Macaw.nl/Cases/Succesvol TikTok-merkkanaal voor congstar

Macaw zet succesvol TikTok-merkkanaal op voor congstar

icon

Met hoge contentfrequentie en authenticiteit naar hoog engagement

 Sinds juni 2019 realiseert Macaw een datagedreven socialmedia- en contentstrategie voor telecomaanbieder congstar. In dit kader wordt ook het relatief jonge socialmediaplatform TikTok als belangrijk merkkanaal ontsloten.

Dankzij de strategische en conceptuele advisering door Macaw zet congstar als eerste telco-merk überhaupt een TikTok-merkkanaal op. Het succesrecept: contentcreators en eigen medewerkers leveren authentieke video’s aan. Het deelnemen aan en het initiëren van hashtag-challenges zorgt voor veel engagement onder de jonge doelgroep.

Wat TikTok bijzonder maakt

TikTok brengt vooral jonge doelgroepen samen en is daarnaast anders dan alle andere socialmediaplatforms. Deze kenmerken zich door een mix van links, foto’s, video’s en story’s, terwijl TikTok voor 100% uit videocontent bestaat. Voor merken zijn dit qua creativiteit en storytelling nieuwe uitdagingen. Tegelijkertijd ontstaan kansen voor groot organisch bereik, zonder dat je al veel volgers hoeft te hebben.

congstar grijpt deze kans en zet ondersteund door Macaw van het begin af in op een hoge contentfrequentie van vier à vijf video’s per week om snel eigen leermomenten op TikTok op te doen en eerste inzichten voor in eigen hashtag-challenges te benutten. Hierbij doet congstar beroep op de creativiteit van jonge contentcreators die zowel het jonge sociale medium alsook de zeer jonge doelgroep beter kennen en begrijpen. De content wordt aangevuld met employervideo’s die een kijkje achter de schermen van congstar geven en zo ook de employer brand van de onderneming uit Keulen ondersteunen.  

 

Twee hashtag-challenges met groot bereik

Ook voor de eerste eigen hashtag-challenges houdt congstar de consequente creatorbenadering aan en gebruikt simpele messages en entertainment. Bij #dancefordata lukt zelfs een slimme combinatie van challenge- en productcommunicatie doordat elke deelnemer die tegelijkertijd congstar-prepaidklant is met kosteloze data wordt beloond. Dat de tweede congstar hastag-campagne #probiertwasgeht (probeer wat je kunt) een passende vertaling van de overkoepelende ATL-campagne is en tegelijkertijd de congstar-soundbranding lanceert toont de betekenis die TikTok in korte tijd als merkkanaal heeft verworven. Bij beide challenges ondersteunt Macaw conceptueel en verzorgt de begeleiding van de campagne full service.

#dancefordata

 

@congstar

Zeig uns deine Moves! Jetzt mit congstar Prepaid unter #dancefordata abdancen. Als congstar Prepaid Kunde bekommst du 50 GB Datenvolumen for free

♬ congstar Dance for Data – TikTok

#probiertwasgeht
@congstar

Was ist euer Ding? Stellt euch mit congstar eurer nächsten Challenge unter #probiertwasgeht

♬ congstar #probiertwasgeht – congstar

Het resultaat: blijvend meer followers en viral content 

Het oorspronkelijke doel om TikTok als belangrijk merkkanaal te positioneren heeft congstar in slechts een paar maanden kunnen bereiken, omdat de onderneming op basis van organische content snel leermomenten opdeed en implementeerde. Het resultaat tot nu toe: blijvend meer followers met een engagement rate van meer dan 20% en gemiddeld minstens 100k organische videoviews per week.

Op zoek naar een creatieve partner die met je meedenkt?

Macaw heeft een uitgebreid track-record op het gebied van converterende marketing campagnes en het opzetten van succesvolle content strategieën. Dit doen we voor bekende merken als Heineken, KLM, Henkel en Vorwerk. Een keertje sparren of persoonlijk advies? Onze experts helpen je graag verder, neem contact op.

Let's get in touch!

Challenge
congstar wil in het kader van de nieuwe socialmediastrategie het relatief jonge platform TikTok positioneren en een succesvol merkkanaal opzetten.
tiktok marketing
Aanpak
Een consequente contentcreatorbenadering zorgt voor authetieke content. Een hoge frequentie van content genereert ook snel eigen leermomenten, waarmee nieuwe formats en vormen van storytelling ontwikkeld worden.
tiktok marketing
Resultaat
In slechts een paar maanden heeft congstar TikTok als belangrijk merkkanaal gepositioneerd – met blijvend meer followers, een hoge gemiddelde engagement rate van meer dan 20% en minstens 100k organische videoviews per week.
tiktok marketing
Macaw | Full-service digital partner

What's your challenge?

Wij helpen je graag bij het creëren van een unieke klantervaring, het empoweren van je medewerkers en een optimale inrichting van IT. Dé ingrediënten voor een succesvolle digitale transformatie binnen jouw organisatie. Ben je op zoek naar een advies op maat of wil je een keertje sparren? Maak een afspraak of bel ons. Onze experts staan voor je klaar.

macaw nederland contact
icon
Datagedreven socialmedia- en contentmarketing voor congstar
Met een datagedreven strategie inclusief realtimeanalyses slaagt congstar erin om de digitale customertouchpoints naadloos met elkaar te verbinden. Dat resulteert in meer followers en hoger engagement op alle socialmediakanalen, met name op Instagram. Daarnaast werd een succesvolle hashtag campagne opgezet die viral ging!