Macaw.nl/Cases/Digitale pionier Schmitz Cargobull realiseert meer leads met nieuw experience platform

Digitale pionier Schmitz Cargobull realiseert meer leads met nieuw experience platform

Van corporate website naar een B2B leadgeneratie portal.
icon

Over Schmitz Cargobull

Schmitz Cargobull AG (hierna: SCB) is de Europese marktleider voor opleggers, trailers en traileropbouw voor zware bedrijfsvoertuigen. SCB biedt bovendien TrailerConnect®-telematicadiensten, die voor de vervoersonderneming en de klant continu informatie beschikbaar stellen over het voertuig en de lading. SCB hanteert hoge kwaliteitsnormen voor iedere stap in het proces: van onderzoek en ontwikkeling tot productie en service-aanbod. De omzet van SCB bedroeg in 2019 2,29 miljard euro en er werken zo’n 6.500 medewerkers. Terwijl SCB in de markt bekend staat als digitale pionier, paste haar corporate website niet meer bij dat imago.

Uitdaging: van corporate website naar een B2B leadgeneratie portal

SCB was intern klaar voor een volgende stap in digital marketing & commerce met als doel het optimaliseren van lead generatie en het online order proces. Daartoe wilde het bedrijf haar corporate website vernieuwen. Op de wensenlijst stonden meer inzicht in relevante bezoek- en klantdata en de behoefte aan een marketing automation tool. Bij het imago van digitale pionier in de markt, paste ook een nieuwe vormgeving en vernieuwde content met een hoge frequentie/verkorte time to market.

SCB zocht dan ook naar een gecentraliseerde CMS-oplossing die de marketing- en communicatieafdeling ondersteunt bij het beheer van wereldwijde en gelokaliseerde content. Op een gestructureerde, snelle en gemakkelijke manier moet het voor interne medewerkers mogelijk zijn om globale en nationale content te produceren en aan te passen. Dit zorgt voor een consistente merkidentiteit in alle veertig landen, een snellere time-to-market van content en lagere operationele uitgaven. Daarnaast moest het nieuwe digitale platform ook marketing automation-tools bevatten. In combinatie met relevante klant- en gedragsdata zet je hiermee effectieve leadgeneratiecampagnes op.

Voor deze opdracht zocht SCB een full service bureau dat strategie, data, marketing en techniek combineert. SCB koos uiteindelijk voor Macaw, vanwege de goede prijs-kwaliteitverhouding en de ervaring met internationaal opererende ondernemingen en dus met multi-country / multi-lingual websites.

Aanpak: nieuwe website voor consistente merkidentiteit en leadgeneratie in veertig landen

Samen met Macaw ontwikkelde SCB allereerst een nieuwe strategische richting om de gewenste positie van ‘pionier in het digitale domein’ opnieuw te claimen. SCB wil ‘thought leader’ worden in haar marktsegment. Door het produceren van relevante content wil het bedrijf opdrachtgevers en concurrenten laten zien wie ze zijn: een echte pionier in digitalisering!

De nieuwe claim en richting die SCB op wilde gaan, vereiste een nieuwe website. Tijdens een uitgebreide verkenningsfase stelde SCB samen met het creatieve team van Macaw een ontwerprichting vast die past bij het merk, de ambitie en capaciteiten. Een digitaal strategie- en klantbelevingsconcept werd ontwikkeld om aan de gestelde bedrijfsdoelstellingen te voldoen:

  • de conversie verhogen,
  • de naamsbekendheid vergroten en
  • een nieuwe marktpositie opbouwen.

Macaw ontwikkelde voor de corporate website een aantrekkelijk en klantgericht UX-ontwerp dat het innovatieve karakter van het merk SCB goed weergeeft. Dit ontwerp is gebaseerd op meerdere customer journeys en persona’s om er zeker van te zijn dat alle gebruikersbehoeften terug zouden komen in de nieuwe website.  

Het Sitecore Experience Platform werd geïmplementeerd als basis voor het contentbeheer, de marketing automation en alle toekomstige digitale activiteiten. Deze gecentraliseerde oplossing ondersteunt SCB bij het beheer van de wereldwijde en nationale content, op een gestructureerde, snelle en gemakkelijke manier. De gebruikerservaring is geoptimaliseerd door het verstrekken van doelgroep-specifieke informatie, vernieuwing van alle content en tekstoptimalisaties voor SEO-doeleinden. Een nieuwe beeldbank is opgezet en de navigatie op de site is vereenvoudigd. In september 2019 begon Macaw met de bouw van de site die begin april 2020 werd opgeleverd.

Met het nieuwe platform bespaart SCB ruim € 100.000 per jaar en verdubbelde het aantal websitebezoekers.  

Resultaat: strategisch marketinginstrument voor het opvolgen van leads

De nieuwe website op basis van het Sitecore Experience Platform garandeert een consistent SCB-merkimago in alle veertig landen, een snellere time-to-market en verlaagt de operationele uitgaven. Ook biedt de website SCB nieuwe zakelijke kansen: nieuws wordt direct in alle landen gepubliceerd en de website functioneert als strategisch marketinginstrument. Zo kan SCB met de ingebouwde marketing automation tooling geautomatiseerde en gepersonaliseerde mails sturen naar verschillende doelgroepen. Dit vergroot de flexibiliteit en verlaagt de overheadkosten. Door de introductie van persona’s en de bijbehorende tracking speelt de site beter in op de behoeften van bezoekers en kan de site klanten beter helpen. Macaw organiseerde een aantal workshops om te zorgen dat alle medewerkers deze service ook kunnen bieden. Met het nieuwe platform en de nieuwe website bespaart SCB ruim € 100.000 per jaar. Het aantal bezoekers is ook ruim verdubbeld.  

Door de implementatie van Sitecore heeft SCB de mogelijkheid om websitebezoekers te targeten. Dat houdt in dat SCB hen in de toekomst gerichte mailings en nieuwsbrieven kan verstrekken. Door Sitecore kan SCB ook het lang geplande “My Cargobull World” opbouwen: klanten krijgen hier één toegangspunt voor alle beschikbare services van SCB. Het nieuwe platform verbindt klanten en prospects dan ook met de juiste contacten binnen de SCB-organisatie. Met het nieuwe platform beschikt Schmitz Cargobull over een strategisch marketinginstrument voor het opvolgen van leads.

Hoe ervaarde Schmitz Cargobull het project?

Michael Schoeller, Head of IT Infrastructuur & Services bij Schmitz: “De zeer goede samenwerking met Macaw en het ontwerpteam was erg belangrijk. Ze namen ons bij de hand om een internationaal aantrekkelijk ontwerp te creëren. Het resultaat is overtuigend en werd overal goed ontvangen door onze klanten! Het experience platform waarborgt ook de landspecifieke vertaling van de inhoud, versiebeheer van lokale landenpagina’s en de implementatie van een bijbehorend rollen- en rechtenconcept in ruim 40 landen! Ook kunnen we via marketing automation leads beter opvolgen. Het is de bedoeling om Sitecore in de toekomst te koppelen aan CRM en Business Intelligence (BI) om zo de best mogelijke analyse van onze klanten uit te voeren.”

Weten hoe Macaw jouw bedrijf helpt verder te groeien?

Wil je weten hoe je, net als Schmitz Cargobull, een consistent merkimago creëren en de operationele kosten voor content management aanzienlijk kunt reduceren met behulp van digitale oplossingen? Bekijk onze Expert Review of neem contact op met een van onze experts.

Challenge
Als digitale pionier in de markt was SCB klaar voor een volgende stap in Digital Marketing & Commerce. Lead generatie en het online order proces optimaliseren stonden centraal. Daarnaast was ook een nieuwe vormgeving, internationale content en een kortere time-to-market van belang.
experience platform sitecore
Aanpak
Het creatieve team van Macaw en SBB ontwikkelde samen een digitaal strategie- en klantbelevingsconcept die bijdraagt aan: conversie verhogen, naamsbekendheid vergroten en opbouwen van een nieuwe marktpositie. Voor het wereldwijde beheer van webcontent, marketing automation en alle toekomstige digitale activiteiten werd het Sitecore Experience Platform geïmplementeerd.
experience platform
Resultaat
Het nieuwe platform garandeert SCB een consistent merkimago in 40 landen, een snellere time-to-market, lagere operationele uitgaven en bovenal een strategisch instrument voor het opvolgen van leads. Door de introductie van persona’s speelt de site ook beter in op de behoefte van klanten en is het aantal bezoekers ruim verdubbeld!
sitecore platform
Macaw | Full-service digital partner

What's your challenge?

Wij helpen je graag bij het creëren van een unieke klantervaring, het empoweren van je medewerkers en een optimale inrichting van IT. Dé ingrediënten voor een succesvolle digitale transformatie binnen jouw organisatie. Ben je op zoek naar een advies op maat of wil je een keertje sparren? Maak een afspraak of bel ons. Onze experts staan voor je klaar.

macaw nederland contact
klm growth marketing
icon
Case
Verbeterde klantervaringen en campagnes bij KLM met behulp van growth marketing
Dankzij het Macaw Growth Model is KLM in staat om pijlsnel op klantbehoeften in te spelen