Macaw.nl/Inspiratie/Blogs/Zo pioniert de financiële wereld met AI

Zo pioniert de financiële wereld met AI

Ook in de financiële wereld klinkt het vanuit veel boardrooms: “We moeten aan de slag met AI!” Maar: waar begin je, en hoe zorg je ervoor dat je met AI in jouw organisatie echt tot waarde komt? Wim Merlijn, Client Manager FSI bij Macaw vertelt je er meer over.

Van  banken tot verzekeraars, van investeerders tot assurantiekantoren: net als in andere sectoren zien ook financiële bedrijven kansen om met AI hun dienstverlening te verbeteren, kosten te besparen, werkprocessen te verbeteren of de concurrentie een stap voor te blijven. “We bevinden ons in de Era of AI. Finance is een brede branche die bij uitstek geschikt is om te pionieren met AI”, zegt Client Manager FSI, Wim Merlijn . “Organisaties in de financiële wereld hebben daar immers vaak de middelen voor. Er zijn dan ook al verschillende initiatieven gaande in het veld.”

Voorspellen met AI

Een belangrijke rode draad in veel van die initiatieven is de kracht van het voorspellend vermogen van AI. “Met de juiste data kun je als financiële organisatie verschillende voorspellingen doen dankzij AI, sneller dan voorheen. Denk bijvoorbeeld aan fraudedetectie, of het acceptatieproces door middel van verbeterde Straight Through Processing (STP)”, vertelt Wim. “Bij deze automatische handeling van transacties kun je met AI-afwijkingen in transactiegedrag sneller zien, zodat je eerder kunt ingrijpen bij zaken als vals claimen bij een verzekeraar. Maar denk ook aan risicomanagement in de bancaire wereld: het voorspellen van hoogrisicoprofielen bij personen of kredieten. Of aan een nog nauwkeuriger polisacceptatieproces bij verzekeringen.”

Converstational AI

Ook op het gebied van trading kan AI financiële organisaties helpen door snel accurate voorspellingen te doen. “Economische markttrends, beursbewegingen en klantgedrag zijn bijvoorbeeld gemakkelijk en adequaat te voorspellen met AI”, licht Wim toe. “Daarnaast is conversational AI in de financiële wereld een hot topic. Daarmee kun je chatbots voor de klantenservice zo goed maken, dat ze een antwoord geven dat perfect aansluit op de vraag van de klant. En door bijvoorbeeld de database van klantvragen en antwoorden te optimaliseren, kun je AI laten communiceren in verschillende tonen en taalniveaus. Dus of je callcenteragent nou een professor aan de lijn heeft of iemand die net in Nederland woont: de klant krijgt altijd een gepersonaliseerd, begrijpelijk en afgestemd antwoord.”

Beginnen met je datafundament

Om AI succesvol in te zetten voor chatbots, fraudedetectie of voorspellingen, is één ding volgens Wim cruciaal: zorg voor een robuust datafundament. “Zorg dat je data op orde is, net als de menselijke kennis in je organisatie. Samen vormen zij het collectieve geheugen waarmee je verder kunt bouwen met AI. Is er geen goed dataplatform, zijn je documenten niet juist gelabeld, is je data verdeeld over allerlei silo’s? Dan kan AI geen voorspellende waarde toevoegen. Het levert je niet alleen foute informatie of voorspellingen op, je loopt ook het risico dat de uitkomst bevooroordeeld kijkt naar bepaalde groepen of categorieën. Met een goed datafundament en kritisch kijken naar je prompting, voorkom je hallucinaties van AI.”

Voorsprong door AI

Komt er vanuit de boardroom een roep om het inzetten van AI, begin dan dus eerst bij de data. Maak inzichtelijk welke documenten en informatie er in alle systemen staat. Hoe actueel is alles? Wat is dubbel? Wat is de enige juiste versie? Combineer de ongestructureerde informatie van de werknemer en aanwezige databronnen tot een Collectief Geheugen in een duurzaam datafundament. “Zijn jullie nog niet bezig met AI, zet het onderwerp datafundament en AI zelf op jullie innovatiekalender; dat is toch het startpunt. AI kan je bedrijf een voorsprong geven als je als eerste met een goed model komt. De time to market is heel belangrijk: zorg dat je die kort houdt”, adviseert Wim.  “Ga voor een robuust dataplatform, begin met verantwoord en ethisch innoveren met AI en ontdek gaandeweg hoe je er voor jouw organisatie concrete waarde uit kunt halen.”

Zet de AI hype om in waarde

Net als in andere sectoren geldt dus voor de financiële branche: als het om AI en data gaat, is stilstaan geen optie. Hoe gaat jouw bedrijf de AI-hype omzetten naar waarde? In dit whitepaper geven we je concrete handvatten om AI te benutten en laten we je 3 use cases van andere organisaties zien. Tot slot mag ook ethiek niet ontbreken in je AI-strategie; ook daarover lees je meer in dit whitepaper.

Copilot M365 Kickstart: Is jouw organisatie klaar voor de toekomst van Copilot?
Zet samen met Macaw de eerste stappen in de wereld van Copilot M365. Door deel te nemen aan onze kickstart krijgt een selecte groep medewerkers de kans om hands-on te experimenteren en de voordelen van deze innovatieve technologie te ervaren. Al beschikbaar vanaf 10 licenties!
Kickstart aanvragen
Macaw | Digitale Partner

Your guide in the Era of AI

Al meer dan 30 jaar is Macaw een pionier op het gebied van innovatie en technologie. Als jouw gids in the Era of AI, zetten we ons in om jouw organisatie te transformeren, future-proof te maken en sterk onderscheidend vermogen te creëren. We maken je succesvol door het leveren van innovatieve strategieën en oplossingen door de combinatie van data, technologie en creativiteit. Ons team heeft een bewezen track record bij bedrijven als Heineken en VGZ. Benieuwd in welke sleutelgebieden wij met marktleiders investeren om de kracht van AI te versnellen?

Contact