Sitecore Commerce: expert in context

Door: Vincent Velema
Blog over het laatste nieuws vers van de Sitecore Commerce Inside Track
Sitecore betreedt sinds kort ook de markt voor eCommerce platformen. De bekende voordelen van het Experience Platform worden doorgetrokken naar een volwaardige commerce omgeving. Afgelopen woensdag woonde ik de Sitecore partnerdag bij en we kregen daar inzicht in de laatste ontwikkelingen rondom Sitecore Experience en Commerce. Weet Sitecore zich te onderscheiden van de concurrentie in de markt van ecommerce-platformen?

Commerce in Context

Sitecore staat al jaren bekend als hét Experience Platform. Het biedt veel meer dan een gemiddeld content management systeem (CMS). Een geïntegreerde omgeving waarin content, klantgedrag en analytics samen komen. Alle functionaliteit die hoort bij een enterprise level CMS, uitgebreid met personalisatie, realtime/predictive analytics, a/b testing, e-mail en marketing automation oplossingen. Met deze geïntegreerde functionaliteit is een optimale, relevante klantbeleving te realiseren.

Context marketing wordt daarmee een toegankelijke optie, juist doordat alle techniek daarvoor in één platform beschikbaar is. Personaliseren op basis van gedrag op de website, doelgroepprofiel, tijdstip van de dag, locatie, het kan allemaal. Op owned media, maar ook richting earned en paid media. Het platform is daarbij uitermate stabiel en veilig. Er is weinig verbeeldingskracht nodig om deze sterke punten van Sitecore, ook in een eCommerce omgeving, als een grote onderscheidende waarde te zien. Er is geen ander platform dat al deze technieken in één oplossing verenigd.

Sitecore Commerce – de kracht van personal experiences

Wat brengt een optimale merkbeleving? Het draait steeds meer om relevantie. Een gepersonaliseerde ervaring over alle kanalen en touchpoints heen. Door de content strategie te activeren op basis van gedrag, ontstaat een 1 op 1 ervaring met een maximale relevantie. Dat klinkt hoogdravend, binnen de Sitecore omgeving is het eenvoudig te implementeren.

Sitecore Commerce demo

Tijdens de partner dag werd een uitgebreide demonstratie van deze personalisatiemogelijkheden gegeven. Wat mij hierin aanspreekt is de personalisatiemogelijkheid over product en content heen. Zowel productpagina’s als informatieve content zijn in de personalisatie op te nemen. Daarmee is een optimale mix van content te maken, aansluitend op de fase waarin de klant zich bevindt in de customer journey. Aan de hand van het volgende voorbeeld komt dit in beeld. Je kunt je indenken dat er veel verschillende scenario’s denkbaar zijn. De volgende dient als introductie.


Relevantie voor elke site bezoeker

In dit voorbeeld laat ik personalisatie voor een anonieme bezoeker zien. Het mag duidelijk zijn dat er na een login, veel meer data beschikbaar komt om de ervaring te personaliseren. Dit voorbeeld laat zien hoe gedrag direct tot relevantie kan leiden. Nb. Personalisatie heeft diverse privacy implicaties. Die laat ik in dit voorbeeld buiten beschouwing. Wil je daar meer over weten, neem dan contact op met onze data-, privacy en GDPR expert Diederik van Kuilenberg.

Stap 1: een willekeurige, anonieme bezoeker komt op de homepage
De anonieme bezoeker komt op de homepage. Er is geen informatie van deze bezoeker beschikbaar. In dit voorbeeld zal de homepage gepersonaliseerd worden.

Sitecore Commerce demo screencapture

Stap 2: de bezoeker bekijkt wat producten
Na de homepage surft de bezoeker over een productpagina van een koelkast. In dit vereenvoudigde voorbeeld, classificeert dit de bezoeker tot de ‘keuken apparatuur persona’.

Stap 3:Sitecore Commerce personalisatie in actie
De homepage laat nu gepersonaliseerde content zien. Aanvullende informatie die helpt bij het kiezen van de juiste koelkast. Op basis van de persona classificatie is dit relevante content voor de bezoeker. Het betreft niet alleen het presenteren van de eerder bezochte koelkast productpagina. Juist gerelateerde content maakt het bezoek waardevoller. Het helpt de bezoeker actief door de customer journey heen.

Sitecore Commerce persona screencapture

Dit is in zijn simpelste vorm al een mooi voorbeeld van personalisatie. Je wilt idealiter ook voorkomen dat je dezelfde boodschap blijft herhalen. Dat zou juist weer afbreuk doen aan de ervaring op de site. Het voorbeeld gaat verder.

Stap 4: de bezoeker bekijkt de voorgestelde content
De bezoeker klikt op de voorgestelde link en neemt de content tot zich. De informatie sluit mooi aan op de interesse voor een koelkast. Het helpt hem op weg tot de juiste keuze te komen.

Stap 5: Sitecore commerce goals & engagement value
Komt de bezoeker nu, al dan niet op een ander moment, weer op de homepage, dan staat daar in dit voorbeeld weer de standaard content. In het profiel van deze anonieme bezoeker is een goal aangevinkt. De bezoeker heeft de voorgestelde content bekeken. Dit hoeft niet nogmaals voorgesteld te worden. De bekeken content en daarmee behaalde ‘goal’ voegt ‘engangement’ punten toe aan het profiel van deze bezoeker.

Sitecore Commerce goals screencapture

In de animatie wordt dit proces zichtbaar:

Sitecore Commerce personalization demo animation

Een naadloze, omnichannel, geoptimaliseerde ervaring binnen handbereik

Dit eenvoudige voorbeeld  laat zien hoe het Sitecore Commerce platform krachtige content strategieën mogelijk maakt. Op basis van context, persona’s en gedrag, de juiste content voorschotelen gerelateerd aan de customer journey? Het is eenvoudig met Sitecore’s Experience Platform. Ook in de nu beschikbare Sitecore Commerce omgeving. Waarbij een unieke mogelijkheid bestaat productinformatie en content in de customer journey te vermengen. Breng ook de optimale ervaring tot leven met Sitecore, over alle kanalen heen! Wat dieper duiken in de personalisatiemogelijkheden? Download dan de SiteCore Commerce whitepaper.

Vervolg partnerdag: de Sitecore Commerce Roadmap
Na een uitgebreide demonstratie van de diverse mogelijkheden voor personalisatie, productmanagement en PIM-koppelingen, ordermanagement en integratiemogelijkheden, werd een blik gegund in de nabije toekomst van het platform aan hand van de technische roadmap. Daar zou ik graag meer over vertellen, maar dat was echt alleen voor Sitecore partners bestemd (NDA). Wil je weten wat voor jouw planning van belang kan zijn? Neem dan even contact op met onze expert Gert Maas.

Zoals als elk jaar worden op het Sitecore Symposium publieke introducties gedaan. Ook dit jaar kun je hier veel mooi’s verwachten. Macaw zal hier vertegenwoordigd zijn met een inspirerende showcase. Meer daarover binnenkort. Vanuit Macaw zijn we zeer positief over de innovaties die op de roadmap staan. We kunnen de toekomst met vertrouwen tegemoet zien.

Sitecore Commerce prijzen
Dan de prijsstelling. Ook die kwam ter sprake. De Sitecore prijzen zijn van een aantal variabelen afhankelijk. De licentie en het gebruik zijn daarbij leidend. We kunnen stellen dat de prijsstelling scherp en overzichtelijk is. Ook als er sprake is van een mooie groei van de ecommerce activiteiten, dan nog blijft het platform betaalbaar. Iets wat bij de concurrentie toch niet altijd op gaat. Een prijs noemen is niet goed mogelijk, daarvoor brengen we graag de situatie in kaart. Ben je daarin geïnteresseerd? Neem dan even contact op, Sitecore expert Gert Maas neemt je graag mee in de mogelijkheden.

Conclusie: Sitecore commerce expert in User Experience, schaalbaarheid en betrouwbaarheid

Bij een webshop denkt menigeen direct aan de bol.com's en Amazon.com's van deze wereld. Hier is de beleving een belangrijke factor. Voor merken is deze beleving de essentie van het bestaan. Het merk staat of valt met de merkbeleving. Vrijwel elk merk zal vroeg of laat een online commerce oplossing willen implementeren. Sitecore biedt alle ruimte om een omnichannel inrichting volledig naar wens en marktvolwassenheid in te vullen. Nog niet direct toe aan online verkoop? Bouw toch al vast gedragsprofielen en engagementwaarden op van de bezoeker. Versterk het merk met de inzichten uit het gedrag en betrokkenheid met de geboden merkbeleving. Komt daar vroeg of laat, in welke vorm dan ook, commerce bij? Dan kun je voortborduren op de opgebouwde ‘Consumer Insights’

De naadloze omnichannel merkbeleving en gepersonaliseerde gebruikservaring waar elke marketeer op uit is, beschikbaar… Maatwerkmogelijkheden, schaalbaarheid, betrouwbaarheid en een wereldwijde community maken Sitecore Commerce tot de beste keuze in de Enterprise Ecommerce markt.

Meer weten?
Ben je geïnteresseerd in een future-proof digitale marketing en ecommerce strategie? Wil je meer weten over Sitecore, als Experience Platform? Ben je benieuwd naar de E-commerce, personalisatie, A/B testing, analytics, email en marketing automation mogelijkheden? Macaw is Sitecore Platinum Partner, winnaar van de Sitecore Experience award 2016 en heeft alle expertise in huis om ook voor jou het maximale uit dit platform te halen.

Neem contact op, dan vertel ik je graag meer!

Vincent Velema
Solution Consultant

Meer weten?