Macaw.nl/Cases/Volkswagen Pon Financial Services

Conversie optimalisatie VWPFS

icon

Hoe Volkswagen Pon Financial Services customer experience succesvol toepast

Hoe krijgen we de conversie op onze website omhoog? Hoe kunnen we de klantreis van de bezoeker dusdanig beïnvloeden dat bezoekers op onze site klanten worden? Dit waren de initiële, praktische vragen waar Autoabonnement.nl antwoord op wilde hebben. Autoabonnement.nl is onderdeel van Volkswagen PON Financial Services en marktleider in private lease met de merken Audi, Volkswagen, Seat en Skoda. Naast autoabonnement.nl bestaat het platform uit een viertal subsites, voor elk merk één. Hoe heeft Macaw Autoabonnement hierbij geholpen?

“Het doel van de vraag is conversie. We willen dat elke ingezette marketingeuro meer oplevert. Of dat nou een radiocommercial is, het optimaliseren van onze website of onze Adwords”, legt Leon van Davenhorst, E-commerce Manager bij VWPFS, uit. “Een belangrijke insteek hierbij is dat de klantervaring uiteindelijk altijd op de eerste plaats komt te staan. Door onze content af te stemmen op de behoeftes van de bezoeker en hiermee te testen, hebben we de beste resultaten behaald.”

 

Ook onderbuikgevoelens kunnen bijdragen aan conversie optimalisatie

“Bij de ontwikkeling werkten we samen met Macaw met vooraf opgestelde hypotheses”, vervolgt Leon. “Deze testten we uitvoerig in Sitecore met A/B testen en de resultaten van deze testen monitorden we met Sitecore Analytics en Google Analytics. In aanvulling hierop gebruiken we Optimizely. Voor de vormgeving maakten we gebruik van expert reviews. Beslissingen hierover onderbouwen we dan ook altijd met data. Er worden hier geen beslissingen meer zonder data genomen.” In veel bedrijven worden beslissingen over wat de klant belangrijk vindt vaak gebaseerd op onderbuikgevoelens en aannames. Autoabonnement.nl heeft duidelijk de beslissing genomen om haar beslissingen met harde cijfers te onderbouwen. Maar dat wil niet zeggen dat onderbuikgevoelens hier niet aan ten grondslag kunnen liggen.

“Ideeën en onderbuikgevoel zijn nog steeds van harte welkom”, zegt Leon. “We prioriteren die namelijk, zetten die op onze backlog en gaan vervolgens aan de slag met A/B-testen. Als uit data blijkt dat een idee of onderbuikgevoel ook daadwerkelijk bijdraagt aan een hogere conversie, zorgen we dat Macaw dit in het platform opneemt. En is dat niet het geval dan kunnen we ook onderbouwen waarom we dat dus niet gaan aanpassen.”

“Macaw is de aangewezen partner om dit platform zo optimaal mogelijk te laten werken” – Leon van Davenhorst, E-commerce Manager VWPFS

“Door te beslissen op basis van data, weten we nu veel beter wat onze bezoekers wel en niet belangrijk vinden. Dit is een proces dat nooit klaar is. We krijgen steeds nieuwe inzichten en we blijven optimaliseren. Dat resulteert in overtuigend meer conversie. De conversie van bezoeker naar lead is binnen het eerste kwartaal van 2017 met maar liefst 29 procent gestegen. Sitecore is hiervoor een van de meest uitgebreide en veelzijdige platforms gebleken en zorgt ervoor dat wij onze doelen behalen. En Macaw is als Sitecore Platinum Partner de aangewezen partij om dat platform ook zo optimaal mogelijk voor ons te laten werken.”

Resultaat: de conversie van bezoeker naar lead is met 29 procent gestegen.

Klantreis beïnvloeden
VWPFS wil de klantreis van de bezoeker dusdanig beïnvloeden dat de bezoekers klant worden. Elke ingezette marketingeuro moet meer waard worden.
Conversie optimalisatie VWPFS
Hypotheses testen in Sitecore
De vooraf opgestelde hypotheses werden uitvoerig getest in Sitecore met A/B testen. De resultaten van deze testen monitorden we met Sitecore Analytics en Google Analytics.
Conversie optimalisatie VWPFS
Conversiegroei van 29%
Door te beslissen op data kreeg VWPFS nieuwe inzichten. Dat resulteert in meer conversie. De conversie van bezoeker naar lead is met 29 procent gestegen!
Conversie optimalisatie VWPFS
Macaw denkt graag mee

What's your challenge?

Wij helpen je graag bij het creëren van onvergetelijke klantervaringen en verhoogde medewerkersproductiviteit. Weten hoe? Maak een afspraak of bel ons.

icon
Case
Quooker op stoom met een nieuw CRM-systeem
Toen duidelijk was dat het bestaande CRM-systeem van kokendwaterkraanproducent Quooker uit 2011 sterk verouderd was en de support zou stoppen, ging het bedrijf op zoek naar een nieuwe oplossing. Dat werd Microsoft Dynamics 365: hiermee kregen de accountmanagers realtime inzicht tot klantgegevens, via ieder device.