nice header

Self Service Power BI PWN

CASE

PWN is het drinkwaterbedrijf en de beheerder van de duinen in Noord-Holland. Het bedrijf levert betrouwbaar en veilig drinkwater van constante kwaliteit aan huishoudens en bedrijven. Dat doet zij met een hoge leveringszekerheid. Om haar dienstverlening te verbeteren, wil PWN hun business intelligence naar een hoger niveau tillen. Want het is nu tijdrovend om financiële rapporten samen te stellen op het oude platform. Daardoor hebben de BI-medewerkers weinig tijd om extra inzichten boven tafel te krijgen uit hun data.

PWN wil meer controle over de datacollectie en de inzichten en hun financiële rapportages verbeteren, prognoses maken en zo haar dienstverlening optimaliseren. Het drinkwaterbedrijf gaat op zoek naar zowel een nieuwe technologische invulling van deze wensen, als naar een partner die ze bij die transitie kan helpen.

"Betrouwbare data helpen ons enorm bij onze besluitvorming."
GER BLOM | Manager Informatievoorziening PWN

CONCEPT & OPLOSSING

Na een aanbesteding kiest PWN voor Microsoft BI-technologie en implementatiepartner Macaw. Gezamenlijk wordt een visie ontwikkeld waarin de eerste stap het vervangen van het gedateerde BI platform is. Daarna ontwikkelt en implementeert een multidisciplinair SCRUM-team het nieuwe platform op basis van Microsoft Business Intelligence software in combinatie met Microsoft Windows Azure. In dit team zitten zowel de business vertegenwoordigers en IT’ers van PWN als een aantal Macaw-medewerkers. Vervolgens zetten zij een Business Intelligence Competence Center (BICC) op dat kennis borgt en deelt volgens het Macaw-principe: voordoen; samen doen; zelf doen.

Na oplevering van het platform start het SCRUM-team met het incrementeel automatiseren en koppelen van onderdelen en PWN-systemen aan het BI-platform. Zo wordt het rooster van de onderhoudswerkzaamheden van hun distributienetwerk als eerste toegevoegd. Op het integrale dashboard van PWN wordt de actuele en historische ontwikkeling van onderhoudswerkzaamheden zichtbaar gemaakt.

Om de kracht van data aan te tonen voor operationele processen, is daarna samen met de klant een proof-of-concept (PoC) uitgevoerd. Onderwerp van onderzoek: de frequentie waarmee PWN leidingen schoon moet maken.

RESULTAAT

Deze eerste data-toepassingen toont de werkelijke toegevoegde waarde van het platform en het BICC-team. Zo bleek uit de PoC dat het niet per se nodig om dit spoelen van de leidingen in het voorjaar te doen. De schoonmaak kan ook later in het jaar en het hoeft niet elk jaar. Met het verlagen van de frequentie en het verschuiven van het verplaatsen van het moment, bespaart PWN niet alleen geld, het is ook minder belastend voor het milieu.

In het hier en nu zijn de gewenste functies van het oude BI-platform omgezet naar een nieuw platform met meer mogelijkheden voor self-service. Door het garanderen van de kwaliteit van de data kan een hele controleslag en bewerkingsslag bij eindgebruikers achterwege blijven.

Het nieuwe platform is daarnaast meteen geschikt gemaakt om in de toekomst bijvoorbeeld data van sensoren uit het leidingennetwerk van PWN near-real-time vast te leggen. Het combineren van historische en actuele data verrijkt met (externe) bronnen maakt predictive maintenance en een zelf- denkend waterdistributienetwerk voor PWN in de toekomst mogelijk.

William Vroegindewey
Segmentmanager

What's your challenge?