Tsunami-alarm voor CMOs - erken de kracht van netwerken

In mei 2015 organiseerde we de eerste Macaw Roundtable Integrated Marketing Management. Marketingverantwoordelijken van verschillende grote bedrijven schoven aan voor interessante ontmoetingen, waardevolle discussies en bovenal een inspirerende wake-up call van veelgevraagd internationaal spreker Rik Vera. Een korte terugblik op enkele waardevolle inzichten.

HET PEWDIEPIE-EFFECT

“Bijna alle organisaties onderschatten de digitalisering van de wereld en negeren de echte pijnpunten van klanten. Zonder dat ze dat echt beseffen”, aldus Rik Vera. “Wie kent Peter Kjellberg, beter bekend als PewDiePie? Op welk congres en event ik deze vraag ook stel, er gaan nooit meer dan een of twee handen omhoog. En dat terwijl hij meer dan 36 miljoen (!) volgers heeft op YouTube. En dus beschikt over een onvoorstelbare impact. Als hij negatief zou spreken over je merk heeft dat ongelooflijke gevolgen. Dat is de realiteit van alle dag. Dus blijf niet zitten als een ‘boiling frog’, maar herrijk je businessmodel”, vervolgt Rik.

GEEN LOGO ZONDER VERGOEDING

“Neem bijvoorbeeld Abercrombie & Fitch. Het kledingmerk waar mensen uren voor in de rij wilden staan. Een aantal zeer bekende en invloedrijke modebloggers schreef dat het niet in de haak was om logo’s te dragen zonder daarvoor een vergoeding te krijgen. Dat raakte Abercrombie en bijvoorbeeld merken als Tommy Hilfiger keihard in hun verkoopcijfers. Daar kon geen campagne tegenop. En dat terwijl Amerikaans onderzoek onder duizenden CEO’s uitwijst dat zij zich vooral druk maken over niet presterende verkoopteams en gebrek aan relevante data. Digitalisering staat gek genoeg niet eens in de top 10.”

NETWERKEN BEPALEN

“In 1993 werd het web geopend voor een breed publiek. Een immense omslag in de wereld. Maar bedrijven houden nog steeds vast aan oude businessmodellen; het model van zelf klanten vinden en tevreden houden tegen een zo laag mogelijke kostprijs. De digitalisering betekent echter dat we digitale consumenten zijn geworden, die zich bewegen op digitale netwerken en die netwerken bepalen. Dat moet je dus gebruiken en integreren, wil je relevant en winstgevend blijven. Ga maar eens een uur bij de Nachtwacht staan in het Rijksmuseum. Bezoekers maken bijna alleen nog maar selfies. Het draait niet om de schilderijen, maar om ‘mij’. Klanten schreeuwen ken me, laat me me belangrijk voelen, begrijp mijn koopreis, wees relevant. En het mooie is dat dat met de huidige technologie ook echt kan.”

MEER INZICHTEN
Alleen komt een aanzienlijk deel van de marketeers vandaag de dag niet verder dan het inzetten van basale tools voor bijvoorbeeld e-mailmarketing. Of er wordt voor elk kanaal met een andere tool gewerkt zonder enig overzicht. Terwijl het toch steeds complexer is om via de vele beschikbare kanalen effectief en eenduidig met (potentiële) klanten te communiceren. Weten hoe dit anders kan? In de whitepaper ‘Slimme technologie voor de intelligente marketeer’ lees je meer.

Rik Vera vormt samen met Steven van Bellehgem (When Digital Becomes Human) en Peter Hinssen, bekend van het boek The Network Always Wins, het bedrijf Nexxworks en treedt veelvuldig op als spreker over ‘extreme customer centricity’