Macaw.nl/Inspiratie/Blogs/Het verschil tussen een Customer Data Platform en Master Data Management

Het verschil tussen een Customer Data Platform en Master Data Management

Ontdek het verschil tussen een Customer Data Platform (CDP) en Master Data Management (MDM) – twee essentiële pijlers in het gegevensbeheerlandschap van bedrijven. Lees verder en ontdek waarom CDP de appel is en MDM de peer.

customer-data-platform-vs-master-data-management

In het snel evoluerende landschap van gegevensbeheer voor bedrijven zijn termen zoals Customer Data Platform (CDP) en Master Data Management (MDM) vaak te horen. Allebei cruciaal voor het efficiënt beheren van gegevens binnen organisaties, maar ieder op een eigen manier en plek. Wat zijn de verschillen precies? En wanneer ga je als bedrijf voor het ene of het andere?

“Als je kijkt naar CDP en MDM, kun je zeker zeggen dat het in beide gevallen om fruit gaat. Maar besef wel: het ene is een appel, het andere een peer”, zegt Macaw’s Data Advisor Martijn Muilwijk. “Het zijn twee aparte domeinen, beschouw ze ook zo. De overeenkomst tussen de twee is dat ze allebei bedoeld zijn om uniformiteit en consistentie in data te bereiken.”  

Wat is een Customer Data Platform? 

Een CDP is een gespecialiseerd systeem dat is ontworpen om klantgegevens te verzamelen van verschillende datapunten in de customer journey. Het is de centrale plek waar je al je klantdata samenbrengt en beschikbaar stelt aan afdelingen als marketing, sales en de klantenservice. Het platform integreert alle beschikbare klantdata binnen je organisatie en brengt on- en offline bij elkaar. Het primaire doel? Een 360-gradenbeeld van de klant creëren, waardoor je in staat bent om gepersonaliseerde en gerichte marketinginspanningen te leveren. “Je gebruikt een CDP dus vooral om een gouden record van de klant te maken”, aldus Martijn. “Daarnaast biedt een CDP heel veel functionaliteit om deze data te verwerken in bijvoorbeeld doelgroepen, segmentaties en andere marketing en sales gerelateerde analysetoepassingen.” 

Wat is Master Data Management? 

MDM is een methode die de uniformiteit, nauwkeurigheid, ownership en consistentie van de data in een organisatie garandeert. Met MDM kun je data harmoniseren om zo de datakwaliteit naar een hoger niveau te brengen. “Bij MDM gaat het om een golden record rondom bedrijfsprocessen. Denk bijvoorbeeld aan de supply chain of HR-procedures. MDM is dus breder van opzet en draait om verschillende soorten data”, licht Martijn toe.  

CDP vs MDM: de 3 belangrijkste verschillen 

De focus van CDP is dus aanzienlijk anders dan die van MDM. Maar er zijn meer verschillen tussen de twee:   

Doel 

Zoals Martijn al liet vallen, zit het grootste verschil tussen CDP en MDM ‘m in het doel van beide toepassingen. “Het doel van een CDP is het leveren van gepersonaliseerde marketing en het verbeteren van de klantbeleving. Dat kan omdat je met een CDP data verzamelt, deze kan combineren met data uit andere systemen zoals je CRM en je er voorspellingen over klantgedrag mee kunt doen”, zegt hij. “Het hoofddoel van MDM is het waarborgen van datakwaliteit, consistentie en betrouwbaarheid binnen de organisatie.”  

Bereik en implementatie 

“Ik hoef B2B en B2C bedrijven niet meer uit te leggen waarom ze een CDP nodig hebben”, zegt Martijn. “Vrijwel alle bedrijven die online iets verkopen of aanbieden, werken al met een CDP. Datavolwassen-bedrijven zien het als een slimme investering die zich terugverdient, en schaffen het daarom al snel aan. Maar MDM is een ander verhaal: dat staat nog in de kinderschoenen in veel organisaties. MDM wordt gezien als een meer gespecialiseerde en complexe oplossing, die specifieke kennis en expertise vraagt voor implementatie en beheer. En dat klopt ook wel, in de praktijk.”   

Gebruik & ownership 

Een ander belangrijk verschil zit ‘m in het gebruik van de toepassing en het eigenaarschap. CDP wordt voornamelijk gebruikt door commerciële- en marketingteams om waarde te halen uit klantgegevens. MDM wordt vooral gebruikt door IT-teams en business units die verantwoordelijk zijn voor operationele processen. Martijn: “Doordat je beide in verschillende domeinen gebruikt, is het ownership vaak ook anders belegd. Bij CDP ligt het in de commerciële hoek, bijvoorbeeld bij een Chief Marketing Officer of vergelijkbaar. Bij MDM is het eigenaarschap diffuser belegd, bij voorkeur opgedeeld in functioneel eigenaarschap en technisch eigenaarschap.” 

Wat sluit het beste aan bij jouw organisatie? 

Afhankelijk van je branche, doelen en focus kun je bepalen wat in de huidige fase van het bedrijf het meest passend is. “Commerciële bedrijven kunnen over het algemeen al snel waarde halen uit een CDP, als ze daar al niet mee werken. Of MDM ze verder kan helpen, hangt van zoveel verschillende dingen af”, licht Martijn toe. “Ben je als bedrijf toe aan bijvoorbeeld betere besluitvorming en meer nauwkeurigheid in processen, dan kan MDM uitkomst bieden. Zo hebben we voor de internationale baggeraar Boskalis met MDM de datakwaliteit naar een hoger niveau gebracht, omdat Boskalis behoefte had aan meer inzicht in zaken als personeelsverloop, licenties en toegangsrechten om joiner-, mover- en leaver-processen te optimaliseren. Dankzij MDM heeft het bedrijf nu een golden HR-record en inzicht in belangrijke stuurinformatie voor de bedrijfsvoering.”  

Aan de slag met een CDP of MDM via Macaw 

Bedrijven die meer willen halen uit hun CDP of die het CDP willen integreren met  alle andere applicaties in het IT-landschap, kunnen aankloppen bij Macaw voor hulp op maat. Martijn: “En wil je aan de slag met MDM, dan kunnen we je van begin tot eind ondersteunen. Denk aan het maken van een strategisch plan, het implementeren van Profisee en het bouwen van een goede businesscase.” Liever eerst meer weten over MDM? Dan is de Master Data Management Training in a Day ideaal. Ontdekken wat een CDP je nog meer kan brengen? Download dan het gratis whitepaper! 

Ontdek de sleutel tot effectief data management

Master data management is een onmisbare schakel voor iedere moderne organisatie. Maar waar begin je? Hoe kies je de beste oplossing voor jouw organisatie? In dit whitepaper bieden we je een stappenplan om aan de slag te gaan met MDM.

Lees het whitepaper
Partnerships

Microsoft & Macaw: strategische partners in digitale transformatie

Op zoek naar een ervaren, gedreven en succesvolle Microsoft Gold Partner? Macaw heeft meer dan 25 jaar expertise in de Microsoft-stack, de best gekwalificeerde mensen en uiteenlopende ervaring door ons werk voor klanten als Heineken en TataSteel. We zijn in staat voor elke klant de beste oplossing neer te zetten. Meer weten over onze partnerships?

Contact