Digitale Schuld

Het gaat eigenlijk best lekker. De rente is laag en de centrale banken steunen de economie. Doordat de economie goed draait, verslapt de aandacht en urgentie voor digitalisering en de bijbehorende transformatie. We zijn vooral bezig met kortetermijnsucces. Maar terwijl veel bedrijven vooral bezig zijn met de prioriteiten van vandaag, bouwen we steeds meer digitale schulden op.

Definitie digitale schuld: De opgestapelde achterstallige innovatie van het binnenhalen, bedienen en behouden van klanten met innovatieve en relevante producten en diensten en een op maat gemaakte service. Achterstand nu zorgt voor een gebrek aan verandercapaciteit en innovatievermogen in de toekomst.

Binnen veel organisaties die ik spreek is Digital Transformation een actueel onderwerp in de directiekamer. Tegelijkertijd is het nog behoorlijk abstract. Daarnaast is Digital Transformation een dusdanig gehypte term dat het enigszins aan kracht inboet. Al met al lijkt het wel mee te vallen. Kijk je echter wat dieper, dan is het niet allemaal even fraai.

Digital Transformation is het antwoord

Digital Transformation is geen project, propositie of nieuwe software in de Cloud. Het is het antwoord op klanten die zich anders zijn gaan gedragen. Brian Solis van Altimeter omschreef het als Digital Darwinism. Wat er gebeurt als klanten, maatschappij en technologie sneller evolueren dan het vermogen van organisaties om zich aan te passen. Terwijl organisaties achterlopen in hun digitale transformatie, gaan klanten verder in het gebruik van digitale middelen en inzichten en loopt de digitale schuld steeds verder op.

Desondanks hoor ik regelmatig dat wel meevalt met die schuld. ‘We halen toch nog steeds onze commerciële doelstellingen?’ Dat ligt eraan hoe je er naar kijkt. De eerste symptomen van digitale schuld vallen me op tijdens de salesmeeting op maandagochtend. Veel salesprofessionals komen later in het koopproces aan tafel bij de klant. Steeds meer klanten hebben hun informatie al verzameld en hun koers uitgezet voor er contact is met een accountmanager van een mogelijke leverancier. Het zijn ook steeds vaker geformaliseerde trajecten via inkopers. Deals worden nog steeds gewonnen, alleen is de koper in control geweest over het hele proces.

Er zijn gelukkig steeds meer organisaties die zich hier wel op aanpassen. Ze zetten de klant centraal en implementeren een nieuwe agile manier van werken. Nieuwe technologie komt oude systemen vervangen en data krijgt een belangrijke rol in het binnenhalen, bedienen en behouden van klanten door relevantie van producten, diensten en informatie te verbeteren.

Saneer je schulden

Organisaties die deze urgentie niet onderkennen bouwen digitale schulden op. Door niet op tijd te investeren in innovatie en transformatie, moeten medewerkers steeds meer uit de kast halen om hun klanten tevreden te stellen. Productontwikkeling blijft achter bij de concurrentie en sales en marketing moeten steeds harder op deuren kloppen om aan tafel te komen of te blijven. Voor de digitale achterblijvers is er maar één manier om weer op gang te komen. Saneer je schulden en kom in beweging. Er zijn 2 focus gebieden: binnen en buiten de organisatie.

Binnen de organisatie

Begin met het flexibiliseren van oude systemen en processen. De cloud is inmiddels behoorlijk volwassen en biedt allerlei mogelijkheden om oude IT-systemen te saneren en rationaliseren. In plaats van het beheren van de systemen van gisteren, kun je regie voeren op de technologie van vandaag en morgen. Het financieringsmodel van de cloud zorgt er bovendien voor dat er ruimte komt voor andere investeringen.

Buiten de organisatie

Aan de buitenkant van de organisatie is het vooral zaak om eerst een goed beeld te krijgen van dat veranderde klantgedrag. Hoe ziet het deels gedigitaliseerde koopproces er nu dan uit? En wat is de behoefte aan nieuwe digitale producten en diensten? Verzamel data over je klanten en prospects en laat sales en marketing samen werken aan het binnenhalen, bedienen en behouden van klanten op basis van gedeelde data en inzichten. Wacht hier niet te lang mee. Het moderniseren van de buitenkant van je organisatie met behulp van innovatieve technologie is de snelste manier om klanten weer aan boord te krijgen en de rentelasten af te bouwen.

Deze aanpak zorgt ervoor dat organisaties weer wendbaar kunnen worden. Maar pas op! Met alleen repareren van een achterstand ben je er niet. Naast nieuwe technologie zijn ook andere zaken belangrijk. De implementatie van agile en LEAN principes zorgen voor een wendbare organisatie. Digital Transformation gaat over mensen, technologie en organisatie. Ondertussen zorgen klanten er wel voor dat er continu werk aan de winkel is.

Meer over Digital Transformation?

Digital Transformation is een thema dat ook bij ons hoog op de agenda staat. We helpen organisaties te transformeren naar de digitale wereld. We organiseren webinars, workshops, pressure cooker sessies, dagen uit, schrijven plannen, introduceren innovatieve technologie en realiseren uitdagende digitale ambities. Meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag verder.

Auteur: Harry Boers, Strateeg

Harry helpt directieteams 'digital' snel te doorgronden: waarom, hoe en wat. Hij prikt door de hype, maakt de connectie tussen tech trends, klantgedrag en strategie en krijgt mensen in beweging. Harry daagt uit, komt tot de kern en helpt met het strategisch inzetten van digital, design en agile. Als strateeg, coach of veranderaar op het vlak van innovatieve technologie, sales & marketing en social helpt Harry organisaties van de kant af te komen met het digitaal binnenhalen, bedienen en behouden van klanten. Klik hieronder voor andere blogs van Harry of neem vrijblijvend contact met hem op.

Harry Boers
Digitaal Strateeg

What's your digital challenge?