Macaw.nl/Inspiratie/Blogs/Metaverse in opkomst: hoe communiceren en werken we in de toekomst?

Metaverse in opkomst: hoe communiceren en werken we in de toekomst?

Communiceren en werken wij straks alleen nog maar in een virtuele realiteit, via avatars of hologrammen? Duik samen met onze experts in de metaverse en ontdek het in dit interview.

Duik in de metaverse met Jack Klaassen, Directeur Innovatie & Technologie , en Thomas Golatta, Managing Director bij Macaw Duitsland.

Wat betekent Metaverse voor jou? 

Thomas Golatta: Metaverse kan worden omschreven als de visie van een decentraal georganiseerde 3D-interactieruimte. Dit concept biedt een aantal basiskenmerken van een echte samenleving, zoals interactie met mensen die via hun avatars bewegen, transacties, een eigen munteenheid en privé-eigendom. Het gaat niet om één technologie of één aanbieder, maar om het idee van een digitale ontmoeting tussen mensen.

Welke technieken kunnen hiervoor worden gebruikt? 

Jack Klaassen: Naast de oplossingen op basis van virtual reality en augmented reality die nodig zijn voor de toegang, komen er nog een hele reeks andere technologieën bij kijken. Bijvoorbeeld 5G, artificiële intelligentie, het Internet of Everything (IoE), alles wat te maken heeft met cybersecurity of tools voor digitale samenwerking zoals Microsoft Teams.

Communiceren en werken wij straks alleen nog maar in een virtuele realiteit, via avatars of hologrammen?

 Thomas Golatta: Dat denk ik niet, maar virtuele ruimten en avatars kunnen wel ingezet worden waar het huidige plaatsonafhankelijke werken op zijn grenzen botst. Het kan gaan om sociale netwerkvorming of de organisatie van workshops. De basis voor echt succesvol teamwerk bestaat echter uit elementen zoals empathie en innovatie, en dat ontstaat bij echte interactie tussen mensen.

Jack Klaassen: Nee, zo’n vaart zal het niet lopen op korte termijn. Wij mensen communiceren niet maar op één manier – ook lichaamstaal speelt een rol in de persoonlijke interactie. Een Metaverse dat aan deze voorwaarden voldoet, valt voorlopig niet te verwachten. Tenzij bedrijven hologrammen gebruiken zoals in Star Trek. Vanuit dit perspectief is het duidelijk dat Metaverse gewoon een ander communicatiekanaal zal zijn – net als een telefoon, een chatprogramma of een virtuele vergadering.

Hoe verandert dit de manier van werken in de toekomst, welke werkmodellen zouden hieruit kunnen ontstaan? 

Thomas Golatta: Onder bepaalde omstandigheden kan het de kwaliteit van het werk verbeteren. Zo nemen bijvoorbeeld de mogelijkheden voor lokaal gescheiden teams toe en ook de algemene stimulans voor werknemers en werkplaatsen die verspreid zijn en wereldwijd ageren, wordt groter.

Jack Klaassen: Het geeft ons de kans om op een nieuwe manier na te denken over fysieke aanwezigheid op kantoor. Voor veel ondernemingen is het kantoor een centrale identificatiefactor, die ook een representatief karakter heeft. Aangezien de huidige trend zich langzaam verwijdert van het fysieke kantoor, zal ook de arbeidsmarkt veranderen. De aangeboden werkmodellen zouden belangrijker kunnen worden dan het startloon.

Wat betekent New Work in Metaverse voor leidinggevenden en managers? 

Thomas Golatta: Er ontstaan nieuwe uitdagingen, wanneer teams mondialer worden en persoonlijk contact minder frequent wordt. Goed leiderschap is aan een herdefiniëring toe. Momenteel is Metaverse meer een visie dan een realiteit – in tegenstelling tot het plaatsonafhankelijke werken. Leidinggevenden die erin slagen om te inspireren en het zelfstandig werken kunnen overbrengen aan hun medewerkers, leggen de basis voor een hybride arbeidswereld.

Jack Klaassen: Vooraleer de sprong te maken naar Metaverse, moeten leidinggevenden bepalen welke plaats dit concept van digitale ruimte binnen hun organisatie krijgt. Het gebruik van Metaverse voor nieuwe werkmodellen zal ook een sociaal aspect met zich meebrengen, en dat is de echte uitdaging. Voor leidinggevenden is het daarom raadzaam om nieuwe manieren van werken te bevorderen en experimenten aan te moedigen, maar ze mogen zich daarbij niet laten leiden door de heersende technologische trends. Eerder moeten ze zoeken welke weg de beste is voor hun bedrijf.

Wat zijn de voordelen voor de bedrijven? 

Thomas Golatta: Concepten zoals Metaverse bieden bedrijven op de arbeidsmarkt een aantal voordelen bij de moeilijke zoektocht naar personeel. Er ontstaan mogelijkheden om wereldwijde teams persoonlijker te laten samenwerken, ook zonder frequent-flyerprogramma.

Jack Klaassen: Metaverse zal in de eerste plaats de jongste generatie werknemers aanspreken. Daarom is het belangrijk dat bedrijven aantrekkelijk blijven voor deze groep. Metaverses zouden ook een verbindend communicatie- en samenwerkingsalternatief kunnen zijn tussen de eendimensionale chat, de tweedimensionale ‘team’-wereld en de multidimensionale fysieke wereld.

Welk potentieel zien de grote concerns uit Silicon Valley in Metaverse, om er allemaal zwaar in te investeren? 

Thomas Golatta: Op een felbevochten markt telt vooral innovatie. Ondernemingen moeten in een vroeg stadium investeren en experimenteren om niet te worden verdrongen door de concurrentie of om te vermijden dat ze later met veel hogere kosten worden geconfronteerd wanneer zij proberen trends in te halen. Vooraanstaande analisten geloven dat Metaverse een nog groter marktpotentieel heeft dan het huidige internet. Als dat geen reden is om dat een hype te noemen, wat dan wel?

Jack Klaassen: Ik ben het ermee eens, Metaverse is een hype. Het combineert verschillende technologieën, zoals augmented en virtual reality of het hele security-domein. De ontwikkeling van Metaverse versnelt deze afzonderlijke technologieën en biedt vooral voor ‘extended reality’-oplossingen een brede en populaire toepassing, wat zeer interessant is voor bedrijven.

Hoe moeten we de Metaverse-tokens beoordelen, die kunnen worden gebruikt om virtueel onroerend goed te kopen? 

Thomas Golatta: Metaverse tokens zijn tot dusver niet uniform en zijn momenteel moeilijk te beoordelen. Daar komt nog bij dat ze ook kunnen worden verhandeld via gewone platforms – buiten Metaverse. Met het voorbeeld van Facebook zien we echter dat tokens mogelijk zijn als betaalmiddel en in waarde kunnen toenemen. Uiteindelijk blijven zij echter een zeer onstabiele en riskante zaak.

Jack Klaassen: Een token vertegenwoordigt een specifiek actief. Als Metaverse aan belang wint en wanneer mensen in deze digitale ruimte beginnen te consumeren, zullen tokens een belangrijk aspect worden omdat zij een bezit uitdrukken.

Benieuwd hoe Macaw je kan helpen op het gebied van AI en Data?

Lees meer
Macaw | Digitale Partner

Your guide in the Era of AI

Al meer dan 30 jaar is Macaw een pionier op het gebied van innovatie en technologie. Als jouw gids in the Era of AI, zetten we ons in om jouw organisatie te transformeren, future-proof te maken en sterk onderscheidend vermogen te creëren. We maken je succesvol door het leveren van innovatieve strategieën en oplossingen door de combinatie van data, technologie en creativiteit. Ons team heeft een bewezen track record bij bedrijven als Heineken en VGZ. Benieuwd in welke sleutelgebieden wij met marktleiders investeren om de kracht van AI te versnellen?

Contact