Macaw.nl/Inspiratie/Nieuws/We nemen de antwoorden van AI-chatbots nog met een korreltje zout

We nemen de antwoorden van AI-chatbots nog met een korreltje zout

AI-chatbots winnen aan populariteit in Nederland. Echter, twijfels over hun betrouwbaarheid blijven bestaan.

Hoofddorp, 20 september 2023 – Bijna een kwart van de Nederlanders in loondienst gebruikt een AI-chatbot, zo blijkt uit onderzoek van Panelwizard in opdracht van Macaw*. Aan de juistheid van de antwoorden die de tool genereert, wordt op dit moment nogal eens getwijfeld. Zo denkt 41,6 procent van de respondenten ‘soms’ een correct antwoord te krijgen van een AI-chatbot. Ook zijn er respondenten die verwachten nooit een juist antwoord te krijgen. 

Voor het uitvoeren van werk gebruikt 52,7 procent van de Nederlanders in loondienst weleens een AI-tool. Het gebruik is het hoogst onder hoogopgeleiden, mensen met een HBO- of universitaire opleiding (71,3 procent); medewerkers jonger dan 30 jaar (71,9 procent) en fulltime-medewerkers (62,3 procent). 

AI-tools om werk te automatiseren 

Een AI-tool wordt vooral ingezet om het uitvoeren van taken te vergemakkelijken. Zo zijn vertaalmachines, en in het bijzonder Google Translate, populair. Van de respondenten die aangeven weleens AI-tools te gebruiken, gebruikt 73,5 Google Translate. Google Translate. Op de tweede plaats met 40,5 procent komt ChatGPT. Het blijft daarmee andere chatbots, zoals Bard (3,3 procent), Hugging Chat (2,8 procent) en door het bedrijf zelf ontwikkelde chatbots (1,9 procent) ver voor. Grammaticachecker Grammarly staat met 13 procent op plek 3. 

Nog niet zo wijdverspreid onder gebruikers van AI-tools zijn hulpmiddelen voor het maken van video’s, het genereren van beeld en content, 3D-modellering en AI-agents.  

Over het algemeen gebruiken meer mannen dan vrouwen AI-tools. In het specifieke geval van Midjourney, Google Translate en Hyperwrite blijkt dat ze populairder zijn onder vrouwen dan onder mannen. 

Meer en beter werk verzet  

Een ruime meerderheid (68,4 procent) van de respondenten die AI-tools gebruikt, vindt dat het vergaren van informatie sneller verloopt. Andere voordelen die veelvuldig worden genoemd, zijn een hogere productiviteit en een betere kwaliteit van het werk.   

Juist of foutief antwoord  

Op de vraag hoe vaak een AI-chatbot een correct antwoord geeft op een feitelijke vraag verwacht 3,8 procent altijd een correct antwoord te krijgen, 39,7 procent vaak, 41,6 procent soms en 3,3 procent nooit. Terwijl 5,7 procent van de 30-39-jarigen denkt dat de AI-chatbot nooit een juist antwoord zal geven, zijn de 40-49-jarigen optimistischer met 2,1 procent. Een soortgelijk verschil werd gevonden tussen mannen en vrouwen (1,7 tegen 5,4 procent).  

Meerderheid twijfelt aan betrouwbaarheid 

Aan het gebruik van AI kleeft volgens de respondenten een aantal nadelen. Bijvoorbeeld dat ze niet weten of de informatie betrouwbaar is. Meer dan de helft (56,2 procent) van de respondenten twijfelt daaraan. Dit wordt met 46,2 procent gevolgd door het niet weten waar de AI-tool de informatie vandaan haalt, het niet weten of de AI-tool veilig is (45,7 procent) en het niet kunnen controleren van informatie (39,4 procent).  

‘De resultaten van het onderzoek komen overeen met de ervaringen die we bij klanten opdoen en zelf ondervinden. AI is een onderdeel geworden van het dagelijkse bedrijfsleven, en de talrijke voordelen, zoals het verhogen van de productiviteit en kwaliteit, overtuigen vele gebruikers’, aldus Michel Heijman, head of technology bij Macaw. ‘Het wordt echter ook duidelijk dat er twijfels bestaan over de kwaliteit en transparantie van de informatie die door AI wordt gegenereerd, en we zien vragen uit de markt voor eigen ontwikkelde chatbots, zoals bij VGZ.’ 

‘We willen onze leden zo goed mogelijk helpen, bijvoorbeeld bij het heroriënteren van hun zorgverzekering. Hiervoor zetten we graag de nieuwste technieken in. Daarom hebben we samen met Macaw een prototype van een AI-assistent ontwikkeld op basis van ChatGPT’, licht Jacob van Lier, marketeer bij VGZ toe. ChatGPT kwam met de naam ‘Maike’, en ze blijkt haar opdracht prima uit te voeren. Dankzij de gekozen technische opzet, de zogenoemde ‘vertical AI’ en een vector database geeft ze goede antwoorden en is het in hoge mate beheersbaar. Toen Maike in een UX-lab werd voorgelegd aan respondenten, waren de uitkomsten tweeledig. Enerzijds vinden mensen het soms nog wat eng en vertrouwen ze AI nog niet helemaal, anderzijds verwachten zij er veel van en zouden zij van Maike het liefst een persoonlijk advies op maat ontvangen.’

Bekijk de infographic

Over Macaw   

Digitale dienstverlener Macaw helpt bedrijven met oplossingen en diensten op het gebied van digitale marketing, experience platform en e-commerce, data en AI, business en cloudapplicaties en de digitale werkplek. Macaw combineert creativiteit, data en technologie om bedrijven te helpen hun digitale transformatie te versnellen. Macaw is gespecialiseerd in de softwareoplossingen van Microsoft en Sitecore. Hierdoor kunnen klanten profiteren van de eersteklas technologie en de brede kennis en ervaring van de circa 500 medewerkers die vanuit het hoofdkantoor in Nederland, maar ook vanuit kantoren in Duitsland en Litouwen klanten als Heineken, Smurfit Kappa, VGZ, Volkswagen Pon Financial Services, Henkel en L’Oréal helpen succesvol te zijn.        

De voorliefde vanMacawvooruitdagingen is een belangrijk onderdeel van de unieke bedrijfscultuur. En het bedrijf staat al jaren hoog op de ranglijst van GreatPlacetoWork.

De Reality Check op AI

Stilstaan is geen optie. Hoe zet jouw bedrijf de hype om naar waarde? Dit whitepaper geeft je de handvatten om AI te benutten en laat 3 use cases van andere organisaties zien. Tot slot mag ook ethiek niet ontbreken in je AI-strategie.

Lees het whitepaper
Macaw | Digitale Partner

Your guide in the Era of AI

Al meer dan 30 jaar is Macaw een pionier op het gebied van innovatie en technologie. Als jouw gids in the Era of AI, zetten we ons in om jouw organisatie te transformeren, future-proof te maken en sterk onderscheidend vermogen te creëren. We maken je succesvol door het leveren van innovatieve strategieën en oplossingen door de combinatie van data, technologie en creativiteit. Ons team heeft een bewezen track record bij bedrijven als Heineken en VGZ. Benieuwd in welke sleutelgebieden wij met marktleiders investeren om de kracht van AI te versnellen?

Contact