Wat is een Content Hub?
Een Content Hub is een centrale plek waarin organisaties alle types content kunnen centraliseren. Het brengt structuur in de brei aan content waarover je beschikt. Je richt een gangbaar proces in, voor zowel interne content als content aangeleverd door partners, agencies of externe systemen. Van begin- tot eindpunt wordt de route voor je content uitgestippeld. Je loopt samen met je team het proces door totdat je content hebt die klaar is om automatisch gedistribueerd te worden via de kanalen waarover je beschikt.
Voordelen van Content Hub
Het gebruik van Content Hub heeft verschillende voordelen: het faciliteert degelijke content en de distributie ervan. Op die manier gaat de kwaliteit van je content omhoog, omdat je volgens een vaste structuur werkt en de distributie ervan automatisch verloopt. Het levert je een efficiëntievoordeel op, want je krijgt de kans om terug te gaan naar waar het echt om draait: hoe creëer ik goede content?
Je behoudt ook een goed overzicht, waardoor je niet meerdere malen dezelfde type content gaat schrijven (wat funest is voor je SEO-strategie). Met behulp van Content Hub verloopt het proces sneller en makkelijker, omdat je samenwerkt op één centrale plek waar je content makkelijker kan zoeken en vinden. De tool is ook voordelig voor organisaties met verschillende vestigingen in het buitenland. Zij kunnen op dezelfde manier naar buiten treden als het hoofdkantoor. Zo creëer je meer merk- en contentconsistentie.
Implementatie Content Hub
Voor we beginnen met de implementatie van Content Hub, gaan we drie hoofdzaken onderzoeken. Eerst en vooral gaan we kijken naar hoe je content eruitziet. Er is altijd een bepaalde structuur aanwezig. Denk maar aan een blogbericht: je hebt een titel nodig, tussenkopjes, een bodytekst, streamers, etc. We gaan samen met je organisatie aan de slag om het contentmodel te definiëren. De volgende stap is: hoe kunnen we het productie- en distributieproces optimaliseren? Samen gaan we op zoek naar de beste manier om je organisatie te helpen om zo snel en zo goed mogelijk content te creëren en te distribueren. Als laatste gaan we op zoek naar hoe we echt een hub kunnen maken van je content hub; waar komt de content vandaan? Dat kan via een extern agency, een databank, een productinformatie managementsysteem, etc.
Macaw’s Content Hub Playbook
Als het gaat over de implementatie van Content Hub, hebben we het meteen over ons Content Hub playbook: onze voor-gedefinieerde aanpak. Macaw loopt samen met je organisatie een aantal fases door. Binnen elke fase organiseren we workshops en implementaties.
We beginnen bij de engagementfase: wat is de Content Hub, waar lopen jullie tegenaan en hoe kunnen we gaan samenwerken? Daarna volgt de discoverfase: wat is de businesscase die er ligt en hoe kunnen we dat oplossen op basis van onze roadmap? Als laatste hebben we de define-fase. Hierbij gaan we samen een concept bedenken, met als doel het te implementeren en steeds te optimaliseren.
Ons Content Hub playbook is dus een toolkit om makkelijk mee aan de slag te gaan. Het is een vast model dat we bij Macaw volgen zodat we een gestandaardiseerde aanpak hebben.
Business Case Content Hub
Een van onze business cases is die van de productcatalogus. Producenten in de technische industrie willen ervoor zorgen dat de productbeschrijvingen, handleidingen, specificaties en veiligheidsinstructies allemaal up-to-date zijn. Het is belangrijk dat er geen oude versies worden gebruikt. Niet alleen voor de eigen medewerkers en monteurs, maar ook voor externe partners, zoals toeleveranciers, aannemers, tussenhandelaren en retailers. Ook hier biedt Content Hub een oplossing.
Productteksten, handleidingen, productfoto’s, montagevoorschriften, onderhoudsinstructies en veiligheidsvoorschriften: het is allemaal noodzakelijk om technisch ingewikkelde producten en hun specifieke details te definiëren. Sommige specificaties wijzigen dagelijks, waardoor het meer dan welkom is om één systeem te hebben die alle veranderingen bijhoudt. De Content Hub bevat alle laatste versies van documenten en specificaties. Wijzigingen of aanpassingen kunnen alleen worden aangebracht door zij die daar toestemming voor hebben. Op die manier zijn alle details van elk technisch ingewikkeld product terug te vinden. Aangezien je de Content Hub op elke plaats kunt raadplegen, is dit een handige tool voor monteurs die vaak onderweg zijn, om op deze manier op de hoogte te blijven van de meest recente specificaties en werkinstructies. Maar ook voor externe partners biedt het een groot voordeel: zij kunnen makkelijk alle productdetails vinden waarop zij kun producten kunnen afstemmen. Lees meer over de praktijkvoorbeelden van de hub in dit blog.
Content Hub strategie bepalen met Macaw
Als Platinum Implementation Partner helpt Macaw je op basis van de voor-gedefinieerde roadmap om een passend concept te bedenken. Door middel van workshops en implementaties leren we je organisatie beter kennen, om een oplossing te bieden voor jullie uitdagingen. Zit je nog met vragen? Aarzel niet en neem contact op.