"Door optimalisatie levert elke ingezette marketingeuro meer op."

Hoe Volkswagen Pon Financial Services customer engagement succesvol toepast

Hoe krijgen we de conversie op onze website omhoog? Hoe kunnen we de klantreis van de bezoeker dusdanig beïnvloeden dat bezoekers op onze site klanten worden? Dit waren de initiële, praktische vragen waar Autoabonnement.nl antwoord op wilde hebben. Autoabonnement.nl is onderdeel van Volkswagen PON Financial Services en marktleider in private lease met de merken Audi, Volkswagen, Seat en Skoda. Naast autoabonnement.nl bestaat het platform uit een viertal subsites, voor elk merk één. Hoe heeft Macaw Autoabonnement hierbij geholpen?

"Onze vraag heeft conversie als doel. We willen dat elke ingezette marketingeuro meer oplevert. Of dat nou een radiocommercial is, het optimaliseren van onze website of onze Adwords”, legt Leon van Davenhorst, E-commerce Manager bij VWPFS, uit. "Een belangrijke learning hiervoor is dat de klantervaring uiteindelijk altijd op de eerste plaats komt te staan. Door onze content af te stemmen op de behoeftes van de bezoeker en hiermee te testen, hebben we de beste resultaten behaald."

Ook onderbuikgevoelens worden meegenomen

“Bij de ontwikkeling werkten we samen met Macaw met vooraf opgestelde hypotheses”, vervolgt Leon. “Deze testten we uitvoerig in Sitecore met A/B testen en de resultaten van deze testen monitorden we met Sitecore Analytics en Google Analytics. In aanvulling hierop gebruiken we Optimizely. Voor de vormgeving maakten we ook gebruik van expert reviews. Beslissingen hierover onderbouwen we dan ook altijd met data. Er worden hier geen beslissingen meer zonder data genomen." In veel bedrijven worden beslissingen over wat de klant belangrijk vindt vaak gebaseerd op onderbuikgevoelens en aannames. Autoabonnement.nl heeft duidelijk de beslissing genomen om haar beslissingen met harde cijfers te onderbouwen. Maar dat wil niet zeggen dat onderbuikgevoelens hier niet aan ten grondslag kunnen liggen. 

“Ideeën en onderbuikgevoel zijn nog steeds van harte welkom”, zegt Leon. “We prioriteren die namelijk en zetten die op onze backlog en daarmee gaan we aan de slag met A/B-testen. Als vervolgens uit data blijkt dat een idee of onderbuikgevoel ook daadwerkelijk bijdraagt aan een hogere conversie, zorgen we dat Macaw dit in het platform opneemt. En is dat niet het geval dan kunnen we ook onderbouwen waarom we dat dus niet gaan aanpassen."

"Macaw is de aangewezen partner om dit platform zo optimaal mogelijk te laten werken." 

Leon van Davenhorst – E-commerce Manager VWPFS

“Wij nemen beslissingen alleen nog maar op basis van data. Daarom weten we nu veel beter wat onze bezoekers wel en niet belangrijk vinden. Dit is een proces dat nooit klaar is. We krijgen steeds nieuwe inzichten en we blijven optimaliseren. Dat resulteert in overtuigend meer conversie. De conversie van bezoeker naar lead is binnen het eerste kwartaal van 2017 met maar liefst 29% gestegen. Sitecore is hiervoor een van de meest uitgebreide en veelzijdige platforms gebleken en zorgt ervoor dat wij onze doelen bereiken. En Macaw is als Sitecore Platinum Partner de aangewezen partij om dat platform ook zo optimaal mogelijk te laten werken."

Resultaat: de conversie van bezoeker naar lead is met 29% gestegen.


Wil je meer weten? Klik hieronder voor meer inspiratie over onze aanpak, schrijf je in voor het live-webinar over Customer Engagement of ga het gesprek aan met een van onze experts.

Ties van de Voort
Accountmanager

What's your challenge?