E-Commerce

Meer ontdekken

B2B-sales digitaliseren met E-Commerce

We winkelen bijna dagelijks online. Als B2C-klanten verwachten we dat we elk gewenst product met slechts een paar klikken kunnen kopen – meestal op een grote marketplace of in een webshop. Het is moeilijk om op de B2C-markt voor e-commerce op te vallen en om behoorlijke marges te bereiken. Dit is niet het geval voor B2B. Maar dit zal snel veranderen! De transitie van door verkopers gestuurde B2B-sales naar door kopers gestuurd digitaal winkelen is in volle gang. Daardoor ziet een groeiend aantal bedrijven de noodzaak om hun B2B-verkoopstrategie te wijzigen. Consumenten zijn vandaag niet meer gemakkelijk tevreden te stellen. Ze hebben een B2Me-mentaliteit en verwachten omnichannel-personalisering. De investeringen in technologie en diensten blijven dan ook toenemen naarmate bedrijven zich aanpassen aan nieuwe bedrijfsmodellen en verkoopprocessen, versterkt door het nieuwe type consument en de COVID-19-pandemie. Of zoals Gartner het omschrijft:

  • “Tot eind 2021 moet het totale aantal transacties in de digitale B2B-handel groter zijn dan het totale aantal rechtstreekse B2B-transacties.”[1]
  • “Tot 2025 zal 80% van de B2B-verkoopinteracties tussen verkopers en kopers plaatsvinden op digitale kanalen.”[2]

Een nieuwe aanpak voor digitale sales is de sleutel

Alle bedrijven die online willen verkopen en/of hun verkoopmogelijkheden willen uitbreiden naar hun toeleveringsketen, hebben behoefte aan een e-commerce-oplossing die veel verder gaat dan een eenvoudig winkelmandje binnen de e-commerce. B2B moet rekening houden met klantspecifieke overeenkomsten, geïndividualiseerde productassortimenten en nog veel meer – dit maakt het complex. Daarom vereist de digitale B2B-commerce zowel een naadloze en gepersonaliseerde digitale ervaring via de verschillende kanalen en touchpoints, alsook een perfect geïntegreerde en gepersonaliseerde winkelervaring die de individuele klantrelaties en de organisatiestructuur weerspiegelt. Dit omvat zowel de digitale productpresentatie als het eind-tot-eind gedigitaliseerde aankoopproces, orderverwerking, self services en klantenservice.

De deskundigen zijn het erover eens: Digitale B2B-handel zal de kern vormen van nieuwe, sterk gedigitaliseerde verkoopstrategieën van toonaangevende ondernemingen, met marketplaces die centraal staan en minder menselijke interactie met verkooppersoneel

Gemiddeld 43% van de babyboomer-klanten, van generatie X en van de millennials geeft nu de voorkeur aan digitale aankoopbeleving zonder traditionele contacten met verkopers – Gartner .

Macaw – je partner voor jouw succes in B2C, B2B of B2B2X commerce & sales transformation

Heb je een groot, complex of sterk versnipperd bedrijf dat aan individuele kopersorganisaties verkoopt? Beschik je over individuele catalogusaanbiedingen, klantspecifieke productaanbiedingen, voorwaarden, prijzen enz.? Perfect! Onze meer dan 450 digitale specialisten en adviseurs hebben jarenlange ervaring met projecten en oplossingen op het gebied van e-commerce. Wij helpen onze klanten om hun traditionele verkoop te verbeteren met een zeer flexibele en betrouwbare digitale winkelervaring op maat. Met ons full service aanbod bouwen we geïntegreerde self services en marketplaces voor e-commerce die voor jouw bedrijf een gamechanger zijn. Beginnend met een eerste e-commerce advies en workshops tot de selectie, implementatie, aanpassing en hosting van het juiste platform volgens jouw bestaande applicatielandschap. Onze creative services bieden jou een echt unieke, gepersonaliseerde en uitstekende gebruikerservaring die aan jouw merk bijdraagt en jouw sales verhoogt. Alles van één partner met sterke digitale en e-commerce expertise.

[1] Gartner – 2022 Strategic Roadmap for B2B Digital Selling
[2] Market Guide for Sales Enablement Platforms – Gartner
[3] Gartner’s 2021 Digital Buying Survey

Persoonlijk advies?
Onze experts helpen je graag verder. Bel ons op 023 - 2060600 of stel je vraag via ons digitale contactformulier.
Contact

Let's get in touch!

Case

B2B-leadgeneratie bij Schmitz Cargobull

Als digitale pionier in de markt was SCB klaar voor een volgende stap in Digital Marketing & Commerce. Met het Sitecore platform garandeert SCB een consistent merkimago in 40 landen, een snellere time-to-market, lagere operationele uitgaven en bovenal een strategisch instrument voor het opvolgen van leads. Door de introductie van persona’s speelt de site ook beter in op de behoefte van klanten en is het aantal bezoekers ruim verdubbeld! Benieuwd? 

experience platform
Facts & Figures
Over Macaw

Wij helpen je graag bij het creëren van een unieke klantervaring, het empoweren van je medewerkers en een optimale inrichting van IT. Dé ingrediënten voor een succesvolle digitale transformatie binnen jouw organisatie. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? 

25+
Jaar ervaring als full-service digital partner
150+
We helpen klanten als Heineken, VGZ, Henkel, Jumbo, ANWB, Tata Steel succesvol te zijn
450+
Talenten die werken vanuit Nederland, Duitsland en Litouwen
2
Core partnerships: Microsoft Gold Partner & Sitecore Platinum Implementation Partner
4
Platformen voor jouw succes: Digital Marketing & Commerce; Business Applications; Data, Analytics & AI; Collaboration & Modern Workplace
4
Onze positie in Great Place to Work Nederland 2020
01 / 06