Macaw.nl/Inspiratie/Blogs/Hoe onderscheid je je met digitale marketing?

Hoe onderscheid je je met digitale marketing?

Zo voorkom je digital sameness, en blijf je onderscheidend in je marketing.

Digitale marketing is vanzelfsprekend een fundamenteel onderdeel van de bedrijfsvoering van iedere organisatie. Het is inmiddels een vaste prik in iedere bedrijfsstrategie. Het overgrote deel van de doelgroep bevindt zich online, dus is het de meest efficiënte manier om je merk of organisatie onder de aandacht te brengen en betrokkenheid met de doelgroep te creëren. Wat opvalt is het ontstaan van digitale gelijkheid – digital sameness in het Engels. Het is een trend dat iedereen dezelfde aanpak met digitale marketing adopteert. Om geen eenheidsworst te creëren, moeten we blijven zoeken naar manieren om onderscheidend te blijven en slim gebruik te maken van nieuwe tools en mogelijkheden. 

Digital sameness? Eerst terug naar de kern

Elke organisatie heeft tegenwoordig de kennis en kunde in huis om digitale marketing te bedrijven. We snappen hoe we aan data komen, hoe we die data inzetten om een relatie met de doelgroep op te bouwen en hoe we cross- en upsellen: de uiteindelijke doelen van marketing.  

Daar zit ook direct het probleem: die digitale gelijkheid. We beschikken allemaal over dezelfde kennis en kunde en passen dezelfde trucjes toe. Hoe onderscheid je je dan nog in de markt? Daarvoor moeten we eerst terug naar de kern. Wat is je product en wat is de propositie daarvan? Wat zijn de USP’s van je product en waarom wil jouw doelgroep dit hebben? We zijn goed geworden in data verzamelen, inzichten opbouwen en waardevolle inzichten verzamelen, maar wat we nog te weinig zien is dat data echt actionable gemaakt wordt: Meteen reageren op wat het publiek doet.  

Je product is en blijft de belangrijkste factor om onderscheidend te zijn. Ontrafel dus waar de aanknopingspunten met je doelgroep zitten en speel direct in op dat punt waar vraag en aanbod samenkomen. Hoe je dat doet? Ja, daar is het woord dan: personalisatie. 

We weten hoe we data kunnen verzamelen en hoe we daar waardevolle inzichten uithalen over de doelgroep. Dit moet je vervolgens gebruiken om direct en slim in te spelen op wat de doelgroep doet. Dat gebeurt nu simpelweg te weinig. Ontsnappen aan de digital sameness is niet alleen positief voor jouw product, maar ook voor de klant zelf. Beide kanten hebben er baat bij. Begrijp dus goed wat jouw klanten willen, met welke tone of voice je hen het beste kunt aanspreken en wat jouw product specifiek voor hen te bieden heeft.   

Slim gebruiken maken van moderne technologieën

Omdat digitale marketing vast onderdeel van onze bedrijfsvoering is geworden, hebben we onder de knie hoe we dit kunnen inzetten. De ontwikkeling in de marketingwereld staat echter nooit stil. Zo zien wij twee grote, positieve ontwikkelingen die invloed hebben op hedendaagse marketing.  

Allereerst zien we een steeds groter wordende stroom van nieuwe tools en gadgets die als bouwstenen ingezet kunnen worden om marketing te bedrijven. Composability noemen we dat; de samenstelling van verschillende technologieën en tools waarmee we onze bedrijfsvoering regelen.  

Wij zien dit niet als gevaar, maar juist als iets om te omarmen. We zijn steeds meer in staat om gemakkelijk nieuwe tools en technologieën op te pakken. Als jouw organisatie met tool X wil werken, kan dat nu makkelijker doorgevoerd worden. De kleine wijzigingen waarmee je de bedrijfsvoering makkelijker en efficiënter inricht, kun je ook klein houden. Dat is een gamechanger. Als resultaat zorgt dit voor meer flexibiliteit en ruimte om stappen te maken. Het verhoogt de creativiteit, consistentie, maar ook de tevredenheid van werknemers. 

Ook de Metaverse begint nu echt realiteit te worden, en dit kanaal moet dus ook worden meegenomen in de marketingstrategie. Een andere ontwikkeling is vast niemand ontgaan en gaat over de opkomst van Artifical Intelligence-ontwikkelingen, zoals ChatGPT. Het is zeer bruikbaar voor verschillende marketingdoeleinden, met name voor zaken als contentcreatie en SEO-teksten op je website. Zie deze nieuwe ontwikkeling niet als bedreiging maar als je vriend. De tool pakt ‘makkelijke’ taken van je over, waardoor je zelf meer tijd hebt om te excelleren in je eigen werk. Ook dit soort nieuwe tools en technologieën moeten dus worden meegenomen in de marketingstrategie van vandaag en morgen. 

In onze podcast gaan we dieper in op composability en nieuwe marketingtechnieken. Nieuwsgierig geworden? Bekijk onze eerste aflevering:

 

De onbegrensde mogelijkheden van Headless

Dit e-book vertelt niet alleen wat Headless inhoudt, maar ook hoe we bij deze vorm van digitale marketing omgevingen zijn gekomen en wat de onbegrensde mogelijkheden écht inhouden. Mocht er enige twijfel bestaan over de toekomst van jouw marketing stack, hierin lees je het volledige verhaal met de expertise van Macaw-experts en externe experts.

Lees het eBook
Macaw | Digitale Partner

Your guide in the Era of AI

Al meer dan 30 jaar is Macaw een pionier op het gebied van innovatie en technologie. Als jouw gids in the Era of AI, zetten we ons in om jouw organisatie te transformeren, future-proof te maken en sterk onderscheidend vermogen te creëren. We maken je succesvol door het leveren van innovatieve strategieën en oplossingen door de combinatie van data, technologie en creativiteit. Ons team heeft een bewezen track record bij bedrijven als Heineken en VGZ. Benieuwd in welke sleutelgebieden wij met marktleiders investeren om de kracht van AI te versnellen?

Contact