Zo wordt data-driven marketing een succes

Websites, mobiele apps, zoekmachines, sociale media: al deze touchpoints en customer journeys leveren vandaag aanzienlijke hoeveelheden gegevens op. Hoe je deze data inzet voor gerichte marketing en meer business value lees je hier.
Meer ontdekken

Data vormen vandaag de belangrijkste resource van ondernemingen. Dat geldt in het bijzonder voor het marketingdomein. Ondernemingen die gebruik maken van data-driven marketing, kunnen hun doelgroepen aantoonbaar veel beter bereiken, en dat geldt zowel voor B2C als voor B2B. Dit is in wezen gebaseerd op de geoptimaliseerde dialoog met relevante klantensegmenten op basis van gepersonaliseerde content. Zo kan data-driven marketing een positieve impact hebben op aankoopbeslissingen en ook de klantenbinding versterken.

Wat is data-driven marketing?

Websites, mobiele apps, zoekmachines, sociale media: al deze touchpoints en customer journeys leveren vandaag aanzienlijke hoeveelheden gegevens op. Maar niet alleen de acties van de klanten op de verschillende digitale touch points genereren relevante informatie. Ook de vermeldingen van bepaalde merken, bedrijven of beslissers kunnen veelzeggend zijn. In data-driven marketing wordt aan de hand van digitale tools en artificiële intelligentie deze complexe informatie geanalyseerd en op basis daarvan kunnen marketeers klantensegmenten identificeren, customer journeys zichtbaar maken en aankoopbeslissingen vooraf inschatten. Ondernemingen krijgen meer inzicht in hun klanten en prospects, zodat ze de content voor hun bedrijfs- en merkenboodschappen gerichter kunnen vormgeven en uitspelen.

Essentiële succesfactoren voor data-driven marketing

Een succesvolle data-driven marketing vereist inzicht in het grote potentieel van deze aanpak in vergelijking met de traditionele marketingcommunicatie, waarbij ervaringswaarden als basis dienen voor marketingbeslissingen. Ook een algemeen begrip van de huidige user journey met de vele digitale touch points is noodzakelijk. Daarnaast moeten de ondernemingen duidelijkheid hebben over de doelstellingen die ze nastreven – zij het de nieuwe positionering van een merk, de ondersteuning van een productlancering, het vergroten van de doelgroep of de positionering van de eigen onderneming als ‘conscious business’. Tot slot is ook kennis vereist over welke gegevens ingezameld worden en hoe ze moeten worden ingezet voor data-driven marketing.

Acht best practices voor data-driven marketing

Enkele best practices van data-driven marketing hebben hun impact bewezen. Ondernemingen moeten:

  • een competentieteam vormen, waarin gegevensanalyse, digitale strategie, creative/campaign leads en kwaliteit vertegenwoordigd zijn;
  • met een kleiner project starten en de bevindingen daarvan integreren in verdere strategische acties;
  • kerncijfers definiëren, waarmee het succes van data-driven marketing kan worden gemeten.
  • zich bewust zijn van de beperkingen van Artificiële Intelligentie in marketing en steeds een kritische blik bewaren ten aanzien van de gegevens;
  • de gegevens permanent monitoren, de statements van AI-gegenereerde gegevens op gezette tijden verifiëren en aan de hand van geregelde analyses verbeteringen doorvoeren;
  • de resultaten van de data tools vergelijken met gegevens uit andere bronnen, zoals onderzoeken en peilingen, en ze indien nodig aanvullen en aanpassen;
  • marketingbudgetten gericht aanpassen aan de vastgestelde inzichten;
  • het gebruik van data-driven marketing communiceren aan Productie en Distributie. Ook deze afdelingen kunnen er veel baat bij hebben, door bijvoorbeeld producten en verpakkingen nog klantgerichter samen te stellen en potentiële klanten gerichter aan te spreken.
Ook aan de slag met data-driven marketing?
Contact
Case

Datagedreven socialmedia- en contentmarketing voor congstar

Met een datagedreven strategie inclusief realtimeanalyses slaagt congstar erin om de digitale customertouchpoints naadloos met elkaar te verbinden. Dat resulteert in meer followers en hoger engagement op alle socialmediakanalen, met name op Instagram. Daarnaast werd een succesvolle hashtag campagne opgezet die viral ging!

social media marketing
Taking the next steps
01 / 03 03
Digital Marketing & Commerce bij Macaw
Al meer dan 30 jaar is Macaw een pionier op het gebied van innovatie en technologie. We helpen CMO’s door het complexe digitale landschap te navigeren en zetten ons in om jouw merk te transformeren, future-proof te maken en sterk onderscheidend vermogen te creëren. Door de combinatie tussen data, technologie en creativiteit te maken, ontwikkelen we strategieën op maat die resoneren met jouw unieke merkidentiteit en bedrijfsdoelstellingen.
Content Marketing Spreekuur
Een keer sparren over bredere marketingvraagstukken? Tijdens het content marketing spreekuur staan we voor je klaar. In een interactieve setting duiken we in jouw uitdagingen en hoe je dit het beste aan kunt pakken. Plan vrijblijvend een uurtje in met onze expert.
Expert review
Lopen jouw medewerkers of klanten tegen een probleem aan op het gebied van digital marketing? Zet onze experts in! Zij geven je een datagedreven antwoord op jouw vraagstuk en aanbevelingen om meer te halen uit de data en (marketing)middelen waar je e-commerce-platform, digitale dienst of service al over beschikt!
Facts & Figures
Over Macaw

Wij helpen je graag bij het creëren van een unieke klantervaring, het empoweren van je medewerkers en een optimale inrichting van IT. Dé ingrediënten voor een succesvolle digitale transformatie binnen jouw organisatie. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? 

25+
Jaar ervaring als full service partner in digitale transformatie
150+
We helpen klanten als Heineken, VGZ, ABN AMRO, Jumbo en ANWB succesvol te zijn
450+
Talenten die werken vanuit Nederland, Duitsland en Litouwen
3
Partners: Microsoft, Sitecore en Profisee.
4
Platformen voor jouw succes: Digital Marketing & Commerce; Business Applications; Data, Analytics & AI; Collaboration & Modern Workplace
8
Onze klanten beoordelen onze service met een 8.
01 / 06
Contact