MACH: De nieuwe IT-architectuur voor flexibele business en marketing

Het MACH concept brengt de vele technische componenten die nodig zijn voor een echt naadloze Customer Journey, samen op een manier die veel flexibeler, eenvoudiger en eigentijdser is dan traditioneel het geval is. Met deze cloudsoftwarearchitectuur op basis van microservices en API’s bevrijd je je van de ketenen en beperkingen van monolithische all-in-one marketingsuites. Met MACH word je onafhankelijker en kan je flexibeler reageren op veranderingen en nieuwe vereisten, bespaar je kosten en beperk  je investeringsrisico’s.

Wat is MACH? En waarom is een MACH-architectuur zo belangrijk voor CTO’s en marketeers?

C-level-managers zoals CTO’s geven de digitale transformatie vorm en zijn er tevens intensief mee bezig. Snelheid is daarbij voor hen van essentieel belang wanneer ze nieuwe bedrijfsmodellen op de markt en bij de klant brengen. MACH is niet alleen een acroniem voor maximale snelheid van objecten, maar ook voor hoge snelheid in het hele IT-gebeuren en vooral in de marketingtechnologie Stack. Een MACH-architectuur verenigt op een flexibele, eenvoudige en eigentijdse wijze de verschillende technische componenten die nodig zijn voor een echt naadloze Customer Journey en voor snelle verandering. MACH gebruikt een op microservices en API’s gebaseerde cloudarchitectuur die Headless is. Met MACH ben je niet langer gebonden aan een grote ‘monolithische’ suite van één leverancier en zijn componenten. Marketing en IT kunnen samen met hun zakelijke partners en bureaus flexibele modulaire platforms en digitale oplossingen creëren uit de beste beschikbare systemen en tools.

Vooraanstaande marktanalisten bevestigen dat MACH in de komende jaren de dominante basis zal vormen voor een nieuwe en volledig modulaire (‘composable’) bedrijfsaanpak. MACH zorgt voor flexibiliteit en bescherming van uw investering, want je bent niet langer afhankelijk van een technologieleverancier (minder vendor lock-in effect) – terwijl de architectuur vanuit IT-perspectief toch veilig en stabiel kan worden onderhouden en ondersteund.

De vier componenten van een MACH-architectuur:

  1. Microservices: Sluit elk type microservice / applicatie aan op je bedrijfsoplossing.
  2. API-first: Plug & Play! Laat je gegevens met eenvoudige, gestandaardiseerde API-verbindingen tussen de componenten en systemen stromen.
  3. Cloud-native: Elk onderdeel van uw MarTech-omgeving moet naadloos samenwerken als Software as a Service (SaaS). Je profiteert van een hogere time-to-market en kostenbesparingen op alle gebieden.
  4. Headless: Een Headless CMS koppelt de frontend weergave (bijv. website, webapp, shop, digital signage, enz.) los van de in de backend gecreëerde inhoud. Een headless CMS doorbreekt de starre systeemarchitectuur van traditionele CMS-oplossingen en creëert een nieuw type van content management met een content hub in het centrum, die inhoud levert voor alle kanalen en touchpoints.

mach architectuur

Hoe je profiteert van een MACH-architectuur

De innovatieve MACH IT-architectuur vormt de sleutel waarmee de typische digitale transformatiedoelstellingen kunnen worden bereikt. Als men een traditioneel (monolithisch) ecosysteem voor digitale ervaringen vergelijkt met een ecosysteem dat op MACH werkt (de beste interoperabiliteit en minimale technische afhankelijkheid), worden de voordelen vanuit IT- en marketingperspectief duidelijk:

Composable Digital Experience Platform (MACH-architectuur)

  • In highspeed van idee over MVP naar digitale dienst/product. Omdat alle componenten uniform op een MACH-infrastructuur draaien, kunnen innovatieve oplossingen snel worden uitgerold en opgeschaald.
  • Eenvoudigere plug-and-play en volledige software-as-a-service maken een snellere integratie van nieuwe best-of-breed componenten mogelijk, zorgen voor meer flexibiliteit en verminderen de specialistische middelen die nodig zijn om on-premise oplossingen operationeel te houden.
  • Minder afhankelijkheid van fabrikanten: Componenten van andere fabrikanten kunnen gemakkelijk worden toegevoegd indien zij een toegevoegde waarde bieden.
  • Snellere implementatie van nieuwe bedrijfsoplossingen, omdat individuele systemen beter op elkaar aansluiten. Toonaangevende nieuwe instrumenten en technologieën kunnen snel worden geïntegreerd.

Monolithisch Digital Experience Platform

  • In veel gevallen belemmeren afhankelijkheden van ontwikkelaars en IT-resources de lancering van een digitaal marketing- of distributie-initiatief. Monolithische platforms zijn ook moeilijk schaalbaar.
  • All-in-one suites zijn ontworpen om de eigen componenten van het systeem te gebruiken. Systemen van derden kunnen worden geïntegreerd, maar dat vergt meer inspanning. Ze vereisen ook veel verantwoordelijkheden en onderhoudswerkzaamheden, waarvoor interne en externe IT-deskundigen nodig zijn.
  • Volledige afhankelijkheid van één aanbieder: De investeringsbeslissing voor een platform heeft meestal een jarenlange impact. Gebruikers zijn volledig afhankelijk van de product-roadmap, prijswijzigingen, ondersteuning en vele andere factoren.
  • Integraties zijn gewoonlijk complexere projecten die planning, programmering, testen, enz. inhouden.

Een MACH-architectuur is voordelig voor alle grotere en middelgrote ondernemingen. Het stelt financiële instellingen in staat om nieuwe, gemakkelijk schaalbare financiële bedrijfsoplossingen sneller in gebruik te nemen. Industriële bedrijven kunnen zonder veel IT-inspanningen sterk geïntegreerde touchpoints creëren voor distributie, marketing en interactie met hun zakenpartners. MACH is de nieuwe manier om een architectuur voor digitale ervaring en een op maat gemaakt ecosysteem te bouwen voor elk bedrijf.

Macaw: partner voor een toekomstbestendige, flexibele MACH-architectuur die je bedrijf sterker maakt

Analisten als Gartner en Forrester zien in MACH een belangrijke partner voor vooruitstrevende bedrijven. Door gebruik te maken van een op MACH gebaseerd Composable Digital Experience Platform stem je je -omgeving af op de ondersteuningsstandaarden van alle grote aanbieders zoals Microsoft en Sitecore.  Verneem hoe je een sprong kunt maken naar een volledig flexibele MACH-infrastructuur en hoe je kunt profiteren van kosten- en tijdbesparingen.

Onze meer dan 500 digitale specialisten houden van uitdagingen. Onze staat van dienst omvat honderden succesvolle projecten op het vlak van web content management, B2B commerce en digitale marketing. Macaw is al jarenlang platina implementatiepartner van Sitecore. Gebruik onze diensten om je huidige Sitecore stack te transformeren naar een toekomstbestendig MACH-aangedreven Composable Digital Experience Platform. Laat ons jou bijstaan om je dagelijkse uitdagingen op te lossen. 

Persoonlijk advies?

Onze experts helpen je graag verder. Bel ons op 023 - 2060600 of stel je vraag via ons digitale contactformulier.
Case

B2B-leadgeneratie bij Schmitz Cargobull: van corporate website naar leadgeneratieportaal

Als digitale pionier in de markt was SCB klaar voor een volgende stap in Digital Marketing & Commerce. Met het Sitecore-platform garandeert SCB een consistent merkimago in 40 landen, een snellere time-to-market, lagere operationele uitgaven en bovenal een strategisch instrument voor het opvolgen van leads. Door de introductie van persona’s speelt de site ook beter in op de behoefte van klanten en is het aantal bezoekers ruim verdubbeld! Benieuwd?

experience platform
Contact