Macaw.nl/Blogs/Het Cloud Competence Center

Het Cloud Competence Center: eerste hulp bij de cloud

Met behulp van een Cloud Competence Center is je organisatie altijd up-to-date wat betreft alle cloud-ontwikkelingen en -toepassingen.

cloud competence center
Een overstap van on-premise naar de cloud komt steeds vaker voor. Organisaties hebben – of willen – niet alle expertise rondom de cloud in house. Een manier om toch in deze expertise te voorzien en daarmee zo soepel mogelijk over te stappen naar de cloud, is door een Cloud Competence Center in te schakelen. Wat betekent dit voor je team? En wat doet dit met je organisatie?

De businesskant van organisaties vraagt in toenemende mate naar nieuwe innovatieve oplossingen c.q. applicaties, om zo de concurrentie een stap voor te blijven. Een overstap naar de cloud levert een positieve bijdrage aan het beschikbaar maken van dergelijke oplossingen. De ontwikkelingen rondom de cloud gaan echter razendsnel. Het continu op de hoogte te blijven van alle nieuwe cloudmodellen en -toepassingen is menig organisatie te veel gevraagd. Dan zou er, naast de teams die zich richten op het bouwen van de applicaties, nog een heel in-house cloudteam bezig moeten zijn om je organisatie van het meest up-to-date cloudplatform te voorzien. Een platform waarop de applicaties op een stabiele en veilige manier kunnen draaien en data uitwisselen. Productiebedrijven hoeven deze cloud-experts niet per se in huis te hebben: dit vraagt veel te veel van hun resources én wijkt vaak te veel af van de kernactiviteiten van de organisatie.

Om toch maximaal te anticiperen op cloud-ontwikkelingen, raden wij aan om gebruik te maken van de diensten van een Cloud Competence Center, dat zich zowel binnen de eigen organisatie als extern kan bevinden. Het is van belang om de samenstelling en de omvang van het team af te stemmen op de wensen en behoeften van de organisatie. Het advies daarbij is veelal om klein te beginnen en van daaruit gecontroleerd mee te groeien met de organisatie.

Disciplines die over het algemeen in het Cloud Competence Center vertegenwoordigd zijn, zijn onder meer een Product Owner, Security Officer, Cloud- en DevOps Engineers en Domein- en Cloud Architecten. Zij ondersteunen de organisatie op strategisch, tactisch en operationeel niveau bij de migratie naar en het gebruik van de cloud, door continu veilige cloudmiddelen, -kennis en -ervaring aan te reiken.

Cloud Competence Center: van cloudstrategie, via cloudbeleid, naar operationele ondersteuning en terug

Het Cloud Competence Center kan volledig zijn samengesteld uit medewerkers van de eigen organisatie, uit enkel medewerkers van Macaw of uit een mix van beiden. Afhankelijk van onder meer de cloudvolwassenheid van de organisatie en de actuele cloudvraagstukken die er spelen, valt externe ondersteuning altijd weer op- en af te schalen. Of het nu ondersteuning betreft op strategisch, tactisch of operationeel niveau: het Cloud Competence Center kan erin voorzien.

Strategisch

Op dit niveau helpt het Cloud Competence Center de organisatie om de cloudstrategie te definiëren. Dit door onder andere het huidige IT-infrastructuur- en applicatielandschap inzichtelijk te maken en op basis van dit inzicht business cases per applicatie uit te werken. De uitkomsten hiervan zijn bepalend voor de overgang naar de cloud en de roadmap waarlangs deze het beste plaatsvindt. Met inspiratiesessies over de mogelijkheden van de cloud en continue voorlichting over de nieuwste ontwikkelingen hierin, vereenvoudigt het Cloud Competence Center een dergelijke overgang.

Tactisch

Vanuit de cloudstrategie en -roadmap ondersteunt het Cloud Competence Center de organisatie onder meer bij het opstellen van het cloudbeleid, -richtlijnen en het samenstellen van gestandaardiseerde cloudbouwblokken en -processen. Zaken die geregeld moeten zijn om als organisatie op een gecontroleerde en snelle manier de stap naar de cloud te kunnen zetten en de vele mogelijkheden die dit biedt optimaal te benutten.

Operationeel

Daar waar het daadwerkelijk aankomt op de overgang en het werken binnen de cloud, begeleidt het Cloud Competence Center de organisatie, bijvoorbeeld door een schaalbaar en betrouwbaar cloudplatform aan te bieden. Daarnaast levert het Cloud Competence Center de noodzakelijke ondersteuning voor een juist gebruik van dit cloudplatform. Wat begon als een cloudstrategie op papier, transformeert in deze fase tot een werkende cloud-infrastructuur.

Cloud Competence Center doorlopend actief 

Ondersteuning vanuit het Cloud Competence Center – of dit nu strategisch, tactisch en/of operationeel van aard is – is niet een proces met een kop en een staart. Veranderingen op de cloudmarkt, op het gebied van technologische mogelijkheden én op het gebied van wet- en regelgeving spelen steeds weer op. Hierdoor moeten organisaties continu nieuwe strategische beslissingen nemen en deze vertalen naar onderliggende tactische en operationele niveaus. Het Cloud Competence Center helpt jouw organisatie doorlopend om te bepalen waar je vanuit cloudperspectief rekening mee moet houden en welke maatregelen er op de verschillende niveaus genomen moeten worden, om ervoor te zorgen dat je organisatie de juiste keuzes maakt.

Meer weten over het Cloud Competence Center en wat dit betekent voor jouw organisatie? Lees dan ons whitepaper ‘IT dé enabler van je veranderstrategie en digitale transformatie’.

Meer lezen over de cruciale rol van IT binnen je digitale transformatie?

Cloudmigratie is pure noodzaak, maar digitaal transformeren heeft op verschillende manieren impact op je IT-organisatie. Waar je rekening mee moet houden?

Lees het whitepaper
Macaw denkt graag mee

What's your challenge?

Wij helpen je graag bij het creëren van onvergetelijke klantervaringen en verhoogde medewerkersproductiviteit. Weten hoe? Maak een afspraak of bel ons.