Macaw.nl/UX Design

Verhoog je conversie met onderscheidend UX-design

Een goede gebruikerservaring wint altijd! Lees hier meer over de trends en onze visie op UX.
Meer ontdekken
Een goede gebruikerservaring (UX) wint altijd. En om vandaag de dag succesvol te zijn, moet je product gemakkelijk te gebruiken zijn. Klanten verwachten immers dezelfde intuïtieve en gebruiksvriendelijke ervaring die ze gewend zijn van andere digitale platforms, webshops en apps. Als je oplossing geen goed UX-design biedt, stappen klanten zo over naar je concurrent, die vaak slechts een klik verwijderd is. Daarom heb je een holistische aanpak nodig die je combineert met concrete inzichten uit je verzamelde gebruikersgegevens.

Wat is User Experience Design? 

Een goede gebruikersinterface springt onmiddellijk in het oog en is je beste visitekaartje. De user experience design, of kortweg UX-design, richt zich op de analyse, creatie en optimalisatie van deze gebruikerservaring. Het heeft tot doel om het ontwerp van een website overzichtelijker en gebruiksvriendelijker te maken. Een goede gebruikservaring richt zich daarom op relevante inhoud en functies, vermindert de complexiteit en bespaart uiteindelijk tijd. Als een klant bij jou makkelijk vindt wat hij zoekt, zal hij minder snel voor een andere leverancier kiezen.

Het verschil tussen UI- en UX-design 

Op de vraag ‘Wat is belangrijker om een klant op een website of in een online winkel te houden: een gebruiksvriendelijke ervaring of een responsive design?’ is het antwoord eenvoudig: het is de combinatie van het user experience en user interface design. Hoewel de twee disciplines op het eerste gezicht duidelijk van elkaar verschillen, vullen zij elkaar op het gebied van de klantenervaring perfect aan. Heel eenvoudig gezegd gaat het er bij de UI-designer om dat een digitaal product of interactieve toepassing er goed uitziet. De UX-designer, aan de andere kant, moet ervoor zorgen dat een product een positieve gebruikerservaring biedt. Hiervoor baseren zij zich op enquêtes, eye-trackingonderzoeken en andere wetenschappelijke gegevens. Pas als je website aan beide punten voldoet, kun je je merkwaarde duurzaam verhogen. 

Inzicht in het klanttraject  

Digitale winkelwagentjes die goed worden gevuld, maar niet worden afgerekend. Klanten die wel op je berichten op Facebook reageert, maar nooit je website bezoekt. Menig ondernemer vraagt af waarom. Wij kunnen je helpen antwoorden op dergelijke vragen te vinden en de customer journey te optimaliseren. Om dit voor elkaar te krijgen is het belangrijk om te weten hoe gebruikers je website gebruiken en waar de schoen wringt. Onze UX-aanpak omvat het identificeren van verschillende customer journey-paden of conversietrechters die op een website bestaan om potentiële momenten en punten te identificeren waarop bezoekers je website verlaten. Zo kun je de tevredenheid en loyaliteit van klanten verhogen. 

De belangrijkste UX-design trends

Klassieke, stijve productpresentaties zijn niet populair meer. Dat zijn creatieve oplossingen. Animaties, bewegende beelden, een interactief visueel ontwerp met VR (virtual reality) en AR (augmented reality), net als het gebruik van 3D-beelden behoren tot de huidige trends. Een innovatieve productpresentatie zorgt voor maximale aandacht en, last but not least, dat je je kunt onderscheiden van de massa. Tegelijkertijd mag je niet vergeten relevante content te leveren en voor een optimale customer journey te zorgen. Daardoor blijven bezoekers langer op je website en worden ze niet afgeleid van het eigenlijke doel. Alles bij elkaar verhoogt dit de kans op conversie. Macaw ondersteunt je om je klanten met behulp van verschillende technologieën een meer tastbare en levendige productervaring te bieden, die over het algemeen authentieker overkomt.

Hoe je het UX-design van je website kunt verbeteren

Steeds meer bedrijven zien in dat UX-design niet alleen gaat om het verfraaien van de gebruikersinterface, maar dat het een hulpmiddel is om de klanttevredenheid te verhogen. Bij Macaw zetten we de verzamelde gegevens om in op maatgemaakte oplossingen. Dit begint met de identificatie van gebruikersbehoeften via een doelgroepanalyse en gaat verder met de creatie van relevante persona’s om de interesses en behoeften van je klanten beter te begrijpen. Ten slotte eindigt het met de analyse van relevante contactmomenten in de customer journey. Hierdoor zijn verbeterslagen niet gebaseerd op veronderstellingen, meningen of zelfs onderbuikgevoelens.Wij plannen en voeren regelmatig bruikbaarheidstests zodat je concrete aanbevelingen en mogelijkheden ter optimalisering ontvangt zodat je steeds op de beste resultaten kunt vertrouwen.

Op zoek naar persoonlijk advies of een keertje sparren? Neem contact op. Onze experts helpen je graag verder.

Persoonlijk advies?
Onze experts helpen je graag verder.
Contact
Taking the next steps
01 / 03 03
Trends in Sales en Marketing in 2021
Ook marketing- en salesafdelingen hebben de afgelopen tijd hun werkwijze fors zien veranderen. De belangrijkste trends voor 2021 rondom digital marketing, sales en klantbeleving vind je terug in ons trendrapport.
Expert review
Lopen jouw medewerkers of klanten tegen een probleem aan op het gebied van digital marketing? Zet onze experts in! Zij geven je een datagedreven antwoord op jouw vraagstuk en aanbevelingen om meer te halen uit de data en (marketing)middelen waar je e-commerce-platform, digitale dienst of service al over beschikt!
Content Marketing Spreekuur
Een keer sparren over bredere marketingvraagstukken? Tijdens het content marketing spreekuur staan we voor je klaar. In een interactieve setting duiken we in jouw uitdagingen en hoe je dit het beste aan kunt pakken. Plan vrijblijvend een uurtje in met onze expert.
Facts & Figures
Over Macaw

Wij helpen je graag bij het creëren van een unieke klantervaring, het empoweren van je medewerkers en een optimale inrichting van IT. Dé ingrediënten voor een succesvolle digitale transformatie binnen jouw organisatie. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? 

25+
Jaar ervaring als full service partner in digitale transformatie
150+
We helpen klanten als Heineken, VGZ, ABN AMRO, Jumbo en ANWB succesvol te zijn
450+
Talenten die werken vanuit Nederland, Duitsland en Litouwen
3
Partners: Microsoft, Sitecore en Profisee.
4
Platformen voor jouw succes: Digital Marketing & Commerce; Business Applications; Data, Analytics & AI; Collaboration & Modern Workplace
8
Onze klanten beoordelen onze service met een 8.
01 / 06
Contact