Macaw.nl/Inspiratie/Blogs/Workplace innovation brengt een nieuwe discussie op gang

Workplace innovation brengt een nieuwe discussie op gang

Voor corona stonden ondernemingen negatief tegenover thuiswerken. In de nieuwe werkelijkheid zoeken we nog steeds naar de juiste werkvormen. Hoe biedt je medewerkers de beste employee empowerment?

workplace innovation
‘Het grootste sociale experiment ooit uitgevoerd’ is achter de rug. Miljoenen mensen laten thuiswerken zou immers nooit gelukt zijn zonder de komst van corona. We vergeten het snel, maar voor die tijd stond het merendeel van de ondernemingen negatief tegenover thuiswerken. In deze nieuwe werkelijkheid zoeken we nog steeds naar de juiste werkvormen. Wat is de juiste employee empowerment?

Het experiment werkte dus wel. Anderhalf miljard mensen die hebben thuisgewerkt, daar plukken we nu de vruchten van. Thuiswerken is voor veel mensen een cadeau. Het is een oplossing voor velen, op het gebied van werk-privébalans én productiviteit. Waar leidinggevenden decennialang huiverig tegenover thuiswerken stonden – want wat doen mijn mensen dan de hele dag? – heeft het ‘experiment’ bewezen dat de productiviteit over het algemeen er niet onder geleden heeft, integendeel. Werknemers hebben minder reistijd, en kunnen werk en privé beter verweven. En hoewel de overgang door corona nogal plotseling verliep, duurt de discussie over thuiswerken al veel langer. Van Kooten en De Bie maakten in 1986 al een sketch over ‘de thuiswerker’.

Workplace innovation is meer dan een intranet

De ervaring van werken op kantoor en direct contact met collega’s is dus radicaal veranderd. Dat contact wordt nu gefaciliteerd door het computerscherm. Goede connectie wordt algemeen onderkend als succesfactor voor organisaties, dus er wordt veel geïnvesteerd om die verbinding in stand te houden. Simpel gezegd: een intranet is niet meer genoeg.

Marco van Gelder, Senior Consultant bij Veldhoen + Company, begeleidt al vele jaren organisaties met hun vraagstukken over werkplekken en werkindeling. Ook doet hij aan de Universiteit van Tilburg onderzoek naar deze onderwerpen. En ze zijn complex, vindt hij, want: niemand is eigenaar van het onderwerp, iedereen heeft een mening en de opvattingen liggen ver uit elkaar.

Daarbij, vroeger moesten mensen hun leven om het werk heenvouwen, nu kan het andersom. Ze kunnen hun werk nu anders inrichten. Is dat niet de grootste kracht die bepaalt hoe werk eruit gaat zien?

Geen one size fits all meer

Marco: “Het is een feit dat we niet meer terug kunnen naar de oude situatie. Werknemers kregen vaak te horen dat ze niet konden of mochten thuiswerken en nu hebben ze bewezen dat ze dat wel kunnen. Dat argument van het hoger management is dus weggevallen. Er komen nu dan ook kwaliteiten van medewerkers op tafel te liggen die voorheen niet gezien werden. We leefden heel lang in een kantoorcultuur, met vaste regels, nette kleding aan, dagelijks aansluiten in de file. Nu hoor je andere discussies; waarom ga ik naar kantoor? Wat is belangrijk aan werk, wat niet? Werknemers hebben gezien hoeveel tijd de reis naar kantoor opslokt en dat de relatie met thuis verandert. De geest is uit de fles.” 

Het lastige is dat er geen ‘one size fits all’-oplossing voorhanden is. Ieder bedrijf heeft zijn eigen cultuur, en dat vindt ook zijn weerslag in de opvattingen van remote werken. Er ontstaat nu wel een kopgroep van bedrijven, waar we kunnen leren van best practices. Bij workplace innovation is de achterliggende gedachte dat het model waarbij een leidinggevende zegt wat er gedaan moet worden aan zijn einde is. Marco: “Vaak zijn medewerkers veel beter opgeleid dan de manager, zeker vakinhoudelijk. Ze zijn in staat om managementtaken over te nemen, waardoor de rol van de klassieke manager verandert. Het achterliggende doel van workplace innovation is zoeken naar de win-win; effectief en efficiënt samenwerken, winstgevendheid voor ogen hebben, passend in de context van de onderneming.”

Employee experience

Meer weten?

In deze podcast verkent onze host, Harry Boers (Digital Strategist, Macaw) met Marco van Gelder (Consultant, Veldhoen + Company) en William Vroegindeweij (Employee experience-expert, Macaw) meer mogelijkheden van workplace innovation. 

Of download ons whitepaper “Zo creëer je een fantastische employee experience“. Hierin lees je hoe technologie een bijdrage levert aan de employee experience, en hoe je personeel niet alleen efficiënt en productief kunt inzetten, maar ook hoe de inzet van tech echte ambassadeurs van hen maakt.

Veldhoen + Company

Veldhoen + Company is een wereldwijd, onafhankelijk werkplekadviesbureau dat organisaties over de hele wereld helpt nieuwe manieren van werken te verkennen door middel van activiteiten. Als grondleggers van Activity Based Working zijn zij pioniers op het gebied van een holistische, gegevensgestuurde benadering van werkplekstrategie en verandermanagement. Zo bouwen zij voort op deze fundamenten om een betere wereld van werk te creëren.

Partnerships

Microsoft & Macaw: strategische partners in digitale transformatie

Op zoek naar een ervaren, gedreven en succesvolle Microsoft Gold Partner? Macaw heeft meer dan 25 jaar expertise in de Microsoft-stack, de best gekwalificeerde mensen en uiteenlopende ervaring door ons werk voor klanten als Heineken en TataSteel. We zijn in staat voor elke klant de beste oplossing neer te zetten. Meer weten over onze partnerships?

Contact