Managing Enterprise Mobility

Ik weet niet zeker of je al van een hype kan spreken, maar in ICT ligt Enterprise Mobility (EM) op het puntje van ieders tong. Volgens een 2014/2015 onderzoek door Forrester Research is in 2020 de globale EM markt €100 miljard groot en dat biedt organisaties en ondernemers natuurlijk kansen. In een tijd waarin mobiele apparaten en apps doordringen tot bijna alle aspecten van ons leven is de noodzaak voor organisaties om werk te maken van een mobiele strategie onontkoombaar. Enterprise Mobility MOET daarom voor ICT managers en organisaties duidelijk op de radar staan. En niet alleen in de context van applicatie- of device beheer, maar voornamelijk als strategisch doel. Een mobiele strategie betekent daarom dat organisaties gaan kijken hoe EM ingezet kan worden om de (organisatie-) doelen te bereiken.

Stel je voor. Je hebt een geweldige propositie, waarbij je content wil distribueren of data wil ontsluiten voor gebruikers. Een mobiele app kan dit waar maken, dus ga je aan de slag. En je maakt een fantastische, innovatieve en goed doordachte app. En daar sta je dan. App klaar, maar niet gedacht aan de infrastructuur, de governance, de security of de data, die de app nodig heeft om succesvol te zijn. Om te kunnen concurreren, heb je voor je klant een real-time mobiele omgeving nodig en dat vereist een niet alleen de killer-app, maar ook de juiste koppelingen met bestaande systemen en hoe de informatie hieruit uiteindelijk in de app ontsloten en gebruikt wordt.

Waar zit hem nu het strategische in? De strategie is niet zo zeer het beheren van een omgeving, waarin mobiele apparaten een grote rol spelen, maar gaat uiteindelijk om het uitdagen van de business om sneller, eenvoudiger en succesvoller nieuwe diensten en producten te kunnen lanceren en aanbieden. Een goede Enterprise Mobility strategie heeft het potentieel om productiviteit van medewerkers te vergroten en communicatie –of connectiviteit- met klanten te vergroten.

Er zijn 4 punten waar in eerste instantie de Enterprise Mobility strategie op gefocust dient te zijn:

Kick-Ass User Experience – De User Experience maakt de app succesvol maken of laat hem falen. Om de beste user experience te leveren moet de gebruiker kunnen vertrouwen op verbinding, veiligheid en content. De user Experience moet uitdagen, verbazen en toch doelmatig en gebruiksvriendelijk zijn.

Een veilige keten – De Enterprise Mobility strategie moet gefocust zijn op het verzorgen van een veilige omgeving. Niet enkel de app dient veilig te zijn, maar de gehele keten van informatie van backoffice via middleware naar data of business logica in cloud omgevingen, via secure API’s naar het mobiele apparaat.

Continuous Application Delivery - Mobiele gebruikers verwachten vandaag de dag regelmatige updates van functionaliteit en content. Dit betekent korte ontwikkelingscycli, frequente updates van functionaliteit en het toevoegen van nieuwe features en de mogelijkheid om verschillende typen apparaten en platformen te kunnen ondersteunen die onderling in staat zijn informatie uit te wisselen en te delen.

Beheer je content – Die prachtige killer-app is natuurlijk fantastisch, zeker als je ook nog eens een mooie user experience kan bieden maar uiteindelijk zal het de mobiele content zijn waar gebruikers mee aan de slag gaan. Mobiele content is niet statisch en zal actief door de aanbieder beheerd moeten worden. Dit betekent snel actuele informatie beschikbaar stellen, de juiste koppelingen met data bronnen en het combineren van informatie van verschillende aanbieders.

Een enterprise mobility strategie ontwikkelen zal voor die organisaties die ‘mobile’ willen gaan een absolute MUST zijn maar zal in zo’n organisatie nooit op zichzelf staan. Uiteindelijk moet die mobiele strategie een onderdeel zijn van een overall strategie, die naast mobility ook topics als cloud computing, business inteligence, internet of things en big data omvat.

In mijn volgende blogposts wil ik wat dieper ingaan op Enterprise Mobility en het hebben over onder meer Mobile first maar ook de manier waarop we met Mobility Silos omgaan en hoe ICT Managers en organisaties veilige omgevingen kunnen creëren voor organisaties die “Mobile” gaan.

Bronnen:
Forrester Research; Gartner; Microsoft Mobility trends 2015
Harry Boers
Strateeg