Waar staat mijn IT-afdeling over 5 jaar?

Auteur: Harry Boers, 15 oktober 2018

Het is een vraag die ik – gelukkig - steeds vaker tegenkom. Het tempo waarin technologie en de omliggende processen zich ontwikkelen is hoog. De impact van IT op organisaties is bovendien nog nooit zo groot geweest. Tegelijkertijd hebben veel organisaties helaas nog last van uitstel van investeringen vanwege de vorige crisis.

Ik geef regelmatig presentaties over de stand van digitalisering. In alle herrie van de hype (valt het jou ook op dat tegenwoordig ieder radiospotje op BNR over Digitale Transformatie gaat?) wordt er vooral gesproken over de impact van nieuwe technologie op alle aspecten en niveaus van bedrijfsvoering. Toch is het organiseren, managen en leveren van IT in veel organisaties niet in hetzelfde tempo meegegaan.

De oorzaak hiervan is de vaak traditionele focus van IT: het faciliteren van de interne organisatie. Maar ook de vraagstelling vanuit directies en raden van bestuur. Recent onderzoek van Gartner liet wederom zien dat executives vooral sturen op het beheersen van kosten en risico’s en dat er bij nieuwe projecten vooral wordt gekeken of IT niet teveel geld uitgeeft.

De business schreeuwt echter om innovatie en meer focus op business value. Veel organisaties zitten vol plannen over digitalisering of zijn zelfs al aardig op weg. Maar digitalisering gaat over veel meer dan technologie alleen. Met de digitalisering gaat ook de rol van de IT-afdeling veranderen. Meer regie in plaats van beheer. Meer software en minder grote projecten en upgrades. Maar vooral: meer focus op cybersecurity, marketingtechnologie en ondersteuning van medewerkers. Kortom een sterkere focus op business value.

Het thema voor 2019 is de transformatie van IT.

Maar wat moet er allemaal nog gebeuren voor het zover is? En hoe ziet dat er dan uit? Ik zet de highlights op een rijtje:

  1. Marketingtechnologie:
    De MarTech stack is explosief gegroeid. Marketeers gebruiken een oerwoud aan verschillende tools, vaak uit het zicht van de IT-afdeling. We hebben jarenlang het primaire proces en de informatiestromen geautomatiseerd. Help nu je collega bij Marketing met het onder controle krijgen van MarTech.

  2. Het schalen van Agile:
    Eén of twee 2 Agile-teams zijn vaak heel succesvol. Het opschalen naar meerdere teams is lastiger. Want hoe zorgen we ervoor dat ze de juiste dingen doen? Hoe leveren ze sneller en meer business value. Product Owners hebben een lastige rol. Geef ze daarom de juiste kaders en middelen om succesvol te zijn.

  3. Citizen Developers:
    Er komen steeds meer Tech savvy-gebruikers van IT in organisaties. Ook komen er steeds meer tools waarmee ze in staat zijn zelf hun individuele IT-behoefte in te vullen. Snel, flexibel en veilig. Tenminste, als je ze een productivity-platform geeft met LowCode tools en een plek om samen te werken.

  4. Technische schuld:
    We lopen vast in het moderniseren van onze IT-middelen en IT-organisatie doordat we teveel tijd kwijt zijn aan het beheer van oude systemen. Om vooruit te komen is dit dé uitdaging van 2019. Ieder probleem heeft recht op een eigen oplossing. Doe een goede root cause analysis en maak structureel tijd beschikbaar. Kortom, ontmantelen die monoliet!

  5. Cultuur:
    IT was ooit een risicomijdend vakgebied. Nu kan dat niet meer. In ieder geval, niet meer wat betreft een deel van het IT-landschap. Ga samen met je business aan de slag en help ze excelleren. Wees relevant voor ze.
Harry Boers
Strateeg

What's your challenge?