organisatie van traditioneel naar een klantgericht ecosysteem, door alle belanghebbenden in de waardeketen met elkaar te verbinden? Je leest het in het bluepaper.

Dit jaar namen Macaw en Sitecore deel aan ShoppingTomorrow, het jaarlijkse onderzoeksprogramma waarin research wordt gedaan naar de belangrijkste ontwikkelingen en trends in digital commerce. Onze centrale vraag: Hoe beweeg je je als B2B organisatie van traditioneel naar een klantgericht ecosysteem, door alle belanghebbenden in de waardeketen met elkaar te verbinden? De uitkomsten van het onderzoek lees je in onze bluepaper. 

Toekomstbestendige marketing- en verkooporganisaties bewegen constant mee met veranderende klantbehoeften. Snel kunnen signaleren en anticiperen betekent inzichten verzamelen vanuit het directe klantcontact, om die vervolgens om te zetten in een modulair dienstenaanbod en gepersonaliseerde contactmomenten. De focus op (digital) service design is essentieel voor het moderne businessecosysteem.

Voor b2b-bedrijven is dit anders. Zij bevinden zich vaak (te) ver van de eindklant, door de toeleverings- en distributieketens waarbinnen zij acteren. En toch hebben ook zij te maken met de behoefte om hun businessmodel te innoveren, zodat ze relevant blijven voor hun klanten en toeleveranciers in de keten. Deze bluepaper, geschreven door de expertgroep ‘Business Model Innovation voor B2B2X’, onder leiding van Macaw en Sitecore, biedt vanuit een strategisch raamwerk handvatten om te starten met het innoveren van je businessmodel. De modulaire aanpak van de groep verduidelijken ze aan de hand van definities, onderzoeksmodellen en verwijzingen naar verdiepende informatie.

Takeaways uit deze bluepaper

  1. Om snel op ontwikkelingen in te kunnen spelen, kiest 60 procent van de organisaties volgens Gartner in 2023 voor een composable businessstrategie. De organisaties die voor zo’n aanpak kiezen, zijn 80 procent sneller met het implementeren van nieuwe functies.
  2. Een succesvolle innovatie of transformatie van het huidige businessmodel vraagt om systeemdenken. Vanuit verschillende perspectieven (‘lenzen’) bekijk je het gehele systeem. In kleine cycli vinden continu interventies plaats, waarmee je gedurende het proces steeds op het maximale resultaat stuurt.
  3. Met bewezen methodieken kun je bepalen wat de behoeften zijn van alle stakeholders in de waardeketen. Zo kun je daar als organisatie beter op inspelen.
Business Model Innovation voor B2B2X

Benieuwd hoe je een succesvolle innovatie of transformatie van het huidige businessmodel toepast? Vraag dan snel het bluepaper aan!

Ontvang het bluepaper
De laatste e-commerce trends

Shopping Tomorrow

Wil jij op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen binnen de e-commerce?En wil jij niets missen van de laatste trends en ontwikkelingen binnen de e-commercebranche? Meld je dan aan voor de tweewekelijkse ShoppingTomorrow nieuwsbrief. Al meer dan 10.000 e-commerceprofessionals gingen je voor.

Macaw | Digitale Partner

Your guide in the Era of AI

Al meer dan 30 jaar is Macaw een pionier op het gebied van innovatie en technologie. Als jouw gids in the Era of AI, zetten we ons in om jouw organisatie te transformeren, future-proof te maken en sterk onderscheidend vermogen te creëren. We maken je succesvol door het leveren van innovatieve strategieën en oplossingen door de combinatie van data, technologie en creativiteit. Ons team heeft een bewezen track record bij bedrijven als Heineken en VGZ. Benieuwd in welke sleutelgebieden wij met marktleiders investeren om de kracht van AI te versnellen?

Contact