Sitecore Experience Commerce (XC): een gepersonaliseerd online aankoopproces voor iedere bezoeker!

Ontdek meer

Wat is Sitecore Experience Commerce?

De commerce-oplossing van Sitecore biedt gepersonaliseerde klantervaringen en is een aanvulling op het Sitecore Experience Platform (XP). Hierdoor kunnen gebruikers naast commerce-functionaliteiten ook profiteren van uitgebreide mogelijkheden op het gebied van content, marketing automation en personalisatie.

Door de features van het Sitecore Experience Platform en de Experience Commerce-oplossing te combineren, kun je de volledige customer journey bedienen: van potentiële klanten inspireren tot de uiteindelijke transactie faciliteren. Alles is mogelijk met behulp van één platform waardoor de customer journey soepel verloopt.

Het laten draaien van je website en webshop op twee compleet verschillende systemen is funest voor de customer journey. Je wilt een probleemloze gebruikerservaring creëren tijdens alle contactmomenten. Dit levert je organisatie talloze voordelen op, waaronder:

  • Een hogere return on investment (ROI);
  • Meer mogelijkheden voor cross- en upselling;
  • Conversion Rate Optimization (CRO).

Sitecore Experience Commerce is hét platform om dit doel mee te bereiken!

Creëer een unieke customer buying experience

Het is belangrijk om elke aankoopbeleving te personaliseren omdat elke klant een andere wens heeft en op zijn wenken bediend wil worden. Met Sitecore XC kun je verschillende klantgegevens combineren en een op maat gemaakte ervaring bieden. Denk daarbij aan het zoek- en aankoopgedrag maar ook aan klantgegevens zoals een voor- en achternaam om iemand persoonlijk aan te spreken.

Starten met Sitecore XC?
Geef je B2B online verkoop een kickstart met de Macaw Sitecore Commerce Quick Start voor B2B. Binnen acht weken beschik je over een volledig operationeel omnichannel e-commerceplatform of webshop.
Lees meer

Sitecore Experience Commerce

Lees meer

Gepersonaliseerd aankoopproces voor B2B

Hoe kan een XC-oplossing aan de hand van klantdata een uniek aankoopproces creëren voor B2B-klanten? Stel: persoon X werkt bij bedrijf Y. Persoon X heeft al eerder drie producten gekocht, en we weten dat product vier een logische vervolgaankoop is. Wanneer persoon X inlogt, op welk device dan ook, krijgt hij of zij door middel van Sitecore Experience Commerce een gepersonaliseerde startpagina te zien met een aanbieding voor product vier. Heb je met bedrijf Y een bepaalde prijsafspraak gemaakt? Dan krijg je als klant van dat bedrijf meteen de aangepaste prijzen te zien.

Naast het hanteren van aparte prijzen per klant stelt de oplossing je bovendien in staat per klant een ander productaanbod weer te geven en aparte voorraden bij te houden. Je bestelportaal wordt hierdoor écht klantspecifiek!

Marketing automation

Met Sitecore Experience Commerce (XC) creëer je complete en complexe marketingautomation-flows. Ook hierbij draait het om de klant- en gedragsdata die je ter beschikking hebt. Op basis van deze gegevens neem je marketingbeslissingen: Sturen we de klant een aantal dagen na het aankoopproces een mailtje met een enquête? Of krijgt de klant bijvoorbeeld een reminder, als een bepaald product nog in het digitale winkelwagentje ligt, maar nog niet is afgerekend? Dit helpt je om de conversie (CRO) of de gemiddelde orderwaarde te verhogen.

Ook verzamelt Sitecore data uit de interacties die op alle digitale touchpoints plaatsvinden. Iemand die shopt of surft op je website, kijkt naar je producten, klikt pagina’s aan en/of downloadt brochures: door het geavanceerde leadscoringmechanisme achter het platform, wordt alles waarmee de klant interacteert bijgehouden. Deze data kun je gebruiken om automatisch vervolgacties uit te voeren. Dat is dé kern van marketing automation.

Sitecore Experience Commerce (XC) is een uitermate flexibel en schaalbaar platform, dat makkelijk integreert met backofficeapplicaties, zoals een ERP- en CRM-systeem, en maar ook met andere relevante systemen zoals een PIM of DAM.

Integratie met de Sitecore Experience Accelerator

Een van de features binnen Sitecore XC is de Sitecore Experience Accelerator (SXA). Een toolbox waarmee je als marketeer of contenteditor zelf content en webpagina’s kunt beheren.

SXA bevat meer dan honderd verschillende componenten waarmee je je webshop en/of -site kunt samenstellen. De SXA is ontwikkeld om business en IT gescheiden te houden. IT zorgt er namelijk voor dat het platform geïntegreerd wordt en dat deze toolkit beschikbaar is voor de eindgebruiker: de business user. Hiermee is de business user in staat om de ultieme klantervaring vorm te geven.

Waarom is het nou zo van belang om hier een muurtje tussen te bouwen? Marketeers, communicatiemensen en personeel van de e-commerceafdeling hebben de meeste kennis, ofwel data, van hun klanten. Met deze data kunnen ze makkelijk zelf pagina’s in elkaar zetten. Daar hebben zij de IT-afdeling helemaal niet voor nodig!

Tevens kun je je content eenvoudig distribueren over verschillende kanalen. En dit kan geautomatiseerd zodat handmatige handelingen tot de verleden tijd behoren. Sitecore XC komt dan ook goed tot zijn recht binnen organisaties met websites en webshops voor meerdere landen en in verschillende talen.

Sitecore XC Quick Start

Om ervoor te zorgen dat je snel met Sitecore Experience Commerce aan de slag kunt gaan, heeft Macaw samen met Sitecore de Sitecore XC Quick Start ontwikkeld. Hiermee ben je in acht weken live en kun je starten met online verkopen. Benieuwd? Lees hier meer.

Starten met Sitecore XC?
Geef je B2B online verkoop een kickstart met de Macaw Sitecore Commerce Quick Start voor B2B. Binnen acht weken beschik je over een volledig operationeel omnichannel e-commerceplatform of webshop.
Lees meer
Case

B2B-leadgeneratie bij Schmitz Cargobull

Als digitale pionier in de markt was SCB klaar voor een volgende stap in Digital Marketing & Commerce. Met het Sitecore platform garandeert SCB een consistent merkimago in 40 landen, een snellere time-to-market, lagere operationele uitgaven en bovenal een strategisch instrument voor het opvolgen van leads. Door de introductie van persona’s speelt de site ook beter in op de behoefte van klanten en is het aantal bezoekers ruim verdubbeld! Benieuwd? 

experience platform