Macaw.nl/Inspiratie/Blogs/Het nieuwe uitbesteden: in drie stappen naar ‘zelf doen’

Het nieuwe uitbesteden: in drie stappen naar ‘zelf doen’

De digitale transformatie vereist voor financiële instellingen een nieuwe vorm van uitbesteden. Die verloopt in drie stappen: van ‘laten doen’ naar ‘samen doen’ naar ‘zelf doen’.

uitbesteden macaw
Uitbesteden van IT- en technologieprojecten is een activiteit die financiële instellingen al de nodige decennia toepassen. Wanneer het draait om een echte digitale transformatie, krijgt uitbesteden een compleet andere lading. Dan gaat het om ‘laten doen’, ‘samen doen’ en uiteindelijk ‘zelf doen’. Hoe manage je dit proces?

Transformeren

Digitalisering raakt het competitieve vermogen van de financiële sector in het hart. Immers: je moet bijblijven, wil je de steeds heviger wordende concurrentie aan kunnen. En aangezien technologie vandaag de dag voor iedereen toegankelijk en betaalbaar is, kun je steeds meer concurrentie verwachten. Bovendien komen er door PSD2 steeds meer aanbieders van nieuwe betaal- en informatiediensten en dus competitie op de markt.

Wat digitaliseren zo anders maakt dan een ‘normaal’ automatiseringstraject, is dat het ook gaat om aanleren van nieuwe skills: je hele organisatie moet mee! Vaak hoor je dan ook de uitdrukking ‘we digitaliseren wel, maar transformeren niet’. En dat is precíés wat er gebeurt als je alleen maar uitbesteedt: je koopt technologie, zet deze aan en gaat op de oude voet verder. Het punt is: op die manier verandert er niets binnen je instelling, terwijl dát juist is wat er moet gebeuren.

In drie stappen naar ‘zelf doen’

Vandaar dat ik aanhanger ben van een drie-stappenaanpak. Die verloopt van ‘laten doen’ naar ‘samen doen’ naar uiteindelijk ‘zelf doen’. Om met ‘laten doen’ te beginnen: vaak leren we elkaar eerst kennen met een ‘traditioneel’ project. Oftewel: door ons iets te ‘laten doen’. In een gecontroleerde setting wennen we aan elkaar, en leren we elkaar te vertrouwen. In zo’n geval is er echter nog geen sprake van een transformatie.

Macaw gaat tijdens zo’n eerste project in gesprek met de klant om te achterhalen waar de uitdagingen écht liggen. Bijvoorbeeld kan het gaan om een financiële dienstverlener die meer wil weten van de klant om deze passend te kunnen bedienen. Dan heb je het meer over digitaal transformeren: dan begint het ‘samen doen’. Het team van Macaw leert het team van de organisatie om met de nieuwe technologie om te gaan.

Dan komt ook het einddoel in zicht: ‘zelf doen’! Wanneer digitalisering mission critical is, spreekt het voor zich dat klanten willen begrijpen hoe de organisatie en haar medewerkers met deze nieuwe technologische toepassingen aan de slag kunnen. Ze willen het zelf leren. Pas dan komt een investering tot rendement!

Teamsamenstelling

Bij de samenstelling van teams wordt al rekening gehouden met deze drie-stappenaanpak. De twee teams vormen vanaf de start een mix, van sturing tot development waardoor er direct kennisoverdracht plaatsvindt. Als het team van de financiële instelling uiteindelijk weet hoe technologieën werken en hoe ze deze effectief en efficiënt binnen de organisatie toe kunnen passen, dan is het stadium van volwassenheid bereikt. Voor het Macaw-team tijd om te gaan. Het werkt als twee communicerende vaten: wanneer hun volwassenheid toeneemt, neemt de inspanning van het bureau af.

Vaak horen we terug van klanten ‘we hadden allerlei ambities op het vlak van digitalisering, maar ze namen ook andere manieren van werken mee! Daardoor is ons bedrijf veel volwassener geworden.’ En dat vind ik het mooie aan mijn werk!

In 5 stappen naar een Digital Transformation Strategy

Het belang van digitale transformatie is inmiddels wel duidelijk, maar hoe je dit succesvol aanvliegt níét. In dit whitepaper bespreken we waarom een Digital Transformation Strategy noodzakelijk is en vertellen we hoe je dit precies aanpakt.

whitepaper digital transformation

Lees het whitepaper
Macaw | Digitale Partner

Your guide in the Era of AI

Al meer dan 30 jaar is Macaw een pionier op het gebied van innovatie en technologie. Als jouw gids in the Era of AI, zetten we ons in om jouw organisatie te transformeren, future-proof te maken en sterk onderscheidend vermogen te creëren. We maken je succesvol door het leveren van innovatieve strategieën en oplossingen door de combinatie van data, technologie en creativiteit. Ons team heeft een bewezen track record bij bedrijven als Heineken en VGZ. Benieuwd in welke sleutelgebieden wij met marktleiders investeren om de kracht van AI te versnellen?

Contact