Macaw.nl/Actueel/Blogs/Vijf tips om waarde uit data te halen

Vijf tips om snel meer waarde te halen uit je data

‘Data driven’ of datagedreven worden: het is de grote wens van veel financiële instellingen. Maar hoe haal je snel de meeste waarde uit je data? Ofwel: hoe krijg je een 360 graden beeld van je klanten, producten of medewerkers?

data driven
z

Een pragmatische aanpak om datagedreven te worden

Bij veel financiële instellingen is de ‘data driven-koorts’ toegeslagen. Uit alle afdelingen en systemen van de instelling wordt alle – enigszins relevante – data gehaald, op zoek naar nuttige inzichten. Dan gaat het er vaak over om uit grote hoeveelheden uiteenlopende data alsnog aanknopingspunten te vinden om klanten te benaderen en te verrassen. De gedachten gaan misschien meteen uit naar erg complexe technische oplossingen, maar er valt al veel winst te behalen dankzij relatief eenvoudige optimalisaties. Ons advies: big data, houd het klein!

Deze pragmatische aanpak bereik je met de volgende vijf tips: ontdek wie je klant is. Ontdek je omzet per klant, combineer de data uit je marketing- en communicatiecampagnes, ontdek de trends in data en tot slot: houd je data schoon!

Wie is je klant?

Zinvolle informatie halen uit data begint bij vrijwel alle financiële instellingen bij de vraag wie – digitaal gezien – ‘de klant’ eigenlijk is. Immers: soms is die klant in wel zes verschillende systemen en onder drie namen bekend: als debiteur, als persoon die zich aanmeldt op de portal en mogelijk ook nog bij verschillende vestigingen geregistreerd. Het is een enorme uitdaging om dat inzichtelijk te krijgen, maar wel een zeer waardevolle stap om mee te beginnen. Het helpt je namelijk om duidelijk te krijgen hoeveel klanten je eigenlijk bedient en welke producten en diensten iedere klant afzonderlijk afneemt. Master Data Management dus: het creëren van één 360 graden klantbeeld. Dat is nodig, bijvoorbeeld om te voorkomen dat een klant korting vraagt en niet krijgt, terwijl diegene deel uitmaakt van een miljoenenklant die wél korting behoort te krijgen.

Voor de meeste financiële instellingen gaat het om het verkrijgen van een 360 graden klantbeeld. Bij sommige kan het gaan om een 360 graden beeld van je medewerkers of producten.

Hoeveel omzet draai je per klant?

De volgende stap is dan om inzichtelijk te maken hoeveel omzet je instelling draait op deze specifieke klanten. Maak bijvoorbeeld eens een top tien van klanten met de hoogste omzet en kijk wie de grootste stijgers en dalers zijn. Dat is helemaal niet complex, maar levert wel nuttige inzichten op. Bekijk ook eens hoeveel klachten deze klanten hadden of welke offertes nog openstaan. Met Master Data Management ben je al snel in staat je klant veel beter te bedienen.

Data uit marketing- en communicatiecampagnes

Uit marketing- en communicatiecampagnes kun je als organisatie in de financiële sector eveneens handige informatie halen. Ook hier vormen de verschillende – vaak gesloten – content- en marketingsystemen een obstakel. Je kunt vaak wel iets zeggen over één uitgevoerde campagne, maar een overkoepelende analyse van verschillende campagnes is onmogelijk, aangezien de resultaten vaak verspreid staan over allerlei gesloten systemen. Terwijl je juist deze data wilt combineren. Wie is mijn prospect en hoe ziet zijn customer journey eruit? Het koppelen van slechts twee systemen betekent in dit opzicht al een quick win. Koppel zo mogelijk de resultaten van een Facebook- of LinkedIn-campagne aan de lezers van je nieuwsbrief en je ontdekt je echte fans!

Trends ontdekken in data

Het maken van rapportages en het uitvoeren van data-analyses is – in onze ogen – de verantwoordelijkheid van de financiële instelling zelf. Zij weten immers welke uitkomsten uitzonderlijk zijn. Zij kunnen daarnaast trends uit de data halen én actie ondernemen door bijvoorbeeld een klant te bellen of een marketingcampagne te starten. Daar ligt hun expertise: het is aan ons als partner om ervoor te zorgen dat hun medewerkers hier optimaal in gefaciliteerd worden.

Was je data schoon

Een eerste stap is al om je ‘vervuilde data’ die over verschillende systemen verspreid staat, even flink op te schonen. Dat kan tijdens een sessie van Profisee en Macaw. We gaan dan aan de slag met de diverse systemen die je gebruikt en analyseren hoe de klantgegevens daarin vermeld staan. Immers, het kan al voorkomen dat in één systeem een persoon op drie verschillende manieren vermeld staat. Als we dat gecorrigeerd hebben gaan we aan de slag met de volgende systemen: hoe staan de gegevens van deze klant daarin vermeld. Uiteindelijk staat iedere klant in ieder systeem op een consequente manier weergegeven.

En nu zelf aan de slag!

Een aanrader voor financiële instellingen die datagedreven willen worden zijn de 1-op-1 workshops als Dashboard in a day en Analytics in a day. In een dag krijg je goed zicht op de waardevolle data die in jouw systemen opgesloten zit.

Ultieme Customer Experience

Zet de volgende stap in een unieke klantbeleving! Hoe? Dit whitepaper bespreekt 4 noodzakelijke stappen waarmee de financiële instelling zich onderscheidt van de rest.

Lees het whitepaper
Macaw denkt graag mee

What's your challenge?

Wij helpen je graag bij het creëren van onvergetelijke klantervaringen en verhoogde medewerkersproductiviteit. Weten hoe? Maak een afspraak of bel ons.

macaw nederland contact