Macaw.nl/Actueel/Blogs/Breng het versnipperde datalandschap samen

Breng het versnipperde datalandschap samen

Als marketeer binnen de financiële sector heb je geen tekort aan data. Maar hoe breng je klantinformatie van de gehele organisatie samen voor een hyperpersoonlijke klantbeleving? Je leest er meer over in dit blog.

customer experience finance
De afgelopen tien jaar is data een steeds grotere rol gaan spelen binnen de financiële sector. Uiteenlopende datasystemen binnen de verschillende disciplines zorgen er echter voor dat je als product marketeer of customer marketeer niet in staat bent om je te onderscheiden op het gebied van excellente klantbediening. Wil je een optimale klantervaring ontwerpen? Dan moet je allereerst het versnipperde datalandschap binnen je organisatie aan gaan pakken.

Als product of customer marketeer in de financiële sector heb je het allesbehalve eenvoudig: waar mensen vroeger hun leven lang bij één huisbank of -verzekeraar bleven zitten, zijn klanten tegenwoordig een stuk kritischer. Een overstap is – complexe financiële producten daargelaten – zo geregeld. Met de toenemende concurrentie op het financiële speelveld, wordt het belang van een optimale klantbeleving steeds groter. Het juiste bericht op het juiste moment dus.

Persoonlijke klantbeleving

Eén generieke klantreis is allang niet meer afdoende om iemand als klant gebonden te houden. Als financiële instelling moet je tot op het persoonlijke niveau tot de klant door kunnen dringen, om te weten waar hij of zij behoefte aan heeft. Dit kan: je organisatie beschikt immers over alle relevante gegevens en inzichten die hiervoor noodzakelijk zijn. Historische data, huidige klantgegevens, betaalgedrag, inzichten vanuit klantgedrag doorheen de customer journey én externe bronnen: er is geen tekort aan data om een hyperpersoonlijke klantbeleving te ontwerpen.

Versnipperd klantbeeld

Een groot probleem van veel organisaties binnen de financiële sector is echter dat er nog erg in ‘silo’s’ wordt gedacht en gewerkt: iedere discipline, of het nu Marketing, Sales, Services of IT betreft, heeft eigen informatie- en datasystemen, die zelden naadloos met elkaar corresponderen. Services weet dat een bepaalde klant recentelijk contact heeft opgenomen met het bedrijf omdat er onvrede heerst, maar Marketing is hier niet van op de hoogte en stuurt een stuk content uit die vervolgens tegen het zere been van de klant schopt. Het versnipperde datalandschap schaadt je klantrelatie onherroepelijk.

Samenbrengen

Pas met één gestandaardiseerd, discipline-overstijgend datasysteem ben je als marketeer in staat om een compleet, 360 graden klantbeeld te vormen en nieuwe technologieën binnen je financiële organisatie te integreren. Machine Learning en Artificial Intelligence maken het bijvoorbeeld mogelijk om data om te zetten in voorspellende modellen. Nog voordat je klant weet waar hij of zij behoefte aan heeft, kun jij dit op basis van deze statistische modellen wél met een grote mate van zekerheid voorspellen. Dit biedt geweldige kansen voor je organisatie, maar daarvoor zal het datalandschap allereerst op orde moeten zijn.

Financiële huisarts

Met een volledig, 360 graden beeld van de klant ben je als financiële instelling in staat om te excelleren in je zorgplicht én sorteer je voor op je nieuwe, toekomstbestendige rol als financiële huisarts van de klant. Het puur aanbieden van producten en financiële diensten heeft immers geen toegevoegde waarde – en dus geen toekomst – meer. Bij belangrijke life events, zoals arbeidsongeschiktheid, het kopen van een woning of het krijgen van kinderen, moet jij als financieel dienstverlener 24/7 klaarstaan om de klant (proactief) van informatie en de best passende producten en diensten te voorzien.

Het samenbrengen van het versnipperde datalandschap is één van de op te lossen uitdagingen richting een hyperpersoonlijke en data-gedreven klantervaring. Waar je nog meer mee aan de slag moet en welke oplossingen er voor handen zijn? In onze whitepaper ‘Over onderscheidende klantbeleving in finance’ lees je er meer over!

Klaar voor de volgende stap?

In ons whitepaper leggen we aan de hand van 4 punten uit hoe je als financiële dienstverlener de volgende fase van een optimale klantbeleving bereikt.

Lees het whitepaper
Macaw denkt graag mee

What's your challenge?

Wij helpen je graag bij het creëren van onvergetelijke klantervaringen en verhoogde medewerkersproductiviteit. Weten hoe? Maak een afspraak of bel ons.

macaw nederland contact