Wat is Master Data Management
Master Data Management is de samenwerking van Business en IT waarin ze de uniformiteit, nauwkeurigheid, integriteit, semantische consistentie en verantwoording van gedeelde masterdata sets waarborgen. Kortom: een methode die de uniformiteit, nauwkeurigheid, eigendom en consistentie van de data in een organisatie garandeert. Welke voordelen biedt dat voor je bedrijf?
De nieuwe MDM-mantra’s
Om snel te kunnen reageren op veranderingen in de markt, je bedrijfsvoering of commerciële strategie moeten we afscheid nemen van oude ideeën over data management, zoals gecentraliseerde controle en rigide vereisten. Zakelijke collega’s en marketeers hebben behoefte aan wendbaarheid en snelheid in het experimenteren, onderzoeken en gebruiken van de data die ze nodig hebben om resultaten te blijven boeken. Maar de heersende praktijk met Master Data Management is vooral TDI: Traag, Duur en Ingewikkeld.
De nieuwe mantra’s voor Master Data Management zijn dan ook:
- Snelheid
- Kwaliteit
- Zelfservice
Het is tijd om data daar te brengen waar deze kan worden omgezet naar waarde: op de werkvloer. Data geeft een scherper beeld van wat je klanten zoeken via verschillende kanalen en gedurende de verschillende stadia van hun customer journey. En dat helpt je beter te begrijpen of je wel de juiste service biedt.
Innovatie van Master Data Management tooling en best practices scheppen nieuwe mogelijkheden om medewerkers in de frontlinie van je organisatie optimaal te faciliteren zelf de data te transformeren en zo een voorsprong op de concurrentie te behalen.
Master Data Management voorziet je bedrijf van betere data
Er is genoeg data beschikbaar. Maar hoe goed is deze? Met data van hoge kwaliteit genereren marketeers, business developers en senior managers nieuwe businessmodellen om klanten binnen te halen, te bedienen en te behouden. En dus veel meer te bieden dan alleen te rapporteren over wat er al gebeurd is.
Onbetrouwbare gegevens kunnen ervoor zorgen dat je geen juist beeld hebt van je klanten en ze dus niet optimaal kunt bedienen. Het beheer van de datakwaliteit verenigt de belangen van governance en compliance met de behoefte van marketeers en business executives. Het doel moet zijn om te voldoen aan de compliance-regelgeving, om sneller beslissingen te nemen en om nieuwe, steeds geavanceerdere data-inzichten toe te passen en daar een betere customer experience mee te creëren.
Succesvolle bedrijven hebben geleerd de mogelijkheden van datamanagement in te zetten om zo een wendbare organisatie te creëren. Wendbaarheid betekent echter niet dat je om data governance heen kunt. Het betekent investeren in data governance om de prestaties beter te kunnen meten en sturen. Met de juiste basis kunnen mensen op de vloer zelf aan de slag.
Manage je data met een MDM-platform en ondersteun je bedrijfsgegevensstrategie
Wie begint met een MDM-platform, start niet met de technologie, maar met een plan. Ontdek eerst hoe je gegevens kunt gebruiken om strategische doelen te behalen. Dat begint door je een nieuwe datamanagementpraktijk voor te stellen die ontworpen is voor wendbaarheid en context. De belangrijkste prioriteit? Geef je medewerkers op alle niveaus in de organisatie alle inzichten die zij nodig hebben om hun werk beter te kunnen doen en klanten beter te kunnen bedienen. Bijvoorbeeld door de datamogelijkheden te gebruiken die helpen de front- en backoffice te verenigen en flexibel te koppelen aan een verscheidenheid aan informatiekanalen.
Bouw de business case op met bedrijfsgegevens zoals omzet en winstgevendheid in plaats van totale eigendomskosten. Plan met de intentie om een digitaal bedrijf te voeden. Stel een roadmap op die gericht is op het consequent voorzien van je collega’s van juiste en bruikbare bedrijfsgegevens. Gebruik design thinking om de kloof tussen bedrijfsprofessionals en data te verkleinen.
- Maak persona’s van je collega’s: wat hebben zij nodig en moeten ze weten en kunnen om data te verzilveren.
- Maak inzichtelijk welke stappen nodig zijn richting datavolwassenheid om het strategisch plan uit te kunnen voeren.
- En ga dan pas aan de slag met technologie. Master Data Management is een zakelijk onderwerp; het draait niet alleen om de selectie van de juiste tool.
Wat is het risico als MDM niet op orde is?
Digitalisering van markten betekent in de praktijk dat iedereen de beschikking heeft gekregen tot meer en meer data. Klanten, medewerkers, partners, executives; iedereen is verbonden en wordt aangemoedigd informatie te delen. Dit open en ’always on’ en ’always ready’ ecosysteem vraagt om een veilige toegang tot betrouwbare data. Uit ervaring zien we de volgende bottlenecks ontstaan:
- Data is niet snel genoeg beschikbaar.
- Datavolume en -variëteit worden te veel voor de huidige systemen.
- Marktomstandigheden vragen om een compleet 360 graden klantbeeld.
- Huidige systemen en processen zijn niet snel genoeg.
- Compliancy eisen worden strenger, evenals vereisten aan data privacy.
Bij het halen van waarde uit data draait het in de eerste plaats vooral om medewerkers in staat stellen met data te werken. Tooling en processen moeten ervoor zorgen dat dat veilig, betrouwbaar en snel kan.