Wat is socialmediamarketing?
Socialmediamarketing – of met andere woorden, het gebruik van sociale media en netwerken om de producten en diensten van een bedrijf op de markt te brengen – ontstond in de jaren negentig toen het eerste sociale netwerk, Six Degrees, werd geïntroduceerd. Socialmediamarketing biedt bedrijven de kans om in contact te komen met bestaande en nieuwe klanten terwijl ze hun cultuur, doelstellingen of standpunt promoten en zo hun merk opbouwen. Naast het aanbieden van informatie en de mogelijkheid een dialoog aan te gaan, kan socialmediamarketing bedrijven ook helpen nieuwe werknemers te werven, meer verkeer op hun website te genereren, de naamsbekendheid te vergroten en het imago te versterken.
Macaw en socialmediamarketing
Sinds de millenniumwisseling helpen we bedrijven met socialmediamarketing en zijn wij gespecialiseerd in het online verbinden van organisaties met hun doelgroepen. Wij ondersteunen bedrijven zowel bij het ontwikkelen van creatieve, datagebaseerde strategieën als bij de realisatie, planning en distributie van content, en adviseren over kostenefficiënte socialmediatools. Wij zien de volgende vijf bouwstenen van socialmediamarketing:
- Strategie
- Planning, design en publicatie
- ‘Listening’ en ‘engagement’
- Analyse en rapportage
- Optimalisatie
Als je nog niet bekend bent met de mogelijkheden en kansen van socialmediamarketing, lees dan snel verder!
Welke socialmediaplatformen zijn populair?
Het aantal socialmediaplatformen groeide de afgelopen jaren gestaag. Nieuwe kanalen zoals TikTok en Clubhouse doken op, terwijl andere zoals Vero bijna even snel van het toneel verdwenen als dat ze kwamen. De belangrijkste zijn nog steeds Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, Snapchat, LinkedIn, TikTok en Pinterest. Maar ook messengers-diensten als WhatsApp bieden interessante mogelijkheden. Aangezien markten en producten van bedrijf tot bedrijf verschillen, helpt een “one fits all”-strategie niet. Een kanaal is pas relevant als je doelgroep daar ook is.
Dit betekent dat ongeacht of u een ervaren socialmediamarketeer bent of relatief nieuw op dit gebied, het raadzaam is om kanalen te kiezen die aansluiten op je doelstellingen en relevant voor je doelgroep zijn, en tegelijkertijd passen bij je merkimago. Daarnaast moet je niet vergeten om in te schatten hoeveel socialmediapagina’s je überhaupt kunt beheren. Door met deze zaken rekening te houden, kun je het bereik van je merk in de sociale media maximaliseren en met de juiste personen in contact komen.
De voordelen van socialmediamarketing
Sociale media hebben in ons dagelijks leven een vaste plek ingenomen. Veel mensen brengen tijd door op een of meerdere kanalen. Zowel voor privé- als voor werkzaken. Dit betekent dat je met betrekkelijk weinig moeite een groot aantal consumenten kunt bereiken. Socialmediamarketing draait in wezen om drie gebieden: klantenbinding, merkentrouw en naamsbekendheid. Met behulp van socialemediamarketing kunnen bedrijven een community met loyale volgers opbouwen en, tot op zekere hoogte, ook een nieuwe afzetmarkt veiligstellen.
Voordeel 1: interactie met de doelgroep
Sociale media zijn niet alleen uitermate geschikt om je doelgroep te informeren en je producten te presenteren. Een groot voordeel ligt in de interactie en dus het opbouwen van een persoonlijke relatie tussen je bedrijf en je doelgroep. Beoordelingen, commentaren en ‘likes’ laten bijvoorbeeld zien hoe goed een aanbieding wordt ontvangen door je klanten en geïnteresseerden. Gebruik deze feedback om je producten en diensten verder te ontwikkelen. Door te reageren, maak je je bedrijf ook menselijker en sympathieker. Dit alles samen versterkt de klantenbinding.
Voordeel 2: marketing tegen lage kosten
Met socialmediamarketing kun je tegen relatief lage kosten een grote groep bereiken – van bestaande en potentiële klanten tot bloggers en journalisten. Dit komt omdat marketing via sociale media meestal goedkoper is dan elk ander traditioneel marketinginstrument. Dit maakt engagement via sociale media een must, zelfs voor kleine bedrijven.
Voordeel 3: merkloyaliteit versterken
De merkloyaliteit van veel klanten is de laatste jaren in vrijwel alle bedrijfstakken sterk gedaald. Niet zo verwonderlijk als je bedenkt dat een alternatief meestal slechts een “klik” verwijderd is. Met socialmediamarketing kun je meer bewustzijn en aandacht onder je doelgroep creëren. Op die manier vergroot je de bekendheid van je bedrijf, betrek je je klanten en trek je de aandacht van nieuwe potentiële klanten. Overal waar concurrenten op een gestandaardiseerde en ‘onpersoonlijke’ manier met hun doelgroep omgaan, kan de klantenservice van jouw bedrijf schitteren.
Waarom voor een externe partner kiezen?
Zoals we allemaal weten, heeft alles twee kanten, en socialmediamarketing is daarop geen uitzondering. De keerzijde van de medaille is dat het tijd kost. Om succesvol te zijn, moeten je profielen op de verschillende kanalen continu worden bijgehouden, voorzien van goede content en moet je snel reageren op vragen. Dit vereist een permanente aanwezigheid op de sociale media. Het is de vraag of je deze dagelijkse werklast aankunt en of je beschikt over een goed opgeleid team met de juiste kennis en vaardigheden. Dit is waar een ervaren dienstverlener kan helpen: zij werken met jou aan een concept, nemen het contentbeheer over, ontwikkelen creatieve ideeën die clicks, likes en bereik genereren, en helpen in crisissituaties. Het is je “sparringpartner”, om het zo maar te zeggen – waardoor jij je kunt richten op je core business.
Campagnes met socialmediamarketing
Voordat je een socialmediacampagne start, is het goed om je vooraf een aantal vragen te stellen: Welke boodschap wil ik overbrengen? Hoe ziet mijn doelgroep eruit? Welke kanalen zijn geschikt? Goede socialmediamarketing is gebaseerd op creativiteit, gepaste communicatie, continuïteit en snelheid. Het is bovendien zinvoller om je op een paar platformen te concentreren met echt interessante en relevante content dan om op alle kanalen versnipperd en slecht te communiceren met je doelgroep. In geen geval is het raadzaam om een Facebook-bericht klakkeloos te kopiëren en op Instagram, Twitter of LinkedIn te plaatsen. Elk socialmediakanaal heeft zijn eigen taal waarmee je in een campagne rekening moet houden – anders is de kans groot dat je content enkel stille volgers kent.