Macaw.nl/Inspiratie/Blogs/Met composable commerce voldoe je aan alle verwachtingen

Met composable commerce voldoe je aan alle verwachtingen

De digitale transformatie raast voort, sneller dan ooit tevoren. Organisaties staan voor de uitdaging om meerdere ballen hoog te houden: klanten aantrekken, behouden en investeren in loyaliteit. Maar hoe kunnen ze voldoen aan de toekomstige verwachtingen van klanten? Daar komt ‘composable commerce’ om de hoek kijken: een slimme strategie die organisaties in staat stelt om aan deze verwachtingen te voldoen.

Stel je voor: een voetbalteam in de Champions League. Lionel Messi speelt in jouw team, maar de rest van het team presteert ondermaats of heeft niet de juiste voetbalschoenen. In zo’n geval win je nooit, hoe goed Messi ook is. Hetzelfde geldt voor organisaties. Zelfs met fantastische medewerkers zullen er zonder de juiste technologie geen goede bedrijfsprocessen ontstaan. Daarom rust het succes van een digitale transformatie op drie pijlers: mensen, processen en technologie.

Een gedegen strategie

Een goede strategie is de basis voor organisaties die zich bewust zijn van veranderende marktbehoeften en willen investeren in een aanpak die kan worden aangepast aan de marktvraag. Een duidelijke visie is de eerste stap op deze reis. Wat is de identiteit van het merk of bedrijf? En welke ervaring wil men de klanten bieden? Technologie fungeert als een brug naar de juiste klantervaring en resultaten.
Het Amerikaanse onderzoeksbureau Gartner stelt dat organisaties die kiezen voor een composable commercestrategie gemakkelijk kunnen herschikken en heroriënteren op basis van externe factoren, zoals snel veranderende klantbehoeften of marktomstandigheden.

Composable commerce

Veel IT-systemen zijn ontwikkeld om te voldoen aan de huidige behoeften van een organisatie, maar ze zijn niet gebouwd om flexibel en veerkrachtig in te kunnen spelen op veranderende omstandigheden. Daar biedt composable commerce uitkomst.

Composable commerce is een strategie waarbij IT-architectuur modulair is opgebouwd. In plaats van te kiezen voor een onse-size-fits-all-oplossing, selecteert een organisatie verschillende microservices, losse software modules en functionaliteiten die aan al hun eisen en behoeften voldoen in één applicatie. Het is een aanpak waarbij je de beste tools voor iedere functionaliteit combineert, oftewel best-of-breed. Het draait om het optimaal integreren van deze componenten, waarbij ze herbruikbaar zijn en kunnen worden aangesloten, losgekoppeld, opgeschaald en verbeterd.

De mogelijkheden zijn eindeloos en gebruiksvriendelijk: men kan precies bouwen wat nodig is om aanpasbaar te zijn aan de behoeften van het team. Dit kan door nieuwe functies en tools te integreren met bestaande applicaties. En als je één component update, dan zijn er geen aanpassingen aan de andere componenten vereist. Hierdoor ben je als organisatie in staat om snel te concurreren in een overvolle markt. Gartner noemt deze componenten ‘Packaged Business Capabilities’. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een checkout, voorraadbeheer, zoekfunctie, catalogus, chatbot en het CRM. Met API’s kunnen de componenten met elkaar verbonden worden tot één digitaal platform.

De toekomst is composable

In 2022 voorspelde thought leader Scott Brinker (MarTech) al de technische en organisatorische voordelen van deze aanpak. Hij stelde dat “de verschuiving van een “MarTech-stack” die voornamelijk in silo’s op de marketingafdeling ligt, naar een “business stack” die de hele onderneming omvat, een dramatische uitbreiding betekent van de reikwijdte van het werk dat MarTech- en marketing professionals kunnen verrichten, buiten de muren van de klassieke MarTech.”

Composable commerce biedt organisaties een gulden middenweg. Het maakt het eenvoudiger om componenten met elkaar te verbinden waarbij API’s een cruciale rol spelen. De investering lijkt in eerste instantie kostbaar, maar op de lange termijn plukken organisaties er de vruchten van. Ook kun je geleidelijk toewerken naar een composable strategie. Kies een bestaande software applicatie, sluit nieuwe componenten aan en kijk wat je niet meer nodig hebt. Zo kun je nog steeds voldoen aan unieke markt- en merkbehoeften en snel inspelen op veranderende omstandigheden.

Organisaties die kiezen voor composable commerce hebben de wind in de zeilen. Zo bouw je aan een toekomstbestendige fundering, waarbij mensen, processen en technologie naadloos op elkaar aansluiten. Met het juiste voetbalteam ben je klaar voor succes in deze snel veranderende digitale wereld.

De onbegrensde mogelijkheden van Headless

Dit e-book vertelt niet alleen wat Headless inhoudt, maar ook hoe we bij deze vorm van digitale marketing omgevingen zijn gekomen en wat de onbegrensde mogelijkheden écht inhouden. Mocht er enige twijfel bestaan over de toekomst van jouw marketing stack, hierin lees je het volledige verhaal met de expertise van Macaw-experts en externe experts.

Lees het eBook
Partnerships

Sitecore & Macaw: Platinum Implementation Partnership

Op zoek naar een ervaren, gedreven en succesvolle Sitecore partner? Als Platinum Implementatie Partner beschikt Macaw over diepgaande expertise, de best gekwalificeerde medewerkers en uitgebreide ervaring met toonaangevende ondernemingen zoals Heineken en Schmitz Cargobull. Hiermee zetten we voor iedere opdrachtgever de beste oplossing neer!

Contact